تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ستاره‌دار شدن دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه!/ ممانعت از تحصیل به بهانه نقص در پرونده

با تصمیم جدید وزارت علوم، مدارک دانشجویان قبل از ثبت‌نام بررسی می‌شود و در صورت فعالیت سیاسی یا اجتماعی به آنها اخطار نقص در پرونده داده می‌شود و از ثبت نام آنها جلوگیری می‌شود.

ستاره‌دار شدن دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه!/ ممانعت از تحصیل به بهانه نقص در پرونده

رویداد۲۴ جمله وزیر علوم درباره ستاره‌دار شدن دانشجویان نکات عجیبی داشت؛ نکاتی که این روزها دانشجویان هنگام ثبت نام در دانشگاه با آن مواجه می‌شوند. غلامی گفته بود «داستان ستاره‌دار شدن داوطلبان تحصیلات تکمیلی مربوط به زمانی بود که در حین تحصیل به دانشجویان ایراد گرفته می‌شد، ما اکنون افرادی را داریم که داوطلب ورود به دانشگاه هستند» پیام نقص مدارک هنگام ثبت نام دانشجویان در دانشگاه مفهوم جمله منصور غلامی را روشن‌تر می‌کند؛ تا پیش از این دانشجویان هنگام تحصیل ستاره‌دار می‌شدند اما با تصمیم جدید وزارت علوم، مدارک دانشجویان (مخصوصا دانشجویان فوق لیسانس که پیش از این دوره لیسانس را در دانشگاه گذرانده‌اند) قبل از ثبت‌نام بررسی می‌شود و در صورت فعالیت سیاسی یا اجتماعی به آنها اخطار نقص در پرونده داده می‌شود و از ثبت نام آنها جلوگیری می‌شود. برخی از دانشجویان به رویداد۲۴ گفته‌اند موضوع را از دانشگاه پیگیری کرده‌اند و دانشگاه آنها را به خیابان نجات اللهی فرستاده‌اند تا آنجا تعهد بدهند، بعد بتوانند ثبت نام کنند؛ بدین ترتیب در دولت روحانی یکی از عجیب‌ترین اتفاقات آموزشی ایران رقم خورده است؛ ستاره‌دار شدن پیش از ثبت نام!

هرچند گفته می‌شود روند ستاره‌دار شدن دانشجویان در دولت احمدی نژاد آغاز شد، اما این روند در دولت روحانی با شکلی دیگر ادامه یافته است. با اینهمه برخی دانشجویان توانسته‌اند پس از دولت احمدی نژاد، به تحصیل خود ادامه بدهند. یکی از برنامه‌های وزارت علوم در حمایت از دانشجویان نیز این بود که در صورت بازداشت دانشجویان، خود دانشگاه برای آن‌ها وثیقه می‌گذاشت تا مشکل آن‌ها حل بشود، اما این روند ادامه نیافت و با شروع ثبت‌نام‌ها موج جدیدی از ستاره‌دار شدن دانشجویان آغاز شد. آنگونه که خبرنگار رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده، حدود ۳۰ نفر از دانشجویان با این مشکل مواجه شده‌اند؛ آن‌ها پیامی که از سوی دانشگاه هنگام ثبت نام برایشان ارسال شده را به اشتراک گذاشته‌اند و از این وضعیت انتقاد کرده‌اند.
 
یکی از دانشجویان به رویداد۲۴ گفته است: وزیر علوم اعلام کرده کسانی که در دیماه برایشان مشکل پیش آمده می‌توانند ثبت نام کنند، اما در حقیقت این سخن پاک کردن صورت مسئله است زیرا درست است که برخی دانشجویان توانسته‌اند از حق تحصیل خود استفاده کنند، اما این مسئله برای همه دانشجویان وجود نداشته و کسانی کوچکترین تذکری گرفته‌اند، در دوره جدید ستاره‌دار شده‌اند.
 
ستاره‌دار شدن دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه!/

امیدوار بودیم با آمدن روحانی مسئله ستاره دار شدن ریشه کن شود

مهدی مسافر یکی از دانشجویانی است که سال گذشته ستاره‌دار شده است؛ او به رویداد۲۴ می‌گوید: بعد از ریاست جمهوری آقای روحانی امیدوار بودیم مسئله ستاره‌دار شدن دانشجویان ریشه کن شود، اما اینگونه نشد، هرچند تعداد دانشجویان ستاره‌دار کم شد و برخی از آن‌ها با همکاری مجلس و دیگر نهادها بدون سرو صدا رفع و رجوع می‌شد اما اصل موضوع کماکان وجود داشت.

مسافر ادامه داد: به معنای دیگر افرادی برای دیدن کارنامه خود به سایت مراجعه می‌کردند اما با پیام اینکه شما در پرونده خود نقص دارید مواجه می‌شدند و این مسئله هر سال تکرار می‌شد. در گذشته به این صورت بود که در دو مرحله باید سایت را چک می‌کردیم، دفعه اول برای دیدن رتبه و انتخاب رشته و مرحله بعدی برای دیدن نتیجه. من در زمان احمدی نژاد که از تحصیل محروم شدم، در همان دفعه اول با این پیام مواجه شدم و حتی نتوانستم رتبه‌ای که بدست آورده بودم را مشاهده کنم. اما در زمان اقای روحانی دفعه اول رتبه به من اعلام شد و من برای دانشگاه آزاد و دولتی انتخاب رشته کردم ولی زمانی که قرار بود نتیجه انتخاب رشته را در شهریور ماه مشاهده کنم، با پیام نقص در پرونده روبرو شدم و اعلام شد که نمی‌توانید در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل شوید و جواب انتخاب رشته من فقط در دانشگاه آزاد مشخص شد.

وزیر علوم با واژه‌ها بازی می‌کند

او می‌گوید: اینکه وزیر گفته دانشجوی ستاره‌دار نداریم، به نظر تجاهل آقای وزیر است و به نظر می‌رسد که با واژه‌ها بازی می‌کند و برای ایشان بسیار واضح است که دانشجوی ستاره‌دار و محروم از تحصیل به چه معنایی است. بحث محرومیت از تحصیل ممکن است برای بسیاری از دانشجویان رخ دهد اما برخی مانند ضیا نبوی این مسئله را رسانه‌ای می‌کنند و برخی دیگر هم سعی دارند این موضوع را در خفا پیگیری کنند و معتقدند مسئله را رسانه‌ای نکنند شاید راحت‌تر بتوانند مسئله خود را حل و فصل کنند.

برخی دانشجویان با پیگیری مجلس توانستند ثبت نام کنند

مسافر با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون مشکل تعداد بسیار زیادی از دانشجویان ستاره دار حل شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان ستاره‌دار با تلاش و پیگیری‌هایی که داشتند توانستند بار دیگر به فضای تحصیل برگردند. امسال نیز مسلما دانشجویانی که بخواهند از طریق مجلس و نهاد‌های دیگر مسئله را پیگیری کنند، ممکن است بتوانند این محدودیت را از سر راه خود بردارند. مجید دری و مهدیه گلرو از دانشجویانی هستند که پس از سال‌ها با پیگیری توانستند به دانشگاه بازگردند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان