تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دردسر جدید اصولگرایان/ سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم؛ شهیندخت مولاوردی!

در چند ماه گذشته، سه مسئله، به مناقشه‌ای سخت میان اصولگرایان و منتقدان آن‌ها تبدیل شده است. ورود زنان به ورزشگاه، کودک همسری و حق دوچرخه و موتور سواری از جمله این معضلات است. به نظر می‌رسد این مسائل میتواند به نوعی راهش را به انتخابات مجلس یازدهم باز کند.

 

دردسر جدید اصولگرایان/ سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم؛ شهیندخت ملاوردی!

رویداد۲۴ در چند ماه گذشته، سه مسئله حوزه زنان، به مناقشه‌ای سخت میان اصولگرایان و منتقدان آن‌ها تبدیل شده است.

 داغترین آنها، داستان دختر آبی بود. در پی خودکشی سحر خدایاری به دلیل محکومیت به زندان برای تغییر چهره و حضور در ورزشگاه آزادی، وریا غفوری، کاپیتان فعلی استقلال اولین کسی بود که در صفحه شخصی خود نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. پس از آن تصویری از بازیکنان استقلال در فضای مجازی دست به دست شد که آنها را در پیراهن هایی نشان می داد که نام دختر آبی بر روی آن نقش بسته بود.

حالا خبرگزاری فارس کلیپی ساخته که در آن از حراست فدراسیون فوتبال درخواست کرده است با وریا غفوری کاپیتان استقلال برخورد کنند. در این ویدئو گفته شده این وریا غفوری بوده که پیراهن های دختر آبی را به بازیکنان استقلال داده و از آنها خواسته پیش از بازی استقلال و نفت مسجد سلیمان به تن کنند و با آن عکس بگیرند.

رسانه‌های هم سو با فارس نوشته اند قرار است از علی کریمی هم شکایت شود. علی کریمی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از مردان خواسته بود تا اطلاع ثانوی به احترام دختر آبی برای تماشای بازی به استادیوم ها نروند.

 سخنگوی قوه قضائیه هم در نشست خبری اخیر خود برای چند نماینده اصلاح طلب مجلس خط و نشان کشید و به این ترتیب، ناخواسته، حاکمیت اصلاح طلبان را در کنار چهره‌های مطرح و محبوب ورزشی قرار داد.

اصولگرایان در حالی ماجرای دختر آبی را تکذیب می‌کنند که درباره اساس این اتفاق، یعنی ورود زنان به ورزشگاه، تکلیف خود را روشن نکرده اند.

پیش از این نیز تلاش‌های خبرنگار رویداد۲۴ برای ورود به ورزشگاه والیبال هم ناکام مانده بود. برخی روحانیون ساکن قم ورود زنان به ورزشگاه و تماشای زنده مسابقات را نامشروع می‌دانند. به گفته علی ربیعی سخنگوی دولت، قرار است برای بازی ایران- کامبوج، یک درصد ورزشگاه به زنان اختصاص پیدا کند، اما مشخص نیست این یک درصد از طریق بلیط فروشی به استادیوم راه پیدا می‌کنند یا این افراد هم مثل بازی های والیبال به صورت رانتی وارد استادیوم آزادی خواهند شد.

دومین مناقشه بر سر دوچرخه سواری و موتور سواری زنان اتفاق افتاد. قوانین ایران برای صدور گواهی نامه موتور سواری به زنان، همچنان مقاومت می‌کند؛ اما هیچ دستور صریحی در این باره وجود ندارد. در این زمینه هم در چند ماه گذشته مجادله‌هایی صورت گرفت و بر اساس اخبار موثقی که در اختیار رویداد ۲۴ قرار گرفته است، کار به شکایت از عوامل شرکت بیدود هم کشید.

شرکت بیدود به مردم تهران دوچرخه کرایه می‌دهد. نهاد‌های قضایی و امنیتی مانع فعالیت شرکت‌های مشابه در اصفهان شدند و با تک جنسیتی شدن و ممنوعیت استفاده دختران از دوچرخه، این شرکت‌ها ورشکسته شدند.

در تهران البته بیدود برای مدت دو روز امکان ثبت نام خانم‌ها در این اپلیکیشن را غیر فعال کرد؛ اما بعد دوباره به حالت سابق بازگشت. هرچند به نظر می‌رسد این قصه به پایان نرسیده و به زودی اصلاح طلبان تاوان این کار خود را پرداخت خواهند کرد.

سومین مناقشه ماجرا‌های مربوط به کودک همسری است. نمایندگان مجلس به دنبال ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۸ سال و قانونی کردن این ممنوعیتند. هم زمان جریانی از اصولگرایان به جد معتقدند این کار باعث افزایش سن ازدواج شده و با تعالیم مذهبی سازگاری ندارد. هر چند مواردی که اخیرا در رسانه ها بازتاب گسترده ای پیدا کرد با دخالت نهاد‌های قضایی عقد خوانده شده، باطل شد و در سریال جدید تلویزیون ایران، «ترور خاموش»، تصویری از نیرو‌های قضایی و امنیتی دیده می شود که به این مسئله حساسیت دارند، اما در این مورد هم اصلاح طلبان در کنار افکار عمومی خواستار قانونی شدن ممنوعیت ازدواج کودکان هستند.

هر سه این اتفاقات، فعالان حوزه زنان را خواسته یا ناخواسته در کنار اصلاح طلبان قرار داده است. این یکی از معدود مواردی است که اصلاح طلبان مجلس به خصوص پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی، به نهاد‌های مدنی نزدیک شده اند و تا حدی رضایت آنان را جلب کرده اند.

شنیده ها حاکی از آن است که برخی از همین نهادهای مدنی از شهیندخت مولاوردی برای نامزدی در انتخابات مجلس دعوت کرده اند. مولاوردی شانس زیادی برای تایید صلاحیت ندارد. اگرچه آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی بر سر متراژ حوزه‌های علمیه خصوصی‌شان اختلافاتی دارند، اما در ضرورت رد صلاحیت اصلاح طلبان اختلاف وجود ندارد.

با این حال به نظر می رسد با کشیده شدن پای معضلات اجتماعی به جناح‌بندی‌های سیاسی، هزینه رد صلاحیت یک مصلح اجتماعی نظیر مولاوردی پایین نباشد. اگر مولاوردی تایید صلاحیت شود و اگر اصلاح طلبان بتوانند تعداد زنان لیست خود را بالاتر ببرند، شاید بتوانند اندک امیدی به پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم داشته باشند. فراموش نکنیم تا زمان ثبت نام انتخابات مجلس کمتر از صد روز دیگر زمان باقی است و احزاب اصلاح طلب باید زودتر برنامه‌های خود را برای این انتخابات منتشر کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
مشکل ما گرانی و تورم و فساد است نه گفته های شما
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان