تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸
رأی الیوم:

چرا نتانیاهو نگران یک حمله گسترده از سوی ایران است؟

اصرار اسرائیل برای تامین اوضاع امنیتی، براساس ترس از درگیری اسرائیل با ایران در خلیج فارس است؛ بویژه پس از انکه ادعا شد تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان را بمباران کردند و با سکوت بین المللی مواجه شدند.
چرا نتانیاهو نگران یک حمله گسترده از سوی ایران است؟
رویداد۲۴ رأی الیوم نوشت: منابع بلند پایه اسرائیلی بر این عقیده اند که سه رهبر اصلی اداره کننده خط مخالف با ایران در سال‌های اخیر، درگیر بحران‌های داخلی سختی هستند: رئیس جمهور آمریکا درگیر موضوع فساد جدید او در رابطه با اوکراین است؛ وکلای بنیامین نتانیاهو برای اولین بار در چهارشنبه گذشته در جلسه شنود لیست اتهاماتی که متوجه اوست، حاضر شدند و، ولی عهد سعودی، غرق در ورطه‌ای است که با مرگ پیچیده نگهبان شخصی اش ایجاد شده است. علاوه بر اینکه رسیدن سالروز ترور جمال خاشقچی نیز بر انتقادات بین المللی علیه عربستان سعودی، می‌افزاید.

در ادامه این مطلب آمده است: این منابع که خاورشناس عبری، د. تسفی بارئیل از ان‌ها نقل می‌کند، ادامه می‌دهند: در مقابل، رهبری ایران با وجود فشار تحریم‌های آمریکا و شرایط سخت اقتصادی، در یک دوره معقول به سر می‌برد؛ تا آنجا که به دنبال حمله به ارامکو، ریاض تصمیم به مذاکره با تهران گرفت.

گذشته از این، منابع اسرائیلی آگاه گزارش دادند که درست چند روز پس از حمله به آرامکو، حسن روحانی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، حاضر شده و با استقبال گرمی مواجه شد.

در همین رابطه، تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه ۱۲ تلویزیون عبری، دانا فایس، به فراخوان‌های مسئولان رژیم صهیونیستی برای ضرورت تامین اوضاع امنیتی مناسب جهت تشکیل «دولت وحدت ملی» پرداخت، که برای هر گونه مقابله یا حمله‌ای که عمق اسرائیل را هدف بگیرد، اماده باشد. به عقیده فایس، نخست وزیر اسرائیل به دنبال سوء استفاده از نیاز مبرم به داشتن اوضاع امنیتی آرام است تا در سریع‌ترین زمان ممکن حکومت وحدت را تشکیل دهد.

به نظر می‌رسد این منابع آگاه تاکید دارند که اصرار اسرائیل برای تامین اوضاع امنیتی، براساس ترس آن‌ها از رفتار محتمل ایران در خلیج فارس است؛ بویژه پس از انکه ادعا شد ایرانی‌ها به کشتی‌های بین المللی حمله کرده، پهپاد جاسوسی آمریکا را هدف گرفتند و تاسیسات نفتی در عربستان را بمباران کردند و با سکوت بین المللی مواجه شدند.

با استناد به گزارش منابع تل آویو، تحلیلگر اسرائیلی تصریح کرد که مسئولان پیش بینی می‌کنند که ایرانی‌ها از جرأت و جسارت خود در صحنه بین الملل، برای مقابله با اسرائیل استفاده کنند. ضمن آنکه امکان استفاده ایران از پهپادهایش برای هدف گرفتن اسرائیل وجود دارد. همین نکته، نشان دهنده مهم بودن صحبت‌های نتانیاهو در مورد ضرورت آمادگی و تجهیز به ابزار‌های نظامی است.

دانا فایس صحبت‌های خود را اینگونه خلاصه می‌کند که نتانیاهو از امکان وقوع یک حادثه امنیتی مهم که اوراق سیاسی را بهم بریزد، اگاه است و به همین دلیل، بازیگران یا بهتر بگوییم احزاب اسرائیلی را به پیوستن سریع به «دولت وحدت ملی» دعوت می‌کند.

 

 

 

 

 

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان