تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
روحانی:

حضور آمریکایی‌ها در سوریه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است

رئیس جمهور گفت: حضور آمریکایی‌ها در سوریه تجاوزگرانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است که همواره این بخش از منطقه را ناآرام نگه داشته است.

حضور آمریکایی‌ها در سوریه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است

رویداد۲۴ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز پیش از سفر به آنکارا به منظور شرکت در پنجمین نشست اجلاس سه جانبه سران ایران روسیه و ترکیه در فرودگاه مهرآباد تهران، گفت: این اجلاس؛ اجلاس سه جانبه در ترکیه است و این پنجمین اجلاس سران سه کشور در رابطه با مسئله سوریه است.

وی ادامه داد: برای هر سه کشور مسئله امنیت منطقه حائز اهمیت است. هر سه کشور از کشور‌هایی هستند که در همین منطقه و در همسایگی سوریه زندگی می‌کند و آنچه که مهم است اینکه الان قریب به ۹ سال است که مردم سوریه با مشکلات فراوان در برابر تروریست‌ها و حامیان آن‌ها مواجه هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: خوشبختانه در دو سال و نیم اخیر بعد از روند آستانه که این سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند، روند مناسبی ایجاد شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: این سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند و اکثریت مردم سوریه تحت پرچم حاکمیت سوریه هستند، اما هنوز بخش‌هایی در اشغال تروریست‌ها است. در منطقه ادلب هنوز تروریست‌ها حضور دارند و ادامه جنگ با تروریست‌ها در منطقه ادلب ضرورت دارد.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلاتی که سوریه در منطقه شرق فرات با آن مواجه است، تاکید کرد: حضور آمریکایی‌ها حضوری تجاوزگرانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه در سوریه است که همواره این بخش (ادلب) از منطقه از سوریه را نا آرام نگه داشته است. مداخلات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و حمایت آن‌ها از تروریست‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به مردم سوریه و زیرساخت‌های این کشور جزو نگرانی‌های منطقه و این سه کشور است.

وی بیان داشت: در واقع بخشی از مسائل حل شده و بخشی از مسائل مانده که بزرگترین آن مسئله ادلب و شرق فرات است. البته علاوه بر مبارزه با تروریسم، عدم مداخلات خارجی، مسئله‌آینده سوریه، بازگشت آوارگان، بازسازی سوریه، اصلاح قانون اساسی، انتخابات ۲۰۲۱ همه مسائل مهم پیش رو است که در این اجلاس سه جانبه بحث و بررسی خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: همانطور که بار‌ها اعلام کردیم مسائل منطقه باید توسط کشور‌های منطقه از طریق گفتگو و مصالحه حل شود؛ در زمینه سوریه و یمن نظر ما همین است.

وی ادامه داد: آنچه امروز در این منطقه رخ می‌دهد که بسیاری از کشور‌های دنیا را نگران کرده است ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه‌های آمریکا در این منطقه است. آن‌ها از عربستان سعودی و امارات پشتیبانی می‌کنند، اسلحه و اطلاعات می‌دهند و بخشی از عملیات جنگی توسط آمریکایی‌ها اداره می‌شود. روزانه شمار زیادی از بی گناهان در یمن کشته می‌شوند در منطقه ناامنی وجود دارد.

روحانی اضافه کرد: آمریکا به جای آنکه خودش را محکوم کند و اینکه اعتراف کند حضور آن‌ها در منطقه مشکل آفرین است هر از گاهی کشور‌ها یا مردم مبارزه یمن را متهم می‌کند. اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود باید تجاوز آمریکا و مداخلات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی قطع شود وگرنه شاهد ناامنی‌ها خواهیم بود.

وی بیان داشت: غیر از مسأله ثبات و امنیت منطقه که امیدوارم در این اجلاس قدم‌های مؤثری در ارتباط با آن برداشته شود، امیدوارم سه کشور بتوانند برای کمک به مردم و آینده سوریه توافق کنند. البته همواره تأکید کرده ایم و الان هم تأکید می‌کنیم آینده سوریه متعلق به مردم سوریه است، تصمیم با آنهاست و کشور‌های دیگر باید به دولت مشروع و قانونی دمشق و همچنین به مردم عزیز سوریه یاری و کمک کنند.

رئیس جمهور افزود: مسأله دوم روابط با همسایگان است. روابط نزدیک و صمیمی با همسایگان همواره برای ما مهم بوده و امروز هم برای ما اهمیت دارد. آمادگی داریم با همه همسایگان مان روابط برادرانه و دوستانه داشته باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: هم روسیه و هم ترکیه همسایه ما هستند و با این دو کشور و با سایر کشور‌های همسایه غیر از یکی الی دو کشور روابط بسیار دوستانه و صمیمی داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدیم حل مشکلات منطقه باید از طریق گفتگو انجام بگیرد، تاکید کرد: در یمن باید از طریق گفتگو‌های یمنی – یمنی باشد و آن‌ها خودشان باید مشکل را حل و فصل کنند و بمباران مردم یمن باید خاتمه پیدا کند.

روحانی با تاکید بر اینکه روابط با همسایگان برای ما مهم است، اظهار داشت: امروز هم برای رفع مشکلات اقتصادی کشورمان بهترین راه‌حل بعد از مقاومت و ایستادگی مردم، روابط اقتصادی نزدیک با همسایگانمان است.

رئیس جمهور افزود: در این سفر هم با آقای پوتین راجع به روابط‌مان با روسیه مذاکره دو جانبه خواهیم داشت و هم با جناب آقای اردوغان راجع به روابط دوجانبه با ترکیه و امیدوارم روابط سه کشور و روابط ایران با همه همسایگان روز به روز به سمت ارتقاء یافته و نزدیک‌تر شود.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان