تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۸
آتلانتیک:

مجری محبوب ترامپ در فاکس نیوز باعث اخراج بولتون شد؟/ آیا باید منتظر اظهارات تند بولتون علیه ترامپ باشیم؟

باید ببینیم آیا بولتون در ماه‌های آینده در مورد رئیس جمهور و سیاست‌های او سکوت خواهد کرد. رئیس جمهور فردی را از تیم خود اخراج کرد که معمولا کینه‌ها و کدورت‌های خود را فراموش نمی‌کند.
مجری محبوب ترامپ در فاکس نیوز باعث اخراج بولتون شد؟/ آیا باید منتظر اظهارات تند بولتون علیه ترامپ باشیم؟
رویداد۲۴ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در صفحه توییتر خود اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرده است و دیگر نیازی برای ادامه فعالیت او در شورای امنیت ملی وجود ندارد. این تصمیم رئیس جمهور برای بیشتر تحلیلگران سیاسی غافل گیر کننده نبود. این دو مقام ارشد کشور اختلافات زیادی بر سر مسائل مختلف از جمله افغانستان، تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و ایران داشتند.

بولتون فردی است که به سوابق خود در دولت افتخار می‌کند. اما اعتبار او چندین بار در ماه‌های گذشته توسط رئیس جمهور زیر سوال رفته بود. نیرو‌های مسلح ایران در ماه ژوئن یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کردند. بولتون خواستار واکنش نظامی نسبت به این اقدام تهران شد. او در گذشته بار‌ها از حمله به ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده است. او همچنین دیدگاه‌های متضادی در مورد نحوه بر خورد با کره شمالی دارد.
 
بولتون در طول ۲۰ سال گذشته در دولت‌های مختلف از روسای جمهور آمریکا درخواست کرده بود که رویکرد سرسختانه‌ای را در قبال پیونگ یانگ در پیش بگیرند و به رهبران این کشور اعتماد نکنند. اما ترامپ به توصیه‌های مشاور خود در مورد مذاکره با کره شمالی توجه نکرد. رئیس جمهور تاکنون چندین اجلاس با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برگزار کرده است. ترامپ همچنین اولین رئیس جمهور آمریکا است که به عنوان میهمان کیم جونگ اون وارد منطقه مرزی بین کره شمالی و کره جنوبی شد. جان بولتون در این سفر دیپلماتیک حضور نداشت.

تاکر کارلسون، مجری محبوب رئیس جمهور در شبکه فاکس نیوز نیز نقش مهمی در تضعیف جایگاه بولتون در شورای امنیت ملی ایفا کرد. کارلسون در برنامه شبانگاهی خود در تاریخ ۲۱ ژوئن در مورد سوابق و دستاورد‌های فاجعه آمیز بولتون صحبت کرد. او جان بولتون را به یک کرم دیوان سالارانه شباهت داد که تشکیلات حزب جمهوری خواه را آلوده کرده است. مطابق با گزارش‌های منتشر شده توسط برخی رسانه ها، کارلسون به طور غیر رسمی در مورد مسائل مختلف با دونالد ترامپ مشورت می‌کند. جالب اینجا است که رئیس جمهور کارلسون را همراه با تیم دیپلماتیک آمریکا برای دیدار با رهبران کره شمالی به منطقه آورد، در حالی که جان بولتون برای انجام یک ماموریت دیگر به مغولستان اعزام شده بود.

ترامپ در صفحه توییتر خود اشاره کرد که در مورد مسائل مختلف با بولتون اختلاف نظر داشته است. او از زحمت‌های بولتون در شورای امنیت ملی تقدیر کرد. اما جان بولتون دقایقی بعد در صفحه توییتر خود ادعا کرد که شب گذشته در مورد استفعا دادن با رئیس جمور مشورت کرده است، اما رئیس جمهور در پاسخ می‌گوید که فردا در مورد این مسئله صحبت خواهد کرد. در نتیجه، ظاهرا هدف از توییت‌های رئیس جمهور تحقیر کردن مشاور امنیت ملی خود بوده است. بولتون در طول چند دهه گذشته به طور صریح جهان بینی و تفکرات خود را بر زبان آورده بود. به همین خاطر تردیدی وجود ندارد که او و رئیس جمهور نمی‌توانستند برای مدتی طولانی در کنار یکدیگر کار کنند. بولتون معتقد است که دشمنان قسم خورده آمریکا از جمله ایران و کره شمالی باید مجازات شوند. او تصور می‌کرد که رابطه دوستانه با این‌ها خطرناک و شرم آور است. او استفاده از قدرت نظامی آمریکا را به عنوان یکی از ابزار‌های ضروری برای تضمین صلح و امنیت پایدار می‌داند. البته ترامپ بار‌ها مخالفت خود با این نوع طرزفکر را آشکار کرده است.

رئیس جمهور بر خلاف جان بولتون رویکرد دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. او به دنبال دست یابی به توافق‌های جدید با رهبران ایران و کره شمالی است. ترامپ بار‌ها در ماه‌های گذشته اعلام کرده بود که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با مقامات ایرانی بر سر برنامه هسته‌ای مذاکره کند. او تاکنون دوبار با رهبر کره شمالی دیدار کرده است. این هفته قرار بود آمریکا و طالبان اجلاسی را در کمپ دیوید برگزار کنند. اما در لحظات پایانی این ملاقات لغو شد. تردیدی وجود ندارد که بولتون تمایل رئیس جمهور برای گفتگو با سران این کشور‌ها را ساده لوحانه می‌داند.

اما خروج جان بولتون نشان دهنده تحول مهمی در کاخ سفید و حزب جمهوری خواه است. به نظر می‌رسد که حزب جمهوری خواه تحت هدایت ترامپ رویکرد جدیدی را در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی در پیش خواهد گرفت. در حال حاضر جریان قدیمی نئوکان‌ها نفوذ خود را در این حزب از دست داده اند. آن‌ها در دوره جرج دبلیو بوش نقش مهمی در هدایت سیاست خارجی آمریکا داشتند. بیشتر مقامات کنونی در دولت ترامپ تجربه مهمی در حوزه امنیت ملی ندارند. مارک اسپر، وزیر دفاع جدید در گذشته مقام اجرایی یکی از شرکت‌های دفاعی بود و مایک پمپئو، وزیر خارجه نیز سابقه حضور در ارتش و یک شرکت فروشنده تجهیزات نفتی را دارد.

در طول سه سال گذشته تعدادی زیادی از افراد منتصب شده توسط رئیس جمهور کار خود را بعد از دوره‌ای کوتاه مدت از دست داده اند. نام بولتون نیز به این فهرست بلند از مقامات اخراج شده اضافه شد. جان بولتون در ماه‌های گذشته مورد بی احترامی رئیس جمور و افراد نزدیک به او از جمله تاکر کارلسون واقع شده بود. حال باید ببینیم آیا بولتون در ماه‌های آینده در مورد رئیس جمهور و سیاست‌های او سکوت خواهد کرد. او همیشه به دعوت رسانه‌ها برای مصاحبه پاسخ مثبت می‌دهد و هراسی از به سخره گرفتن منتقدان خود ندارد. رئیس جمهور فردی را از تیم خود اخراج کرد که معمولا کینه‌ها و کدورت‌های خود را فراموش نمی‌کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان