تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸

تخلفات رایج در شورا‌های معماری مناطق کدامند؟

سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است؛ ساخت اضافه طبقه علاوه بر اینکه چهره شهر را به هم می‌ریزد، یک بی‌اعتمادی نسبت به مدیریت شهری ایجاد می‌کند.
تخلفات رایج در شورا‌های معماری مناطق کدامند؟
رویداد۲۴  مهرماه سال گذشته بود که لایحه‌ای در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت که به موجب آن شهرداری ملزم به تعیین حدود اختیارات شورا‌های معماری مناطق می‌شد و در نهایت این لایحه با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید، اما چند ماه بعد از تصویب آن معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران از واگذاری اختیاراتی در حوزه شهرسازی به شهرداری مناطق از جمله شورا‌های معماری مناطق خبر داد که این اتفاق منجر به افزایش حدود ۱۰ درصدی درآمد در مناطق شد. اگرچه معاون شهردار تهران معتقد است این واگذاری منجر به کاهش نارضایتی مردم به دلیل کاهش پیچیدگی‌ها می‌شود،، اما فسادزا بودن این شورا‌ها و شکایت‌های مردمی از آن‌ها همچنان پابرجاست.

این نکته باردیگر در تذکر سخنگوی شورای شهر تهران مطرح شد که از وجود دلالی‌های گسترده در شورا‌های معماری مناطق و حضور افرادی در پوشش کارشناس سخن گفت که با واسطه‌گری منجر به صدور مجوز‌های غیرقانونی اضافه بنا می‌شوند و این موضوع در قالب شکایت‌های مردمی به کمیسیون معماری و شهرسازی گزارش شده است. اگرچه که سخنگوی شورای شهر معتقد است؛ میزان فساد در شورا‌های معماری مناطق کاهش یافته است،، اما سند راهبردی مقابله با فساد که توسط معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور مناطق شهرداری تهران تهیه شده است، چیز دیگری می‌گوید. بر مبنای این سند شورا‌های معماری مناطق به عنوان نخستین گلوگاه فسادزا در شهرداری تهران معرفی شده است.

علی اعطا درباره جزئیات تخلفات شورا‌های معماری مناطق گفت: به صورت غیررسمی گزارشاتی دریافت کردیم که نشان می‌دهد، افرادی به عنوان کارشناس و یا مشاور قرارداد‌هایی از نوع افزایش تعداد طبقات و اضافه بنا با مالکان و متقاضیان منعقد می‌کنند، به این طریق که پرونده در شورای معماری مناطق مطرح و مجوز خاصی را از مناطق دریافت می‌کنند.

اعطا در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری مناطق در جریان این اتفاق قرار ندارد، اظهار داشت: این نوع تصمیمات در شورا‌های معماری مناطق از قدیم مرسوم بوده و چیز جدیدی نیست، اکنون بسیار کمتر شده است، اگرچه از زمانی که این شورا‌ها تشکیل شده‌اند، تصمیمات غیرقانونی در آن‌ها گرفته شده و در این دوره مدیریت شهری محدود شده است. با بخشنامه‌های صادر شده تخلفات شورا‌های معماری مناطق محدود شده‌اند و چنین تصمیماتی کمتر در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: این یک واقعیت است که نمی‌خواهیم آن را نادیده بگیریم و از افتخارات این دوره مدیریت شهری مقابله با آن است، اما براساس گزارش‌های مردمی و بررسی میدانی و بررسی سامانه‌ها موارد غیرقانونی به صورت انگشت شمار وجود دارد.

اعطا که معتقد است، اکنون تخلفات شورا‌های معماری مناطق کاهش یافته است، در پاسخ به این سوال که این شورا و کمیسیون ماده ۵ اولین گلوگاه‌های فسادزا در شهرداری تهران هستند و کاهش فسادی که از آن صحبت می‌کنید با مفاد سند در تضاد است، اظهار داشت: با رصد تخلفات مشخص است که خیلی کمتر این اتفاق می‌افتد و کمتر اضافه بنا از سوی شورا‌های معماری مناطق صادر می‌شود.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در پاسخ به این سوال که سال گذشته خودتان لایحه‌ای را مبنی بر الزام تعیین حدود اختیارات شورا‌های معماری مناطق در صحن شورا ارائه کردید، که با موافقت اعضای شورا به تصویب رسید،، اما پس از گذشت یک سال همچنان از تخلفات در شورا‌های معماری مناطق سخن می‌گویید، اظهار داشت: اجرای این لایحه به تعویق افتاده است،، اما در کمیسیون معماری و شهرسازی در حال بررسی است که در صحن شورای شهر با اجرای این لایحه حدود اختیارات و صلاحیت شورا‌های معماری مناطق شفاف می‌شود و از گرفته شدن هر تصمیمی جلوگیری می‌شود و انتظارات افراد به هنگام مراجعه به این شورا‌ها و حد و حدود شوار‌های معماری مناطق مشخص می‌شود.

وی افزود: طبیعی است که تصمیم‌گیری درباره مسائلی مانند تغییر کاربری، مازاد تراکم، اضافه بنا و این قبیل مسائل در حدود صلاحیت و اختیار شورای معماری مناطق نیست و در صلاحیت کمیسیون ماده ۵ است و اجازه نمی‌دهیم در شورای معماری منطقه چنین اتفاقی رخ دهد.

اعطا در پاسخ به این سوال که قرار بود با دادن اختیار به شورا‌های مناطق و تمرکززدایی، تخلفات در شورا‌های معماری مناطق کاهش یابد،، اما وقتی تصمیم‌گیری در اختیار کمیسون ماده ۵ است، شورا‌های معماری مناطق تصمیم می‌گیرند، تصریح کرد: این یک تخلف است و به صورت غیرقانونی انجام می‌شود. ما تاکید کردیم مناطق باید هوشمندانه‌تر عمل کنند و شهرداری مرکز نیز نظارت بیشتری داشته باشد.

وی درباره نظارت شورای شهر بر تخلفات شورا‌های معماری مناطق گفت: نظارت به دو صورت انجام می‌شود؛ یکی از طریق گزارش‌های مردمی و شکایاتی که به ما ارجاع می‌شود و دیگری از طریق بررسی دوره‌ای کارشناسان خود ما و پرونده‌ها و پروانه‌های صادر شده است که به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این سوال که در کدام مناطق این قبیل تخلفات بیشتر اتفاق می‌افتد، به سه منطقه شهر تهران اشاره کرد و گفت: از طریق شورای معماری سه منطقه مجوزی برای اضافه سطح اشغال و اضافه طبقه داده شده است که برخلاف ضوابط و مقررات طرح تفصیلی بوده است.

اعطا تصریح کرد: وقتی این مجوز از طریق شورای معماری منطقه صادر می‌شود به معنی اقدام خلاف مقررات شورای معماری مناطق است و به نظر می‌رسد؛ موارد خلاف ضوابط و مقررات در شورای معماری منطقه از این طریق در حال اتفاق است. وی در ادامه اظهار داشت که با شهرداری مکاتبات لازم برای توقف این کار انجام شده است.

اعطا درخصوص نوع و میزان تخلف در مناطق شهری تهران اظهار داشت: سطح اشغال و اضافه شدن طبقات دو تخلف محرز در این بنا‌ها بوده است. در یکی از املاک شورای معماری منطقه اجازه داده است که سطح اشغال به ۶۰ درصد برسد که افزایش قابل توجهی است. در موارد زیادی نیز اجازه ساخت یک طبقه اضافه صادر شده است. ساخت اضافه طبقه چهره شهر را به هم می‌ریزد و یک بی‌اعتمادی نسبت به مدیریت شهری ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی تصریح کرد: شما متقاضی پروانه ساختمانی هستید و می‌گویند مجاز به ساخت ۵ طبقه هستید،، اما همزمان با شما در ساختمان مجاور اجازه ساخت یک طبقه بیشتر صادر شده است، در حالی که تمامی ویژگی‌های آن زمین مانند زمین شما است. این قبیل اقدامات باعث ایجاد بی‌اعتمادی و عدم شفافیت برای مدیریت شهری می‌شود و همچنین باعث ایجاد یک سوء جریاناتی پیرامون مناطق می‌گردد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان