تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸
در گفت‌وگوی جعفرزاده با رویداد۲۴ بررسی شد؛

لبه تیغ/ از شفافیت آرای نمایندگان مجلس تا شفافیت ارکان نظام

طرح شفافیت آرای نمایندگان که بحث آن از دو سال پیش شروع شده، امروز روندی دیگر به خود گرفته و نمایندگان مجلس قصد دارند طرحی را به تصویب برسانند که بر اساس آن آرا و مسائل مرتبط با مسئولان در تمام نهاد‌های تصمیم‌گیر کشور شفاف‌سازی شود.
لبه تیغ/ از شفافیت ارای نمایندگان مجلس تا شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر کشور
رویداد۲۴ طرح شفافیت آرای نمایندگان نخستین بار در آذر ماه ۹۶ توسط محمدجواد فتحی نماینده اصلاح طلب مجلس مطرح شد که مورد استقبال نمایندگان قرار نگرفت، این طرح مسکوت گذاشته شد. بار دیگر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای اصفهان طرحی مشابه همان طرح تقدیم هیأت رئیسه کرد و این یکی قبول شد اما شفافیت به قید دوفوریت مورد موافقت مجلس قرار نگرفت.
 
در ادامه با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به این موضوع، طرحی توسط محمد علی وکیلی نماینده تهران در مجلس تهیه شد و به امضای بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس رسید.
 
این طرح که با قید دو فوریت به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده به دنبال شفاف‌سازی در تمامی مجامع تصمیم‌گیر کشور در قوای سه‌گانه است. وکیلی گفته بر اساس این طرح، تمامی شوراها، مجامع و نهاد‌های موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهاد‌های تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شورا‌های شهر، روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.
 
به گفته او طبق تبصره ماده واحده این طرح در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل اجراست. با این حال برخی نمایندگان مخالفت‌هایی با این طرح دارند. به نظر می‌رسد مشخص شدن آرای این نمایندگان در موضوعات خاص مانند FATF یا رای استیضاح وزرا تاثیر زیادی در نوع نگاه افکار عمومی به آنها داد و از این جهت این نگرانی برای آنها وجود دارد که در دوره‌های بعد انتخابات با ریزش آرا مواجه شوند.
 
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به رویداد۲۴ می‌گوید: بازخوردی که از سوی مردم داریم نشان می‌دهد که آن‌ها علاقه دارند نه تنها درباره آرای نمایندگان، که حتی سطح اطلاعات‌شان درباره نظرات و حتی میزان ثروت و دارایی و کسب و کار اقتصادی و محل تحصیل فرزندان مسئولان افزایش یابد.
 
او با بیان اینکه تصمیمات مسئولان درباره مردم یا اداره کشور مورد توجه جامعه است، می‌گوید: این درخواست‌ها مختص نمایندگان مردم در خانه ملت نیست و درباره سایر نهاد‌های تصمیم‌گیرنده نیز وجود دارد. بنابراین از نظر من این طرح بسیار درست است و ما نمایندگان و سایر مراجع تصمیم‌گیرنده باید اطلاع‌رسانی شفاف نسبت به امور داشته باشیم تا مردم بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعاتی را که می‌خواهند به دست آورند.
 
جعفر زاده ایمن آبادی با اشاره به نگرانی برخی نمایندگان مجلس نسبت یه شفاف شدن آرای‌شان توضیح می‌دهد: از برخی نمایندگان زمزمه‌هایی می‌شنویم مبنی بر اینکه برخی موارد تصمیم‌گیری بسیار حساس است، مثلا قرار است طرحی درباره ناظران صنعت و معدن یا حق‌التدریسی‌ها تدوین شود و ما می‌دانیم که پولی برای پرداخت به این گروه‌ها جود ندارد، در این شرایط از یک سو اگر این طرح تصویب را تصویب کنیم برای کشور ایجاد مشکل می‌کنیم و اگر تصویب نکنیم و مردم باخبر شوند به ما بار دیگر رای نخواهند داد.
 
ایمن آبادی با اشاره به تقابل دو طیف موافق و مخالف لایحه FATA و تاثیر آن در آرای نمایندگان می‌گوید: بنده به شخصه درباره هر مساله‌ا‌ی که رای دادم از جمله همین لایحه از رای عکس گرفتم و در صفحه مجازی خود گذاشتم. لایحه FATF نیز لایحه‌ای است که دولت جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده و قطعا مخالفان و موافقانی دارد و چنین موضوعاتی نباید باعث نگرانی نمایندگان بابت آرایشان بشود، شفاف‌سازی باعث حلال بودن پول و رای نماینده می‌شود و به همین دلیل از آن استقبال می‌کنم.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم با تاکید براینکه هرگز طرح شفافیت رای نمایندگان در مجلس رد نشد بلکه تنها با دو فوریتی بودن آن مخالفت شد، تصریح می‌کند: دو فوریت قواعد خاص خود را دارد و رد شدن دو فوریت نیز ایجاد مشکل نمی‌کند و اکنون طرحح به صورت عادی در مجلس طرح می‌شود، اما همانطور که در حساب توئیتری خود هم نوشتم این نکته مهم است که حالا که مردم پیگیر شفافیت آراء هستند همه اطلاعاتی که مردم نیاز دارند را  در اختیارشان قرار می‌دهیم نه تنها اطلاعات مربوط به فعالیت یک قشر خاص را.
 
او با بیان اینکه در حال حاضر استقبال خوبی در میان نمایندگان نسبت به طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر کشور وجود دارد، عنوان می‌کند: تا کنون بیش از ۲۰۰ نماینده این طرح را امضا کره‌اند و فکر می‌کنم این طرح با آرای بسیار بالایی تصویب شود. تلاش ما براین است که همکارانی که در این خصوص دغدغه‌هایی دارند را نیز قانع کنیم که نگرانی‌شان برطرف شود. شفافیت آرای نمایندگان مطالبه مردم بوده و مطالبه به حقی است و مردم باید نظر‌ها و استدلال‌های ما را بدانند، آن‌ها باید با نگاه ما آشنا شده و بدانند به چه اشخاصی رای می‌دهند و این افراد تا چه اندازه دلسوز کشور و مردم هستند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم درباره نگرانی‌ها درخصوص پیگرد نمایندگان بعد از شفاف شدن آرای‌شان اظهار می‌کند: قانون اجازه پیگرد نماینده مجلس به دلیل اظهار نظرش در دوران نمایندگی را نمی‌دهد و اگر چنین چیزی رخ دهد خلاف قانون است زیرا نماینده پارلمان آزاد است که در همه امور اظهار نظر کند و اگر آسیبی به او برسد خلاف قانون است.
 
او تصریح کرد: امروز همه می‌گویند نماینده‌ها بردند و خوردند حال اگر سایت، ساز و کار یا دستگاهی باشد که بر ثروت مسئولان و نمایندگان مجلس نظارت کرده و زیاد و کم شدن اموالش شفاف‌سازی شود دیگر دروغ، افترا و تخریب از بین می‌رود.
 
جعفر زاده ایمن آبادی خاطرنشان کرد: اگر چه برخی از مسئولان بر اساس رای مردم انتخاب نشده‌اند مانند اعضای شورای نگهبان یا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اینهمه مردم علاقه دارند درباره این تصمیم‌گیران نیز اطلاعات داشته باشند به هیمن دلیل طرح شفافیت آرای مجامع تصمیم‌گیر کشور اتفاق خوبی است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان