تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
ربیعی:

زنان می‌توانند در بازی ایران با کامبوج حضور داشته باشند/ موضوع دختر آبی برایمان درس آموزی داشت

سخنگوی دولت گفت: بار‌ها اعلام کردیم که ما آمادگی کامل داریم که روابط حسنه با همه همسایگان مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل داشته باشیم این سیاست استراتژیک ماست که مجدداً بر آن تاکید می‌کنیم.
تمهیدات وزارت ورزش برای حضور زنان در بازی ایران با کامبوج/ دوقطبی‌سازی‌ها بعد از سال ۹۶ شروع شد
رویداد۲۴ علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) گفت: این ماه برای ما عزیز است و برکاتی دارد. از فرهنگ عاشورا به اندازه کافی در زندگی داشته و داریم، همچنان که در عزای واقعه عاشورا نشستیم از حماسه و فرهنگ عاشورا در فرهنگ ایرانیان است.

سخنگوی دولت با اشاره به شرکت رئیس‌جمهور در نشست آستانه گفت: رئیس‌جمهور محترم دیشب برای دیدار سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به آنکارا سفر کردند این سفر در ادامه ابتکار مذاکرات آستانه است و مربوط به ایجاد ثبات در سوریه و برقراری نظم و ثبات سیاسی در این کشور و همچنین راه تعمیق اختلافات سیاسی سه کشور در موضوعات دیگر منطقه است.

وی تاکید کرد: مذاکرات آستانه قطعاً الگویی برای حل و فصل بحران‌هایی است که در منطقه یا سایر مناطق بحران‌خیز وجود دارد همان بحران‌های مهم منطقه که در گذار هستند.

ربیعی گفت: معتقدیم که کشور‌های منطقه بیشترین حق را برای حل و فصل مناقشات منطقه‌ای دارند و می‌توانند موثر باشند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روابط ما با ترکیه و روسیه در بهترین دوران تاریخی به سر می‌برد و استراتژی اصلی ما هم در سیاست خارجی و روابط با همسایگان است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نقش همسایگان در زمان تحریم مشخص شد، اظهار داشت: نقش همسایگان و کارشان در زمان تحریم بسیار مهم است. امروز در سرزمین‌های ما امکان بسیار خوبی وجود دارد. بار‌ها اعلام کردیم که ما آمادگی کامل داریم که روابط حسنه با همه همسایگان مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل داشته باشیم این سیاست استراتژیک ماست که مجدداً بر آن تاکید می‌کنیم.

آماده همکاری برای بازگشت ثبات به یمن هستیم

وی با اشاره به تحولات اخیر یمن و حمله به تاسیسات نفتی‌آرامکو گفت: برخی بداندیشان منطقه با طرح اتهامات بی‌اساس در مسیر ایجاد تفرقه حرکت کرده و تلاش می‌کنند بی‌اعتمادی بین همسایگان را افزایش دهند که ما یک نمونه از این اقدامات مخرب را در روز‌های گذشته در پی حادثه پیش‌آمده برای شرکت آرامکو در عربستان مشاهده کردیم.

وی با اشاره به تحولات اخیر در جنگ یمن گفت: ما امروز شاهد هستیم که یمن ۵ سال است که زیر آتش جنگ قرار دارد کار مهمی هم رخ داده امروز می‌بینیم تحت شدیدترین حملات و رفتار‌های ضدانسانی قرار دارد و کشته‌های زیاد، بچه‌های آواره و کودکان بی‌سرپرست زیاد محصول این عملیات پنج ساله علیه مردم بی دفاع است که ریشه‌ها و بنیاد‌های ناامنی‌های منطقه است.

ربیعی تاکید کرد: قطعا نخبگان یمنی هم امکانات خود را توسعه دادند و از آن استفاده خواهند کرد. من از همین جا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای همکاری با سازمان ملل متحد همه کشور‌هایی که واقف به بازگشت ثبات در یمن و در منطقه هستند دارد. معتقد هستیم که ناامنی منطقه در هر حالت به نفع مردم و کشور‌های منطقه نیست.

وی اضافه کرد: در همین مسیر ما طرح ۴ ماده‌ای را در همان روز‌های نخستین بحران منطقه و یمن ارائه دادیم و هنوز هم اعتقاد داریم که تنها راه‌حل برای خروج از بحران، یک طرح ۴ ماده‌ای و یا چیزی شبیه به این است که می‌تواند ما را از بحران خارج کند.

وی درباره نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز گفت: در جلسه اخیر سران قوای سه گانه گزارشی از ثبات بازار و قیمت اجناس به علاوه مباحث مرتبط با تولید ارائه شد که در این بین گزارش‌های مرتبط با بازار ارز وضع مناسبی داشت. در این جلسه سه تصمیم اتخاذ شد اول آنکه بانک مرکزی اختیارات پیشین خود برای تنظیم بازار ارز را ادامه دهد. بحث تعزیرات و تنظیم کالا و خدمات نیز در این جلسه مطرح شد و تصمیم بر آن شد تا اختیاری برای یک سال به وزارت صمت برای پیشبرد بهتر اقدامات ارائه شود.

رئیس‌جمهور به نیویورک سفر می‌کند

ربیعی عنوان کرد: درآینده نه چندان دور رئیس جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند و این سفر فرصت خوبی برای رایزنی‌های دو یا چندجانبه با مقامات کشور‌های مختلف در مورد مسائل بین المللی و جهانی و همچنین مسائل منطقه است.
وی افزود: امیدوار هستیم رئیس جمهوری و هیات همراه در این سفر بار دیگر حقانیت، صبر استراتژیک و مواضع جمهوری اسلامی به رغم همه تضییقاتی که قائل شده‌اند را بیان کنند و این سفر دستاورد و نفعی برای جامعه ما به همراه خواهد داشت.

با بی‌صداقتی آمریکایی‌ها احتمال دیدار ترامپ و روحانی وجود ندارد

ربیعی درباره احتمال دیدار حسن روحانی با دونالد ترامپ روسای جمهور ایران و آمریکا در سفر آتی روحانی به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ما هیچ صداقتی اکنون از سوی آمریکایی‌ها نمی‌بینیم؛ بنابراین در این صورت احتمال دیدار وجود ندارد.

تحت تحریم مذاکره نمی‌کنیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما یک بار تحت تحریم مذاکره کردیم و دیگر تحت تحریم مذاکره نخواهیم کرد. اگر ترامپ اقدامات لازم را انجام دهد و اعتماد را به ما بازگرداند و به ملت ایران احترام بگذارد؛ چارچوب‌های قبلی ۱+۵ به قوت خود باقی است و مذاکرات می‌تواند در آن چهارچوب ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: اینکه فقط حرف زده شود که ما آماده مذاکره هستیم؛ چه مسئله‌ای را حل می‌کند؟ اینکه ما در عرض ۲۴ ساعت مشکلات را حل می‌کنیم به چه معناست؟ اینکه ایران باید پیشرفت کند به چه معناست و چه چیزی را می‌خواهد ثابت کند؟ شاخصه‌های این پیشرفت چیست؟ مردم ایران این سوال را از ما می‌پرسند؛ که وقتی چنین حرفی زده می‌شود چه اتفاقی خواهد افتاد.

ربیعی یادآورشد:اگر شما می‌خواهید ایران پیشرفت کند اولین بحث این است که به جایی باز گردید که فشار را بر مردم ایران آغاز کردید و زحمت مردم ایران را افزایش دادید و باید به همان شرایط بازگشت.

سخنگوی دولت گفت: اگر ابتکارات اروپایی‌ها سامان بگیرد که البته جدای از این سفر است، می‌توان ملاقات‌هایی با اروپایی‌ها داشت. در‌های مذاکره و دیپلماسی با کشور‌های مهم آسیایی هرگز بسته نبوده است تا بتوانیم منافع مردم را تامین کنیم. ما باید هم منافع مردم و هم‌آبروی ایرانی را تامین کنیم و هم اینکه نمی‌خواهیم تحریم‌ها دوباره شرایطی را برای کشور رقم بزند؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم که تحریمی وجود نخواهد داشت.

تمهیدات وزارت ورزش برای حضور زنان در بازی ایران با کامبوج

ربیعی درباره حضور زنان در استادیوم و اظهارنظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور که گفته بود فعلا حضور زنان در استادیوم‌ها به مصلحت نیست، گفت: صحبت آقای واعظی با صحبت‌های من در تناقض نبود. ایشان یک نگرانی را ابراز کرده بودند که از سوی برخی وجود دارد. زنان می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند. البته عده‌ای در جامعه در این باره نگرانی دارند. آقای سلطانی‌فر تمهیدی چیده‌اند که زنان در بازی ایران با کامبوج در ورزشگاه حاضر شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان تماشای بازی برای همه زنان وجود دارد؟ گفت: بلیت فروشی به این صورت انجام خواهد شد و من هم برای بازدید به ورزشگاه خواهم رفت.

نمی‌توانیم چشم مان را روی واقعیت‌ها ببندیم

ربیعی با اشاره به مرگ سحر خدایاری گفت: حادثه‌ای که پیرامون عدم حضور زنان رخ داد تلخ بود و برای ما درس‌آموزی داشت. فضای رسانه‌ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع کمی تقلیل‌گرایانه نگاه کرد. مساله دخترمان سحر ابعاد مختلفی را پیش روی ما گذاشت که ما نمی‌توانیم بدون برخی تبیین‌ها تصمیم‌گیری کنیم. ما به سیاست‌های معطوف به جنسیت لازم داریم و نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم.

وی گفت: ما در دولت گروهی را برای بررسی همه جانبه در نظر گرفته‌ایم. نمی‌توانیم چشم مان را روی واقعیت‌ها ببندیم. محکوم کردن این و آن را چه فایده‌ای دارد؟ این اتفاق تلخ فرصتی فراهم کرد که تبیین جامعه شخناختی جرم شناختی و ... داشته باشیم و تقلیل گرایانه نگاه نکنیم.

تخریب‌های صدا وسیما از سال ۹۲ آغاز و اخیرا تشدید شده است

سخنگوی دولت درباره برنامه اخیر شبکه سه سیما و ادعا‌های مطرح شده در آن علیه دولت بیان کرد: چیزی که در آن برنامه درباره جلسه سران سه قوه مطرح شد، نادرست بود. لازم است بگویم که دولت واقعا میخواهد هیچ نگاه و چشمی به سمت رسانه‌های بیگانه نباشد. امنیت ملی ایران در گرو نوشته‌های خبرنگاران است بنابراین باید اعتماد به رسانه‌های داخلی افزایش پیدا کند.

وی افزود: اعتراض ما نه به یک رسانه و روزنامه، بلکه این اعتراضات به بخش‌های خاصی است چرا که برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص با خطی متفاوت جلو می‌رود البته این مسیر از ۹۲ آغاز شد، ولی اخیرا تشدید شده است.

ربیعی خاطر نشان کرد: تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد واقعا عجیب و برخی مسایلی که مطرح می‌شود واقعا نادرست است، ولی ما در حال صحبت و مذاکره هستیم تا از نقد‌های درست بیشتر استفاده شود. نباید مطالب جعلی و ناامید کننده مطرح شود.

حذف یارانه ثروتمندان در مهرماه عملیاتی می‌شود

وی در خصوص حذف یارانه ثروتمندان نیز اظهار کرد: حذف یارانه ثروتمندان در حال اقدام است و در مهرماه این موضوع عملیاتی میشود و با میزان خطای حداقلی این موضوع صورت خواهد گرفت، ولی قطعا فشاری به اقشار ضعیف و متوسط جامعه وارد نخواهد شد.

ربیعی گفت: پیش‌بینی می‌شود یارانه حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار نفر قطع شود، ولی امکان اعتراض وجود خواهد داشت؛ بنابراین اینکه بگویند یارانه ۳۰ میلیون نفر قطع می‌شود، صحیح نیست.

سخنگوی دولت درباره طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و موضع دولت درباره آن نیز گفت: این موضوع در دولت هنوز مورد بحث قرار نگرفته است بنابراین نظری در این زمینه اعلام نخواهم کرد.

اخبار مربوط به حواشی جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مخدوش بود

وی درباره حواشی اخیر جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و انتقاد رئیس‌جمهور از رئیس قوه قضائیه در جریان این جلسه نیز بیان کرد: این موضوع برای جلسه روز شنبه است و از قبل چنین بحثی وجود نداشته است. تعجب کردم چرا روز گذشته و امروز اخبار جهت‌دار منتشر و اخباری سازمان یافته به بیرون رسیده بود.

ربیعی افزود: جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی جلسه‌ای برای مقابله با جنگ اقتصادی است؛ بنابراین اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف کند، برخلاف مصالح ملی است. اخبار منتشر شده در این زمینه مخدوش بوده است.

وی بیان کرد: در دو جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره شیوه انعکاس مطالب دادگاه بحث شد و موضوع جلوگیری از انعکاس نامتوازن این موضوع بود که آقای رئیسی هم متواضعانه گفت که موارد را مطرح کنند. آقای روحانی هم گفت که آیین دادرسی کیفری رعایت شود و اخبار گزینشی منتشر نشود. اختلاف نظری وجود نداشت.

موضوع اختلاف روسای قوای مجریه و قضائیه درباره نحوه انعکاس اخبار دادگاه‌های مبارزه با فساد بود

سخنگوی دولت گفت: بحث مطرح شده این بود که تبلیغات نباید صورت بگیرد بلکه باید برای ریشه‌کن شدن فساد اقدام شود. بحث درباره نحوه انعکاس اخبار بوده تا غوغای رسانه‌ای شکل نگیرد. باید با اقدامات درست اگاهی مردم در زمینه فساد افزایش پیدا کند. سران سه قوه تاکید کردند که خیچ خط قرمزی در هیچ قوه‌ای نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: آیین دادرسی کیفری باید به نحو صحیح در دادگاه‌ها عملیاتی شود. پخش اخبار دادگاه‌ها نباید به شکلی باشد که موجب بی‌اعتمادی عمومی شود. گاهی اوقات خبری ناقص تلاشی عظیم را به سمت انحراف می‌کشاند.

دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است

ربیعی درباره برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر دو قطبی‌سازی و اتهامات وارده در این حوزه به رئیس جمهور از سوی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان کرد: گفته‌های آقای روحانی چیزی جز دعوت مردم به مشارکت در انتخابات نبود. ما فکر می‌کنیم هیچ دوره‌ای همچون دوره کنونی حضور مردم در انتخابات دارای پیام بین‌المللی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه گفته‌های رئیس‌جمهور همین است، گفت: ما به حضور مردم در انتخابات به عنوان یک نظام مردمسالار نیاز داریم. اعلام می‌کنم که انتخابات قطعا با شکوه برگزار خواهد شد و دولت تمام تلاش خود را برای حضور همگان در انتخابات به کار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: سخنان آقای روحانی دوقطبی سازی نیست. دوقطبی‌سازی‌ها بعد از سال ۹۶ شروع شد؛ آنجایی که گفتند کسی که رای آورده مقابل فلان جریان خواهد ایستاد. دوقطبی‌سازی از دید دولت به ضرر جامعه است. برگردند و ببینند دوقطبی سازی‌ها را چه کسانی انجام می‌دهند. دوقطبی مذاکره و مقاومت، دوقطبی فساد و سلامت و امثالهم توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

سنت آمریکا فرافکنی است

وی در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به ادعا‌های مقامات آمریکا درباره ایران نیز بیان کرد: متاسفانه این اظهارنظر عجولانه وزیر خارجه امریکا بود که در این اظهارات هم به صورت تلویحی ایران را متهم کرد. البته این یک سنت آمریکایی است که فرافکنی می‌کنند، ولی این اظهارنظر‌ها غیردقیق بود. باید دید چه کسانی از این اقدامات سود می‌برند. کل اعضای منطقه از این موضوع و ناآرامی منطقه زیان می‌کنند. ما به دنبال آرامش منطقه هستیم و سودی از این ناآرامی نمی‌بریم. ما ٨ سال با صدام جنگیدیم، اما فراموش نکردیم که وقتی منافع آمریکایی‌ها در عراق تامین نشد به انتشار اخبار جعلی ساخت سلاح هسته‌ای روی آوردند.

برخی انتقاد‌ها درخصوص نحوه امضای برجام جفا به رهبری است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی امضای برجام گفت: برجام مسیر شورای عالی امنیت ملی را طی کرد و مطابق قانون، بدون امضای رهبری مصوبات این شورا قابل اجرا نخواهد بود؛ بنابراین امکان تصمیم‌گیری دولت به تنهایی درباره این موضوعات وجود ندارد و برخی گفته‌ها جفا در حق رهبری است.

وی ددر پاسخ به سوالی درباره تخصیص‌های به صداوسیما نیز گفت: در دو ماه گذشته دولت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا تخصیص‌های صداوسیما به صورت کامل انجام شود بنابراین پیگیری تخصیص‌ها به این سازمان کار صحیحی بود. اهداف مشترکی بین دولت و صداوسیما وجود دارد که تخصیص اخیر نیز در همین راستا است که براساس چارچوبی پیگیری خواهد شد. گلایه هایمان را نباید به طور کامل به یک سازمان ربط دهیم.

موضع دولت درباره حجاب مشخص است/ اعتقادی به برهم‌زدن حریم‌ها نداریم

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر کشور مبنی بر حجاب و جنجال‌های ایجاد شده درباره آن نیز بیان کرد: پاسخ این سوال را باید از خودشان بپرسید.

وی افزود: موضع دولت درباره حجاب مشخص است؛ ما دعوت به رعایت می‌کنیم، ولی اعتقادی به برهم زدن حریم‌ها نداریم؛ این موضوع فرهنگی است. با وزیر کشور صحبت و منظورش را اعلام خواهم کرد.

دولت در زمینه گندم خودکفا است

سخنگوی دولت درباره خرید گندم نیز گفت: حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وارد چرخه خرید تضمینی شده است و هزار میلیارد تومان نیز سهم بانک است که تامین خواهد شد. دولت به اندازه نیاز از کشاورزان گندم خریداری کرده است و نیاز بیشتری ندارد.

وی افزود: بخشی از گندم‌ها وارد صنعت شده و بخش دیگر به خوراک تبدیل شده است. مساله ما فقط در ذخایر است وگرنه دولت به طور کلی در زمینه گندم خودکفا است. ما برای مصرف داخلی کم و کسری در زمینه گندم ندارم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان