تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸

مشاور جدید امنیت ملی ترامپ درباره برجام چه می‌گوید؟

به اعتقاد رابرت اوبرایان، "صلح از طریق قدرت حاصل می‌شود" هنگامی که آمریکا در همکاری با متحدان و شرکای خود است و وقتی آمریکا قویتر خواهد بود که برای دوستانش قابل اعتماد باشد.

مشاور جدید امنیت ملی ترامپ درباره برجام چه می‌گوید؟

رویداد۲۴ مشاور جدید امنیت ملی ترامپ که جایگزین "جان بولتون" جنگ طلب شده است، همچون سلف خود، برجام را "حماقت اوباما و توافق فاجعه بار" می‌داند.

حدود یک هفته پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به حضور جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی خود در کاخ سفید پایان داد، روز چهارشنبه در یک یادداشت توئیتری اعلام کرد که "رابرت سی. او برایان" به این سمت منصوب کرده است.

رابرت چارلز اوبرایان یک وکیل آمریکایی است که در بخش خصوصی و دولتی ایالات متحده کار کرده است. او به عنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده خدمت می‌کند و سفیر با نماینده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده برای امور گروگان گیری و همچنین شریک شرکت حقوقی لارسون اوبرایان مستقر در لس آنجلس است که از سال ۲۰۱۶ تاسیس شد.

اوبرایان متولد لس آنجلس است و مدرک دکترای حقوق خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد.

از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸، اوبرایان یک افسر حقوقی بود که با شورای امنیت سازمان ملل متحد (کمیسیون جبران خسارت) در ژنو سوئیس همکاری می‌کرد، جایی که او یک تیم چند ملیتی از وکلا، ارزیاب غرامت و حسابداران مطالبات دولت را مدیریت می‌کرد.

او همچنین مسئول بررسی دبیرخانه سازمان ملل متحد و رسیدگی به ادعای مطالبات میلیارد‌ها دلاری ناشی از تهاجم عراق و اشغال کویت در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ بود.

وی به عنوان وکیل مدافع در ارتش آمریکا خدمت می‌کرد و در حالی که در بخش خصوصی فعالیت داشت در دولت جورج دابلیو بوش، اوباما و ترامپ هم اشتغال داشته و دارد.

اوبرایان در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۰۵ توسط جورج دابلیو بوش به عنوان جایگزین نماینده ایالات متحده در شصتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، معرفی و از سوی سنای آمریکا تایید شد. وی علاوه بر وظایف هیات دیپلماتیک آمریکا، به مساله فلسطین در مجمع عمومی توجه کرد و نماینده ایالات متحده در کمیته ششم مجمع عمومی بود که کنوانسیون جامع تروریسم بین المللی را تدوین کرد.

اوبرایان در دسامبر ۲۰۰۷ از سوی کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا برگزیده شد تا عنوان رئیس مشترک مشارکت بخش خصوصی-عمومی وزارت خارجه آمریکا برای اصلاح نظام قضایی افغانستان فعالیت کند.

در دوره اول دولت اوباما، وی همچنان عهده دار این مسئولیت بود تا با تربیت و آموزش قضات، دادستان‌ها و وکلای مدافع، حاکمیت قانون در افغانستان را ارتقا دهد.

او همچنین به عضویت کمیته مشاوره مالکیت فرهنگی ایالات متحده درآمد تا در مورد موضوعات مربوط به آثار باستانی و امور فرهنگی مشورت دهد.

در سال ۲۰۱۷، اوبرایان توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا برای خدمت به عنوان وزیر مشاور نیروی دریایی در نظر گرفته شد که هیات تحریریه اورنج کانتی رجیستر، او را کاندیدای ایده آل برای اطمینان از ادامه تسلط جهانی آمریکا توصیف کردند به گونه‌ای که به زعم آن‌ها هم به روحیه ملی کنونی و هم با ارزش‌های ملی پایدارشان متناسب است.

در دهم ماه مه ۲۰۱۸، ترامپ اوبرایان را به عنوان نماینده ویژه در امور گروگان‌ها برگزید و یکسال بعد هم درجه سفیر ارشد را به او اعطا کردند.

مشاور امنیت ملی فعلی ترامپ در سال ۲۰۱۴، عضو ناظر غیرنظامی برای شورای سیاست بین المللی پاسفیک در پیش محاکمه خالد شیخ محمد مغز متفکر حمله ۱۱ سپتامبر در زندان گوانتاناموی کوبا بود.

وی همچنین عضو هیات اندیشکده جمهوریخواهان بین المللی برای نظارت بر انتخابات پارلمانی اوکراین در سال ۲۰۱۵ بود.

اوبرایان نویسنده کتاب "هنگامی که آمریکا خفته است"، کتابی که به دنبال بازگرداندن رهبری آمریکا در جهان بحرانی است.

برخی از نویسندگان سیاست خارجی بر این اعتقادند که این کتاب در ادامه کتاب "جنگ واقعی" ریچارد نیکسون است و توصیه می‌کنند که دانشجویان سیاست خارجی باید آن را بخوانند.

به اعتقاد رابرت اوبرایان، "صلح از طریق قدرت حاصل می‌شود" هنگامی که آمریکا در همکاری با متحدان و شرکای خود است و وقتی آمریکا قویتر خواهد بود که برای دوستانش قابل اعتماد باشد.

سناتور تام کاتن جمهوریخواه هم پس از انتصاب اوبرایان به جایگزینی جان بولتون، گفت: من رئیس جمهوری ترامپ را برای انتصاب رابرت اوبرایان به عنوان مشاور امنیت ملی خود تحسین می‌کنم.

وی افزود من رابرت را از نقش آفرینی‌های گذشته او شناخته ام و مطمئن هستم او می‌داند که تهدید‌های فوری که کشور ما با آن مواجه است از چین و ایران است.

در مقاله منتشر شده در "مادر جونز" آمده است: اوبرایان ایران را با آلمان نازی مقایسه و از توافق اوباما به شدت انتقاد کرده است که در ازای رفع تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای تولید هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۱۵ در نشنال اینترست مقاله‌ای با عنوان "حماقت اوباما؛ توافق فاجعه بار ایران" نوشت که در آن آمده است "هیچ شواهدی برای پشتیبانی از این ایده وجود ندارد که بتوانیم به ایران انقلابی اعتماد کنیم تا از اهداف بلند مدت خود در توسعه سلاح اتمی و سیستم‌های حمل آن چشم پوشی کند."

اوبرایان ادامه می‌دهد: علاوه بر مشروعیت دادن به برنامه اتمی ایران که اکنون " صلح آمیز " خوانده می‌شود، این توافق احتمالاً منجر به مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه خواهد شد.

مقاله نویس مادر جونز اضافه می‌کند یکی از مولفه‌های کلیدی سرخوردگی اوبرایان از توافق هسته‌ای این است که به اعتقاد او " ده‌ها میلیارد دلار از تحریم‌ها برداشته شد" و ایران ایستاد تا مقامات اوباما بقیه تحریم‌های تنبیهی را بردارند.

اوبرایان همسو با اظهارات جنگ طلبانه جان بولتون گفت" این اقدام اوباما ثروت بادآورده‌ای را در اختیار ایران گذاشت تا در اختیار گروه‌های نیابتی ایران همچون حزب الله در لبنان، رژیم اسد در سوریه، شبه نظامیان شیعه در عراق، شورشیان حوثی در یمن و حماس در غزه قرار گیرد".

حال باید دید مشاور جدید امنیت ملی ترامپ در شرایطی که کاخ سفید با جنگ تعرفه‌ای با چین و دیگر متحدان آمریکا، تقابل با روسیه و حتی مسابقه تسلیحاتی برای مدرن ساختن سلاح‌های اتمی، بن بست در مذاکرات کره شمالی، خروج از برجام و افزایش تنش با ایران، شکست طرح صلح خاورمیانه، ناتوانی در ائتلاف سازی چه در قالب نشست ورشو و چه در قالب ساختار بین المللی امنیت دریایی، بن بست در برون رفت از بحران خود ساخته در ونزوئلا و آمریکای لاتین روبرو است، چگونه می‌تواند ترامپ را از این گرداب نجات دهد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان