تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸
فحش ندهید، کولینا و روزتی تحویل بگیرید

تحلیل فنایی از دلایل زیاد خطا گرفتن داوران ایرانی

محمد فنایی معتقد است توهین‌ها و فحاشی‌های فوتبالی‌ها آرامش را از داوران گرفته است و همین باعث شده تا تمرکز آن‌ها کم‌تر شود و عملکردشان نیز افت کند.
تحلیل فنایی از دلایل زیاد خطا گرفتن داوران ایرانی
رویداد۲۴ قضاوت موعود بنیادی‌فر در دربی ۹۰ پایتخت باعث انتقادات فراوان شد و بسیاری را یاد استفاده از داوران خارجی در دهه هشتاد انداخت. یکی از انتقادات وارد شده به بنیادی‌فر، استرس و اضطراب فراوان او در قضاوت دربی بود و همین باعث شد خطا‌های زیادی بگیرد.

محمد فنایی، پیشکسوت داوری درباره بازگشت به گذشته و استفاده از داوران خارجی در دربی‌ها گفت: داوران فعلی ما چیزی از خارجی‌ها کم ندارند. اگر امکانات و نرم‌افزار مناسب مانند VAR در اختیار داوران ما بگذارند و هجمه‌ها را کم کنند تفاوت را احساس خواهیم کرد.

برخی کارشناسان معتقدند میانگین بالای تعداد خطا‌ها در بازی‌های لیگ ایران باعث شده سرعت بازی‌ها کم شود و بازی‌ها کم گل باشد. فنایی در این رابطه گفت: داوران ما از هجمه‌ها و اعتراض‌ها می‌ترسند و به همین دلیل هر خطایی را سوت می‌زنند و همین باعث افت سرعت بازی می‌شود و این تفاوت فوتبال ما با اروپا و آمریکاست.

او ادامه داد: داوران اگر هم سوت بزنند، ۲۰ نفر از داخل و خارج زمین به او حمله و اعتراض می‌کنند. داور بیچاره چه کاری می‌تواند بکند؟ سوت نزند یک عده شاکی می‌شوند، سوت بزند عده‌ای دیگر. این فرهنگ فوتبال ما است که پیشرفت نکرده است. ۱۹ سال است لیگ حرفه‌ای داریم و ادعا داریم، اما یک ذره هم حرفه‌ای نیستیم. به داور توهین می‌کنند؛ داور‌ها درآمدزایی ندارند، امکانات ندارند؛ با همه این‌ها نام "حرفه‌ای" را به دوش می‌کشند و نتیجه هم نگیرند، کاسه وکوزه را سر وزیر و وکیل و داور می‌شکنند.

این پیشکسوت داوری که سابقه قضاوت در فینال جام جهانی را دارد، درباره پسرفت داوری ایران در ۴ سال اخیر گفت: فغانی یکی از بهترین داور‌های جهان بود؛ او را فراری دادند؛ معنی این پسرفت است. کشور‌های دیگر برای داوران ما فرش قرمز پهن می‌کنند، اما در ایران منتظر هستند تا نام داور بازی مشخص شود تا اشتباهاتش را بزرگ کنند. در بسیاری از کشور‌های دنیا داور اشتباه می‌کند، اما فقط در ایران فحش می‌شنود. همین باعث می‌شود تمرکزش از بین برود و بازی به بازی بدتر شود. داوران ایرانی در بازی‌های بین‌المللی که فشار هواداران روی آن‌ها نیست بهترین نمرات را می‌گیرند و بهترین قضاوت‌ها را دارند. پس ایراد از فوتبالی‌های ما (از هواداران گرفته تا مربیان و بازیکنان) است نه داور. قاضیان فوتبال ما نه پولی می‌گیرند و نه امکاناتی دارند، اما همه انتظار دارند هر کدام مانند روزتی یا کولینا قضاوت کنند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دربی ۹۰ ، دربی نود ، فغانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان