تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵

استان اصفهان فقط یک جراح پیوند کبد دارد

سرپرست تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: استان اصفهان فقط یک جراح پیوند کبد دارد و همین امر باعث محدود بودن تعداد عمل های جراحی پیوند کبد در استان شده است.
رویداد۲۴سرپرست تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: استان اصفهان فقط یک جراح پیوند کبد دارد و همین امر باعث محدود بودن تعداد عمل های جراحی پیوند کبد در استان شده است.

دکتر بهنام صانعی اظهار داشت: زیرساخت های لازم برای پیوند کبد در استان اصفهان فراهم است اما مهمترین مانع در انجام این کار، نبود جراح آموزش دیده در این زمینه است.

این فوق تخصص پیوند کبد و مجاری صفراوی ادامه داد: برای انجام عمل جراحی پیوند کبد نیاز به دو جراح است .

وی خاطرنشان کرد: با وجود این مشکل تا کنون 14 عمل پیوند کبد از پنج سال گذشته در اصفهان انجام شده که در همه آنها یک پزشک جراح از استان دیگری به کمک آمده است.

صانعی اضافه کرد: در 9 مورد اخیر پیوند کبد در اصفهان، دکتر امین بحرینی از اهواز برای کمک به اصفهان سفر کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در استانی مانند اصفهان، فقط یک جراح پیوند کبد فعالیت دارد توضیح داد: با توجه به دوره طولانی و سخت فلوشیپی پیوند، جراحان تمایل چندانی به ادامه تحصیل در این رشته ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: عمل جراحی پیوند کبد نیز پیچیدگی علمی و عملی خاص خود را دارد و 10 تا 14 ساعت به طول می انجامد.

وی با اشاره به اینکه پیوند کلیه حدود چهار ساعت طول می کشد ادامه داد: اما پیوند کبد فرایند طولانی و زمان بری دارد.

وی با بیان اینکه در پیوند کبد بر خلاف سایر پیوندها، نگهداری از بیمار در دوران پس از عمل نیز بر عهده تیم جراحی است تصریح کرد: به این دلیل، پیوند کبد نیازمند حداقل دو جراح آموزش دیده در این رشته است.

صانعی با اشاره به اینکه دانش آموختگان رشته پیوند کبد و مجاری صفراوی نیز در کشور بسیار کم است گفت: به نظر می آید در هر سال حدود هشت نفر در دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و تهران در این رشته دانش آموخته می شوند.

وی افزود: اکنون در شیراز حدود 13 پزشک و جراح برای پیوند کبد فعالیت دارند بهمین دلیل بیشتر موارد اهدای عضو کبد در این شهر انجام می شود.

وی با بیان اینکه اهدای عضو با توجه به افزایش آمار شناسایی موارد مرگ مغزی در وضعیت رو به رشدی قرار دارد تاکید کرد: اصفهان ظرفیت انجام 30 تا 40 پیوند کبد در هر سال را دارد و اگر پزشک دوم پیوند کبد در این استان فعال شود این امر انجام شدنی است. 
وی خاطرنشان کرد: همچنین با انجام عمل پیوند کبد در اصفهان از اتلاف وقت و هزینه بویژه برای بیماران نیز جلوگیری می شود.

انجام 14 پیوند موفق کبد در اصفهان

صانعی همچنین با اشاره به انجام موفقیت آمیز 14 عمل جراحی پیوند کبد در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: تا کنون حال همه بیمارانی که پیوند کبد انجام داده اند، رضایت بخش بوده است.

این فوق تخصص پیوند کبد و مجاری صفراوی و سرپرست تیم پیوند کبد مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) افزود: آخرین مورد پیوند کبد در اصفهان اوائل خرداد امسال انجام و در آن کبد اهدایی از زن 29 ساله که دچار مرگ مغزی شده بود به مرد 20 ساله که به علت ابتلا به سیروز با علت ناشناخته در این مرکز بستری بود، پیوند شد.

وی اعضای تیم فراهم آوری و پیوند کبد بیمارستان الزهرا (س) را دکتر پرویز کاشفی، امین بحرینی و مریم خلیفه سلطانی اعلام کرد. 
پیوند کبد (Liver transplantation) عمل جراحی تعویض یک کبد بیمار (نارسا) با یک کبد سالم از شخص دیگری است که در بیشتر موارد از روش پیوند مستقیم استفاده می‌شود که در آن کبد بیمار برداشته شده و با یک کبد دهنده در جای آناتومیکی یکسان جایگزین می‌شود.

در این عمل جراحی بطور معمول سه جراح، دو متخصص بیهوشی با همراهی چهار پرستار حضور دارند.

عمل جراحی بسیار خسته کننده و طاقت فرساست و چیزی حدود چهار تا ۱۸ ساعت با توجه به نتیجه به طول می‌انجامد.

اعمال جراحی پیوند کبد در کشور از سال 1372 شروع شده است و اکنون بیشتر در شهرهای تهران، شیراز، کرمان و مشهد و در موارد کمی در اصفهان انجام می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان