تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
دبیر ستاد مرکزی اربعین خبر داد:

ممنوعیت کاپوتاژ خودروهای شخصی در ایام اربعین/ مرزهای شلمچه، مهران و چذابه باز است

دبیرستاد مرکزی اربعین از ثبت‌نام روزانه حدود ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح خبر داد و گفت: کاپوتاژ خودرو‌های شخصی در ایام اربعین ممنوع شده است.
ثبت‌نام روزانه ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح/ممنوعیت کاپوتاژ خودروهای شخصی در ایام اربعین/ تردد از مرز خسروی امکان‌پذیر نیست/ مرزهای شلمچه، مهران و چذابه باز است
رویداد۲۴ احمد محمدی‌فر (دبیر ستاد مرکزی اربعین) درباره آخرین آمار ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح گفت: تا امروز ١,٨٦٣,٣٦٩ نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ثبت‌نام ١,٧٤٢,٤٩٩ زائر قطعی شده است.

وی با اشاره به استان‌هایی که بالاترین آمار ثبت‌نام کنندگان را در سامانه سماح دارند، ادامه داد: استان‌های تهران با ۲۷۶،۶۵۳ نفر، استان خوزستان با ۱۸۵،۰۰۶ نفر و استان اصفهان ۱۵۲،۰۸۰ نفر ثبت‌نام کننده استان‌هایی هستند که بالاترین آمار ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین هرچه به زمان برگزاری پیاده‌روی اربعین نزدیک می‌شویم بر تعداد ثبت‌نام کنندگان افزوده می‌شود و از روزانه ۱۰هزار ثبت‌نام کننده در سامانه سماح به روزانه حدود ۱۰۰هزار نفر رسیده‌ایم و به نظر می‌رسد در راهپیمایی امسال با افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی زائر در عراق مواجه باشیم.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره سفر با برگه تردد زائر به عراق خاطرنشان کرد: قبل از اینکه برگه تردد در دستور کار قرار دهیم با طرف عراقی در این خصوص به توافق رسیدیم و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده است. برگه‌های تردد به طرف عراقی نشان داده شده و آن‌ها نیز این تردد زائر با این برگه‌ها را پذیرفته‌اند. با توجه به اینکه در این ایام با تراکم زائر و انبوه مراجعه‌کنندگان به گذرنامه مواجه هستیم این برگه را جایگزین گذرنامه برای این ایام اربیعن قرار دهیم.

محمدی‌فر درباره محدودیت زمان تردد از مرز خسروی تصریح کرد: در مرز خسروی در کشور ما همه چیز مهیا است، اما طرف عراقی هنوز آمادگی لازم را ندارد از همین‌رو ما به زائران توصیه کرده‌ایم بیشتر از مرز‌های جنوبی برای سفر عراق استفاده کنند.

وی همچنین درباره کاپوتاژ خودرو‌های شخصی در ایام اربعین به عراق گفت: باتوجه به اینکه مشکلات بسیاری در عراق در خصوص تامین سوخت مواجه هستیم از کاپوتاژ خودرو‌های شخصی در ایام اربعین خودداری می‌کنیم و کاپوتاژخودرو‌های شخصی ممنوع اعلام شده است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره قیمت حمل و نقل عمومی نیز گفت: حمل و نقل عمومی در داخل کشور به همان میزان سال گذشته است. سفر هوایی از تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است سفر زمینی نیز بستگی به مسافتی که تا مرز‌های غربی وجود دارد از زائر اخذ می‌شود البته همانطور که گفتم تغییری در بهای قیمت اتوبوس ایجاد نشده و همان قیمت سال گذشته اخذ خواهد شد.

محمد‌ی‌فر درباره حمل و نقل زائران در عراق نیز تصریح کرد: ما با طرف عراقی صحبت کرده‌ایم و مذاکراتی در خصوص وضعیت حمل و نقل زائران با آن‌ها داشته‌ایم و امیدواریم بتوانند سیستم حمل و نقل عراق را به صورت سازمان یافته در اختیار زوار قرار دهند البته طرف عراقی این موضوع را پذیرفته و به ما در خصوص افزایش ناوگان حمل و نقل و همچنین درباره نظارت بر کرایه‌ها تعهداتی داده‌اند. همچنین از داخل کشور نیز تعدادی اتوبوس برای زمانی که با تراکم جمعیت در عراق مواجه شویم پیش‌بینی شده است تا به عراق رفته و به زائران خدمات ارائه کنند.

وی در بخش دیگیری از صحبت‌هایش درباره مجازات سفر غیرقانونی به عراق گفت: ما در مرز‌ها اجازه تردد غیرمجاز به هیچ فردی نمی‌دهیم و مراقبت‌های ویژه‌ای در این خصوص انجام می‌شود و چنانچه کسی برای سفر غیرقانونی به عراق تلاش کند در مرز‌های داخل کشور دستگیر خواهد شد. در عراق نیز برای اقامت غیرمجاز در عراق مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است و حبس طولانی مدت برای زائری که به صورت غیرقانونی وارد عراق شود اعمال می‌شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره ورود زائران اتباع خارجی به ویژه زائران کشور‌های افغانستان و پاکستان خاطرنشان کرد: از مرز‌های شرقی زائران دیگر اتباع وارد کشور می‌شوند و از مرز شلمچه به عراق وارد می‌شوند.

محمدی‌فر، درباره تردد زائران از مرز اربعین نیز گفت: در مرز خسروی در کشور ما همه چیز مهیا است، اما طرف عراقی هنوز آمادگی لازم را ندارد از همین‌رو ما به زائران توصیه کرده‌ایم بیشتر از مرز‌های جنوبی برای سفر عراق استفاده کنند.

وی ادامه داد: طرف عراقی از ما خواسته است تا امروز اجازه تردد زائر از این مرز را ندهیم ما نیز به زائران توصیه کرده‌ایم برای تردد از مرز‌های جنوبی استفاده کنند.

دبیرستاد مرکزی اربعین خاطرنشان کرد: در حال حاضر تردد از مرز خسروی امکان‌پذیر نیست و تا ساعتی دیگر مشخص می‌شود که تردد از این مرز امکان دارد یا خیر.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مسافران عراقی از مرز خسروی وارد کشور ما می‌شوند، اما همانطور که گفتم طرف عراقی از ما درخواست کرده است تا ورود زائران به عراق را از مرز خسروی به تعویق بیاندازیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مرز چذابه بسته شده است، گفت: خیر. این خبر صحت ندارد و در حال حاضر تردد از مرز‌های شلمچه، مهران و چذابه به عراق امکان‌پذیر است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان