تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۸
مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری:

نحوه فعالیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تغییر می‌یابد

مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری با اشاره به طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، گفت: در این طرح پیشنهادی با هدف تسریع در روند رسیدگی، نحوه فعالیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تغییر می‌یابد.
 دیوان عدالت اداری
رویداد۲۴  محمد حسن پیرزاده گفت: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به شکایات و اعتراضات از آیین نامه‌ها و تصویب نامه‌های عام الشمول مراجع اداری است که برخی از آن‌ها در حوزه‌های ملی و برخی دیگر در حوزه‌های محلی تصویب می‌شود که قرار است در اصلاح قانون دو نوع ترکیب هیأت عمومی برای رسیدگی به شکایت‌ها ایجاد شود و این پیشنهاد می‌تواند در روند رسیدگی هیات عمومی تسریع ایجاد کند.

وی ادامه داد: طرح شکایت الکترونیکی، روند رسیدگی پرونده‌ها در هیأت عمومی، اجرای سریع و قاطع آرای هیأت عمومی، سازو کار‌های لازم برای صدور و اجرای دستور موقت در شعب دیوان و هیأت‌های تخصصی، پیش بینی ضمانت اجرا‌های دقیق و الزام آور از جمله مواردی است که در اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پیش بینی شده است.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری از سوی ۸۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد که روند بررسی و اصلاح آن از سوی اعضایی کمیسیون حقوقی و قضائی، کارشناسان، قضات و نمایندگان قوه قضائیه انجام گرفت.

پیرزاده افزود: کلیات طرح به تصویب نمایندگان مجلس رسید و با توجه به اینکه حدود ۶۴ ماده موضوع اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری است، تاکنون اصلاح ۵ ماده به تصویب رسیده و بررسی بقیه مواد به جلسات بعدی مجلس موکول شده است.

رئیس شعبه ۱۷ تجدیدنظر یادآور شد: دیوان عدالت اداری، مرجع قضائی تخصصی رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم از تصمیمات و مراجع اداری است و اکنون مقدار انبوهی از پرونده‌ها با موضوعات متنوع در دیوان مطرح است و با اصلاح قانون تعداد ورودی پرونده‌ها و زمان رسیدگی کاهش می‌یابد و از اطاله دادرسی جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: قوانین در گذر زمان و در مراحل اجرا با ایراد‌هایی مواجه می‌شوند و اصلاح آن‌ها زمینه کارآمدی و احقاق حقوق مردم را بیشتر فراهم می‌کند.

مدیرکل حقوقی و امور مجلس دیوان عدالت اداری گفت: با توجه به نواقص و ایراد‌هایی که در قوانین وجود دارد، امیدواریم با نظر موافق نمایندگان، تصویب طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، قانونی بروز، کارآمد و موثر برای احقاق حقوق مردم و کاهش تعداد پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری شاهد باشیم.

گفتنی است ۲۲ مهر ماه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری موافقت کردند همچنین در مصوبه‌ای با تغییر عنوان «قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» به «قانون دیوان عدالت اداری» موافقت کردند.

در جریان بررسی طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری، نمایندگان با رسیدگی شکایات مراجع اختصاصی اداری در شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تاکید و با رسیدگی یک مرحله‌ای در شعبه تجدیدنظر مخالفت کردند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان