تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

پایین بودن شاخص‌های خدمات درمانی در سیستان و بلوچستان/ بازنگری در نظام سطح‌بندی خدمات بهداشتی

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، بابیان‌اینکه سیستم ارائه خدمات بهداشتی‌ودرمانی دارای سطوح مختلفی بوده که سیستان‌وبلوچستان در هر کدام از آن‌ها نسبت به شاخص‌های کشوری از سطح پایینی برخوردار است از تایید وزیر بهداشت برای بازنگری نظام سطح‌بندی این خدمات در این استان خبر داد.
پایین بودن شاخص‌های خدمات درمانی در سیستان و بلوچستان/ بازنگری در نظام سطح‌بندی خدمات بهداشتی
رویداد۲۴  محمد نعیم امینی فرد، در بیان دلیل کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارای سطوح مختلفی است، کما اینکه ارائه خدمات بهداشتی از خانه‌های بهداشت آغاز می‌شود و در سطح یک خدمات مراکز بهداشتی و درمانی و بعد از آن کلینیک‌ها و بیمارستان‌های تخصصی قرار دارند که استان سیستان و بلوچستان در هر کدام از آن‌ها نسبت به شاخص‌های کشوری از سطح پایینی برخوردار است.
 
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته کار‌های بزرگی در حوزه بهداشت و درمان در سطح این استان انجام شده است و برخورداری از خدمات سطح یک در سه دانشگاه علوم پزشکی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد، امکانپذیر است.
 
وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قدیمی‌ترین دانشگاه در این استان بوده و امکانات زیادی هم به آن تخصیص پیدا کرده است، بعد از آن دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل و ایرانشهر وجود دارند که دانشگاه ایرانشهر متشکل از محرومترین نقاط استان بوده که دارای بیشترین مرز با کشور‌های همجوار بوده و حتی از طریق دریا با عمان هم مرز است که می‌طلبد تعاریف سیستم شبکه درمانی در این استان مورد بازنگری قرار گیرد.
 
امینی فرد خاطرنشان کرد: تعاریفی از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مناطقی که تمرکز جمعیت در آن‌ها قابل ملاحظه بوده، وجود دارد، کما اینکه تعداد مشخصی افراد باید در روستا‌ها وجود داشته باشند تا در آن‌ها خانه بهداشت و مرکز بهداشتی و درمانی ایجاد شود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان ۱۱/۵ درصد کل مساحت و ۳ درصد از جمعیت کشور را در برگرفته و پراکندگی در این استان بیش از حد است و معضل کنونی این منطقه هم این بوده که تعاریف از سیستم ارائه خدمات متناسب با مختصات این استان نبوده و مشابه سایر بخش‌های کشور است و این موضوعی است که وزیر بهداشت و درمان نیز آن را تایید کرده و قرار بر این شده است که تعاریف نظام سطح‌بندی خدمات بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان مورد بازنگری قرار گیرد.

امینی فرد اظهار کرد: هم‌اکنون بر اساس سیستم سطح‌بندی کنونی درصد برخورداری مردم سیستان و بلوچستان از خدمات بهداشتی و درمانی سطح اول نیز با متوسط کشوری فاصله دارد، کما اینکه در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که نیمی از مساحت استان و حدود ۴۰ درصد جمعیت استان را در برمی‌گیرد، درصد برخورداری مردم از خانه‌های بهداشت و سطح اول خدمات حدود ۶۶ درصد است، بنابراین با این نظام برنامه‌ریزی سال‌ها طول خواهد کشید تا به سطح متوسط کشوری برسیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: مشکلات موجود در این حوزه می‌طلبد که منابع بیشتری به وزارت بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند تا منابع بیشتری نیز در اختیار استان سیستان و بلوچستان بالاخص دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که نقاط محرومتری را تحت پوشش دارد، قرار گیرد تا بتوانیم حداقل خدمات اولیه بهداشتی و درمانی را به آن‌ها ارائه دهیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آنچه مسلم است شاخص سواد در مناطق روستایی به ویژه در بلوچستان پایین است و درصد برخورداری از فضا‌های آموزشی و سرانه آموزشی با متوسط کشوری فاصله زیادی دارد، در عین حال تفاوت شمال و جنوب هم قابل ملاحظه است، ضمن اینکه در داخل این استان توزیع متناسب امکانات هم وجود ندارد که باعث می‌شود سواد سلامت شهروندان و روستائیان کمتر از متوسط معدل سواد سلامت کشور باشد.
منبع: خانه ملت
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان