تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸

واکنش آموزش و پرورش به قیمت ۴ برابری کتب درسی در بازار سیاه

مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی درباره بازار سیاه کتاب درسی گفت: این احتمال هم وجود دارد که شاید برخی از فروشندگان به صورت دیجیتالی کتاب‌ها را تکثیر می‌کنند.
واکنش آموزش و پرورش به قیمت ۴ برابری کتب درسی در بازار سیاه
رویداد۲۴ احمدرضا امینی درباره بازار سیاه کتب درسی و فروش آن‌ها با ۴ برابر قیمت گفت: این آخرین سالی است که کتب درسی از طریق کتابفروشی‌ها توزیع می‌شود، سال دیگر عملا تمام کتاب‌ها از طریق آموزش و پرورش توزیع خواهد شد. متاسفانه برخی از فروشندگان این سوءاستفاده‌ها را می‌کنند، اما ما تلاش می‌کنیم این سودجویی‌ها به حداقل برسد.

وی در پاسخ به این سوال که کتب درسی از چه کانالی به بازار سیاه می‌رسد؟ گفت: ما در حال رصد این موضوع هستیم و این مساله را با سیستم بررسی می‌کنیم، اما در پایان کار می‌توانیم بفهمیم که چطور کتاب‌ها به دست این افراد می‌رسد. این احتمال هم وجود دارد که شاید برخی از فروشندگان به صورت دیجیتالی کتاب‌ها را تکثیر می‌کنند.

مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در واکنش به این پرسش که شاید رانت و رابطه‌ای از داخل آموزش و پرورش موجب شده کتا‌ب‌های درسی با قیمت‌های بالا به دست فروشنده‌ها برسد، گفت: چنین چیزی وجود ندارد، ما آمار کتاب‌های تولید شده، سفارش داده شده، آمار کتاب‌های ارسالی به استان‌ها به ازای هر دانش آموز را داریم و همه این‌ها قابل رصد است. در این میان شاید برخی از دانش آموزان که کتاب‌های اضافه دارند به فروشندگان فروخته‌اند. ما در این زمینه اطلاع رسانی‌های زیادی کردیم، از طریق مدرسه، رسانه‌های جمعی، صدا و سیما و... آگاهی‌های زیادی به والدین دادیم که در زمینه کتب درسی باید چه اقداماتی انجام دهند.

مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی درباره تهیه کتاب برای آن دسته از دانش آموزانی که در طول سال تحصیلی کتاب‌های خود را گم کرده یا به نوعی دیگر به آن دسترسی ندارند، گفت: کتب درسی فقط از طریق آموزش و پرورش توزیع می‌شود و قطعا در بازار آزاد نباید کتابی وجود داشته باشد. احتمالا کتاب‌هایی که وجود دارد مربوط به سنوات گذشته است. کتاب درسی به آن تعدادی که دانش آموز در سامانه سناد نام نویسی می‌کند به او تعلق خواهد گرفت و برای هر دانش‌آموز سهمیه یک سری کتاب درسی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سامانه تهیه کتاب درسی به صورت تک جلدی باز است و معلمان می‎توانند از این فرصت استفاده کنند. از تاریخ ۱۵ مهر ماه به بعد سامانه تک جلدی برای دانش آموزان و افراد دیگری که به هر دلیلی به کتاب‌های درسی خود دسترسی ندارند باز خواهد شد و می‌توانند مجددا درخواست کتاب بدهند. ما تلاش کردیم به هر نحوی، روند تهیه کتب درسی به والدین را بگوییم تا اگر مشکلی پیش آمد چطور اقدام کنند از این رو سامانه فروش کتب درسی باز است تا وضعیت دانش آموزان به وضعیت ثابتی برسد.

امینی گفت: طبق آخرین آمار‌های ما حدود یک درصد از دانش آموزان هنوز ثبت نام نشده‌اند، برخی از دانش‌آموزان نیز از دانش آموزان سال‌های بالاتر کتابشان را تهیه کرده‌اند، ما در حال پیگیری هستیم تا ثبت نام دانش آموزان تکمیل شود و همچنان سامانه دریافت کتاب‌های تک جلدی را باز می‌گذاریم. شاید در طول سال دانش آموزی بخواهد کتاب دیگری تهیه کند، اما باید قدری تامل کنند تا مرحله اول توزیع کتاب درسی را به پایان برسانیم.

مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در پایان توضیح داد: دانش آموزان و والدین آن‌ها هر مشکلی در زمینه تهیه کتب درسی دارند، می‌توانند با بخش پشتیبانی و با شماره ۸۸۳۰۱۴۸۱- ۸۸۸۲۳۱۴۰- ۸۸۴۹۰۲۲۰ تماس بگیرند و مشکل شان را مطرح کنند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کتاب درسی
نظرات شما
پیشخوان