تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸

آیا مذاکره ایران و عربستان، مقدمه یک تحول بزرگتر بین تهران و واشنگتن است؟

الجزیره نوشت:جبهه یمنی و پایان جنگ در صنعاء، از دلایلی است که ریاض را بر آن داشت تا گزینه مذاکره با تهران را ترجیح دهد.
آیا مذاکره ایران و عربستان، مقدمه یک تحول بزرگتر بین تهران و واشنگتن است؟
رویداد۲۴ الجزیره نوشت: سالم الجهوری، روزنامه نگار عرب معتقد است که جبهه یمنی و پایان جنگ در صنعاء، از دلایلی است که ریاض را بر آن داشت تا گزینه مذاکره با تهران را ترجیح دهد؛ بویژه در زمانی که ایالات متحده، عدم تمایل خود برای صرف حتی یک دلار برای دفاع از دیگر کشور‌های جهان را اعلام کرده است. الجهوری مذاکره ایران و عربستان را به منزله مقدمه‌ای برای مذاکره بین ایران و آمریکا در دوره بعدی می‌داند.

در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که رئیس مجلس نمایندگان ایران، علی لاریجانی نیز طی صحبتهایی، از استقبال کشورش از دعوت به مذاکره ریاض، صحبت کرده و این گفتگو را برای حل بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه، مفید می‌داند.

الجهوری همچنین بر این عقیده است که تحریمها، قلب هر گونه مذاکره‌ای بین واشنگتن و تهران خواهد بود؛ تحریم‌هایی که واشنگتن چاره‌ای ندارد جز کاهش تدریجی آنها.

اما فاطمه الصمادی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره، پناه بردن ریاض به مذاکره را به پرونده هسته‌ای ایران و تحریمها، مرتبط می‌داند و می‌افزاید: محرک اصلی مذاکره، رابطه بین ایران و ایالات متحده است؛ ضمن آنکه گفتگوی بین عربستان و ایران هم می‌تواند جزء گسترده تری باشد که منجر به تفاهم‌های بزرگتری می‌شود.

زمینه مشترک

الصمادی معتقد است که یمن، نقطه اصلی و حساسی است که می‌تواند باعث موفقیت مذاکره بین ریاض و تهران شود؛ چرا که این کشور، زمینه مشترکی برای گفتگو بین دو طرف است.

وی ضمن اشاره به تعدد جهت‌های تصمیم گیری در داخل ایران، در رابطه با مذاکره با عربستان سعودی، تصریح کرد که دولت ایران، به رهبری روحانی، دیدگاهی متفاوت از برخی خوانش‌ها در مورد رابطه با عربستان دارند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان