تاریخ انتشار: ۱۷:۵۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه ۳۰ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت امورخارجه از برگزاری اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ۳۰ اکتبر در ژنو خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل این کمیته و روند سیاسی حمایت می‌کند.

نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه ۳۰ اکتبر در ژنو برگزار می‌شود

رویداد۲۴ «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امورخارجه در گفتگو با آناتولی درباره آخرین وضعیت کمیته قانون اساسی سوریه گفت: بر اساس اعلام «گیر پترسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه اولین نشست کمیته قانون اساسی این کشور به احتمال قوی ۳۰ اکتبر در ژنو برگزار خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده از تشکیل این کمیته و از این روند حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه امیدوار هستیم تحولات جاری در منطقه آثار منفی و سلبی روی موضوع نداشته باشد و این تحولات مقدمه‌ای برای گام‌های اساسی در روند سیاسی در بحران سوریه باشد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از این روند سیاسی حمایت خواهد کرد.

موسوی اضافه کرد: از ابتدای بحران در شمال سوریه جمهوری اسلامی ایران سعی کرده بر اساس توافقاتی که در منطقه هست و به عنوان کشوری که ضامن آتش بس در سوریه بوده نقش مثبتی را برای کاهش تنش‌ها ایفا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از دولت کشور دوست و همسایه - ترکیه- خواستیم خویشتنداری کند، ولی آن‌ها بر اساس نگرانی‌های امنیتی که در جای خود قابل درک هست این کار را انجام دادند و اعلام هم کردند که موقت هست، اما جمهوری اسلامی ایران راه حل این مسائل را در اقدام نظامی نمی‌دانند بلکه در گفتگو و جستجوی راه حل‌های مسالمت آمیز می‌داند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم و خواهیم کرد این مشکلات را از طریق گفتگو بین همه طرف‌ها حل کنیم، گفت: لازم هست به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور‌ها احترام گذاشته شود و هر تلاشی که جمهوری اسلامی ایران را تشخیص دهد به کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دولت ترکیه، دولت سوریه و مردم کمک می‌کند، جمهوری اسلامی ایران در آن حضور خواهد یافت و سعی خواهد کرد به نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین همه طرف‌ها کمک کند.

موسوی در بخش دیگری از این گفتگو درباره روابط ایران و عربستان اظهارداشت: ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام مطرح هستند و اگر اختلافاتی بین این کشور‌ها باشد در منطقه اثر می‌گذارد و از سوی دیگر اگر کاهش اختلافات در پیش گرفته شده و سوءتفاهمات برطرف شود، قطعاً نفع آن به هر دو کشور و مردم منطقه و چه بسا جهان خواهد رسید.

وی یادآورشد: برخی کشور‌ها گفتگو‌هایی را با ما داشتند و کشور‌هایی با حسن نیت اعلام کردند آماده هستند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان کاهش تنش و رفع سوءتفاهمات اقداماتی انجام دهند و با دولت عربستان سعودی گفتگو کنند تا مسائلی که وجود دارد رفع شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما حسن‌نیت کشور‌هایی که در این راه قدم برداشته‌اند را ستایش می‌کنیم و طرح پویش صلح هرمز هم که ارائه کردیم شامل عربستان هم می‌شود وآن‌ها این مفاد را می‌توانند به دقت ببینند و بررسی کنند تا آرامش و ثبات بیش از پیش به منطقه بازگردد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان