تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

ترامپ رشته مذاکرات صلح با طالبان را پنبه کرد

این نخستین بار نیست که ترامپ تصمیماتی ناگهانی را از طریق توییتر اعلام می کند.
ترامپ رشته مذاکرات صلح با طالبان را پنبه کرد
رویداد۲۴ "دونالد ترامپ" در اقدامی ناگهانی از لغو دیدار روز یکشنبه (امروز) خود با رهبران طالبان و رییس جمهوری افغانستان در مقر "کمپ دیوید" در حومه پایتخت آمریکا خبر داد.

به نقل از سی‌ان‌ان، ترامپ دیشب در سلسه توییت‌هایی از لغو نشست "کمپ دیوید" با رهبران طالبان و افغانستان خبر داد.

لغو این نشست در شرایطی صورت گرفته که بنا به اظهارات "زلمی خلیلزاد" نماینده ویژه آمریکا در مذاکره با طالبان، واشنگتن و این گروه شیه‌نظامی افغان در جریان مذاکرات ماه‌های گذشته خود بر سر اصول یک تفاهم صلح برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان توافق کرده بودند و قرار بود ترامپ در اقامتگاه تفریحی رییس جمهوری آمریکا در مقر "کمپ دیوید" برای نهایی کردن این توافق صلح با رهبران طالبان و افغانستان دیدار کند.

اما ترامپ در تصمیمی ناگهانی دیشب از لغو این نشست خبرداد و علاوه بر آن اعلام کرد مذاکرات صلح با طالبان را نیز تعلیق کرده است.

ترامپ در مجموعه توییت‌های خود نوشته است؛ مادامی که حملات تروریستی طالبان ادامه دارد، این گروه شایسته مذاکره و توافق نیست.

او نوشت:" کسانی که در جریان مذاکرات مهم نمی‌توانند به آتش‌بس پایبند باشند، و افراد بی‌گناه را می‌کشند، توان مذاکرات برای تواقفی معنا دار و پایدار را نیز ندارند. "

ترامپ رشته مذاکرات صلح با طالبان را پنبه کرد

ترامپ بهانه این اقدام را حمله اخیر طالبان در کابل دانست که طی آن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی کشته شده‌اند.

در ۱۸ سال گذشته پس از تهاجم نظامی و اشغال افغانستان از سوی ایالات متحده آمریکا دستکم بیش از ۲۳۰۰ سرباز آمریکایی در این کشور کشته شده‌اند که غالب آن‌ها در جنگ با گروه‌های شبه‌نظامی به ویژه طالبان بوده است.

دولت افغانستان و گروه طالبان موضع‌گیری خود درباره این اقدام ترامپ را به امروز (یکشنبه) محول کرده‌اند.

"صدیق صدیقی"، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در توییترش نوشت: دولت افغانستان به زودی موضع خود را درباره ادامه مذاکره صلح با طالبان (پس از تعلیق آن از سوی ترامپ) اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم اعلام کرده رهبران این گروه در دفتر سیاسی طالبان روز یکشنبه جمع خواهند شد و پس از بحث و بررسی درباره اقدام اخیر ترامپ، موضع این گروه را اعلام خواهند کرد.

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان