تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸

ترامپ در حال خاموش کردن آتشی است که علیه ایران به پا کرد

ترامپ اگر می‌خواهد به یک توافق دست پیدا کند باید خودش گره‌هایی که افکنده را باز کند اما مقامات ایرانی از خارج شدن ترامپ از برجام و اعمال کردن تحریم‌های جدید بسیار خشمگین اند و تا زمانی که شرایط به عقب بر نگردد حاضر به عقب نشینی نخواهند شد.
ترامپ در حال خاموش کردن آتشی است که علیه ایران به پا کرد
رویداد۲۴ رایان کاستلو در وب سایت لوبلاگ در تحلیلی با عنوان " ترامپ یک بحران در مورد ایران به پا کرد حالا می‌خواهد خاموشش کند" به رفتن سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید اشاره کرده و معتقد است راه‌های کاهش تنش با ایران به بن بست رسیده است گزینه جنگ و صلح کنار رفت حالا ترامپ می‌خواهد آتش را به هر نحوی خاموش کند. سیاستمداران آمریکایی باید در مقابل ایران یکپارچه شوند و دو دستگی را کنار بگذارند و ترامپ را به سمت مذاکره هدایت کند نه جنگ.

مشروح این مقاله را می‌خوانیم:

صرف نظر از اینکه افراد از این تغییر استراتژی خوششان می‌آید یا نه و راجع به رییس جمهور چه فکری می‌کنند؛ بازگشتن از استراتژی جنگ و قدم برداشتن برای باز کردن فضای مذاکره بی شک یک پیشرفت بسیار خوب در دیپلماسی است و باید تشویق شود.

سر مشق ترامپ برای رسیدن به توافق در موضوعات مختلف یکسان بوده است. ابتدا او یک بحران درست می‌کند بعد با درگیر شدن و کشتی گرفتن سعی در آرام کردن بحرانی که خود به پا کرده است می‌کند و چهره‌ی سیاسی خود را در نقش یک قهرمان صلح جا می‌زند. در مورد موضوع کره شمالی او با جمله‌ی " آتش و خشم "کره شمالی را تهدید کرد. طبق گزارشات قبل از برگزاری اجلاس با کیم جونگ اون حمله به یک ایالت مسلح هسته‌ای را در نظر داشت. در مورد ایران، انگار این الگو دارد تکرار می‌شود. ترامپ طبق نظرات بولتون از برجام خارج شد و طبق گفته خودش قصد حمله‌ی نظامی به ایران را داشته، اما بعد از اینکه به نظرش این کار انسانی نبود، ده دقیقه قبل از شروع حمله، عملیات را متوقف کرده است.

بولتون-چهره متجسم شده از یک شاهین تشنه‌ی خون و جنگ_ بنا بر گزارشات گفته بود که از عدم موافقیت ترامپ برای همراه شدن با سیاست هایش در راستای جنگ نظامی خسته شده است. برای افزودن به داستان خیانتی که بولتون حس کرده بود گزارش‌ها می‌گویند آقای ترامپ دلش را به وعده‌های پلکانی رییس جمهور فرانسه امانوئل مکرون صابون زده است با این امید که صحنه برای ملاقات با رییس جمهور ایران آماده شود. با ترامپی که به دنبال یک توافق است و بولتونی که همچنان به دنبال جنگ نظامی است (یک جنگ جدید با ایران و ادامه‌ی جنگ ابدی در افغانستان) دوره‌ی مفید بودن بولتون در کاخ سفید تمام شد و بولتون با سماجت اش در رسیدن به جنگ گور خودش را کند و برگه‌ی اخراج خودش را امضا کرد.

متاسفانه بیشتر نقد‌ها و انرژی منتقدین صرف تنش‌ها و جدال‌های بین حلقه‌ی مشاورین و تصمیم گیری ترامپ شد. همچنان کسانی هستند که اخراج بولتون را اشتباه می‌دانند، اما می‌ترسند که رییس چمهور کور کورانه با تحریک بولتون وارد جنگی با ایران شود که از جنگ ۲۰۰۳ امریکا با عراق زیان آور‌تر شود. در واقع انتقاد اصلی و جدی که باید به ترامپ شود استخدام کردن یک سیاستمدار بازنشسته جنگ افروز ازابتدای تشکیل کابینه اش می‌باشد. همانطور که با خارج شدن از برجام باعث ایجاد یک بحران شد، اعتبار ایالات متحده را زیر سوال برد و تعهد ایران برای اجتناب از تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را ازبین برد و وضعیتی را پدید آورد که چند دقیقه با یک جنگ مخرب و نابود گر برای نسل‌ها فاصله داشت.

این بحران خود ساخته‌ی ترامپ است که حالا اگر می‌خواهد به یک توافق دست پیدا کند باید خودش گره‌هایی که افکنده را باز کند. تعصب ترامپ به سیاست "فشار حداکثری" موقعیت‌های دیپلماتیک زیادی را از ایران گرفته است و ایران هرگز حاضر نخواهد شد با ترامپ پشت یک میز بنشیند، دست بدهد و عکس بیاندازد بخاطر اینکه ترامپ بد‌ترین مشاور اش را از کابینه اش اخراج کرده است. مقامات ایرانی از خارج شدن ترامپ از برجام و اعمال کردن تحریم‌های جدید بسیار خشمگین اند و تا زمانی که شرایط به عقب بر نگردد حاضر به عقب نشینی نخواهند شد.

ترامپ از نظر همکاران و هم صحبتان بین المللی که بتوانند راه را برای مذاکره باز کنند در مضیقه نیست. پیشنهاد گشایش یک کانال پانزده میلیارد دلاری از طرف فرانسوی‌ها برای جلوگیری از خسارت دیدن ایران در صادرات نفت می‌توانست یک پیشرفت بسیار خوب در راستای آرام سازی و آماده سازی فضا برای مذاکره باشد. در کنار آن خیلی از ملت‌های دیگر مانند هند یا ژاپن مشتاق اند که تنش‌ها از بین برود و بتوانند روابط اقتصادی خود با ایران را از سر بگیرند.

جایی که ترامپ با مخالفت‌های شدید مواجه می‌شود، در تیم مشاوران و حزب خودش است. سیاستمداران و وزیر خارجه ترامپ مایک پمپئو همچنان موانع بزرگ و جدی در رسیدن به یک توافق جدی هستند مگر اینکه ترامپ یک عزم جدی برای مذاکره داشته باشد و تمام موانع را از سر راه بردارد. قطعا در مسیر مذاکره ترامپ-ایران کمک‌های بین المللی خواهد رسید.

تا زمانی که ترامپ به روی آزدیخواهان جمهوری خواه مانند رند پال و قانون گذاران طرفداراش حساب باز می‌کند، نمایندگان کنگره طرفدار نظرات بولتون همچان می‌توانند برای مذاکره خطرناک باشند. سناتور‌ها تد کروز، تام کاتن و مارکو روبیو، از قبل شروع به تحریک دولت برای لغو کردن تحریم‌های کلیدی کرده اند. این روند با تد کروزی که از مخالفین اصلی سیاست‌های ترامپ علیه ایران است آغاز شده است؛ به این امید که ایران محدودیت هایش را برای غنی سازی اورانیوم ترک نکند و گام چهارمی در کار نباشد. در کنار آن اگر ترامپ از گوش کردن به نصحیت جنگ افروز‌ها خود داری کند آن‌ها با قرص خواب هم که شده رییس جمهوری را با طناب می‌بندند!

نخست وزیر اسراییل بنیامین نتانیاهو که در چند روز آینده با انتخابات مواجه هست بار‌ها اعلام کرده است که از ملاقات روحانی- ترامپ احساس خطر می‌کند و اگر دوباره انتخاب شود به تنهایی می‌تواند همه چیز را برای مذاکره خراب کند. در آخر خیلی از حامیان مالی آقای ترامپ پول بسیار هنگفتی خرج کردند تا توافقی که اوباما به دست آورد به شکست منجر شود و حالا ترامپ بدون توجه به متن قرار داد با فضای حاکم امید دارد یک قرار داد جدید با ایران امضا کند.

با تمام این احوال هر چه این زمان به درازا بکشد احتمال جنگ پررنگ‌تر می‌شود، سیاستمداران اصلی که در راه رسیدن به مذاکره و توافق و دوری از جنگ زیان آور سنگ اندازی می‌کنند باید بدانند که ممکن است فرصتی دیپلماتیک‌تر و بهتر از حالا تا مدت‌های زیادی مجددا پدید نیاید و باید به جای دعوا‌های حزبی و بازی‌های سیاسی ترامپ را تحریک و فضا را برای مذاکره آماده کنند.

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کاخ سفید ، جان بولتون
نظرات شما
پیشخوان