تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

آمادگی اسرائیل برای حمله موشکی ایران؛ آمادگی امنیتی یا بلوف سیاسی؟

رادیو ارتش اسرائیل شامگاه سه شنبه گزارش داد، اسرائیل آماده حمله مستقیم موشکی یا پهپادی تهران است، که در واکنش به حملات اخیر به نایبان منطقه‌ای ایران که به دولت یهودی اسرائیل نسبت داده شده، صورت می‌گیرد.
حمله اسرائیل به ایران
رویداد۲۴  شامگاه سه شنبه، رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد، اسرائیل آماده حمله مستقیم موشکی یا پهپادی تهران است که در واکنش به حملات اخیر به نایبان منطقه‌ای ایران که به دولت یهودی اسرائیل نسبت داده شده، صورت می‌گیرد.

بر خلاف موشک‌های بالستیک که معمولاً در مسیر رسیدن به هدف با قوس بلند پرواز می‌کنند، موشک‌های کروز و هواپیما‌های بدون سرنشین در ارتفاع کم پرواز کرده و ردگیری آن‌ها دشوار است.

این گزارش به نقل از «منابع اسرائیلی» ناشناس بیان کرده که ارتش اسرائیل هم اکنون در خصوص احتمال این حمله سطح بالای هشدار امنیتی را صادر کرده و کابینه امنیتی اسرائیل نیز برای یک تشکیل جلسه «برنامه ریزی نشده» در سه شنبه آینده در خصوص تنش‌ها با جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است.

این دومین بار در ماه جاری میلادی است که کابینه امنیتی سطح بالای اسرائیل تشکیل جلسه میدهد. در ششم اکتبر، اعضای این کابینه در خلال هشدار‌های مرموز رهبران اسرائیلی مبنی بر تهدید امنیتی در حال افزایش از سوی ایران تشکیل جلسه دادند. این جلسه نزدیک به شش ساعت به طول انجامید.

در آن جلسه، وزیران اسرائیل به بررسی پیشنهادی پرداختند که از سوی بنیامین نتانیاهو پیش کشیده شد و مبنی بر اقدام برای یک پروژه یک میلیارد شِکِل معادل ۲۹۰ میلیون دلاری برای تقویت پدافند هوایی اسرائیل که تمرکز ویژه‌ای در دفاع در برابر حملات موشکی کروز داشته باشد، بود.

کانال ۱۲ اسرائیل در همان زمان با استناد به مقامات ناشناس بیان کرد که تهران احتمالا اطلاعات در مورد نقشه خنثی شده «اسرائیلی-عربی» برای ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی ایران را علنی کرده و از آن به عنوان توجیهی برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کند.

هم نتانیاهو و هم رئیس جمهور اسرائیل، ریون ریولین در روز‌های اخیر به نیاز‌های امنیتی اساسی اشاره کرده و خواستار تشکیل دولت متحد یکپارچه پس از انتخابات ۱۷ سپتامبر شده اند.

بیشتر بخوانید:

بخش خبری کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داده که مقامات دفاعی که سلاح‌های مورد استفاده در حمله به تأسیسات سعودی را مورد مطالعه قرار داده اند، به این نتیجه رسیده اند که حمله مشابه ایران به اسرائیل، در صورت وقوع احتمالاً از غرب عراق و جایی که گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران حضور قدرتمندی دارند آغاز می‌شود.

اسرائیل طی بیش از یک سال گذشته به بهانه جلوگیری از نفوذ نظامی ایران و تقویت گروه‌های وابسته به ایران در منطقه، دست به صد‌ها حمله به خاک سوریه و اخیرا عراق زده است.

از ماه ژوئیه تاکنون حداقل نه حمله در داخل عراق و در آن سوی مرز‌های سوریه صورت گرفته که شبه نظامیان متحد ایران را که به طور جمعی به عنوان نیرو‌های بسیج مردمی یا حشدالشعبی شناخته می‌شوند، هدف قرار داده است.

تا پیش از انتخابات اسرائیل، این حملات با هدف پیش بردن دستور کار بنیامین نتانیاهو در راستای امنیتی سازی فضای سیاست داخلی اسرائیل و سوق دادن رأی دهندگان برای حمایت بیشتر از حزب لیکود و قدرت گیری دوباره نتانیاهو در اسرائیل بود.

اکنون آنچه به نظر می‌رسد، این است که اخبار پیرامون احتمال حمله ایران به اسرائیل نیز در پی ناکامی‌های نتانیاهو در انتخابات ۱۷ سپتامبر و نیاز فوری وی به تشکیل دولت است.

نتانیاهو که در پی بن بست سیاسی به وجود آمده پس از انتخابات پارلمانی اخیر در اسرائیل، مأمور تشکیل دولت جدید شده بود، روز دوشنبه اعلام کرد از انجام این مأموریت منصرف شده است. اعتراف نخست وزیر اسرائیل در ناکامی برای تشکیل دولت جدید سبب شده است تا بنی گانتس، مهم‌ترین رقیب وی، مأمور تشکیل کابینه آینده اسرائیل شود.

رووین ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل ـ که حدود یک ماه پیش طی حکمی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود را مأمور تشکیل کابینه جدید کرده بود ـ در پی انصراف بنیامین نتانیاهو اعلام کرد، این مأموریت را به بنی گانتس، رئیس حزب آبی سفید‌ها محول کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری اسرائیل منتشر شده، کلیه فراکسیون‌های کنست، پارلمان این کشور در جریان تصمیم ریولین مبنی بر اعطای اختیار تشکیل دولت جدید به بنی گانتس، رهبر آبی سفید‌ها قرار گرفته اند.

گفته می‌شود، گانتس برای انجام این مأموریت تنها بیست و هشت روز مهلت دارد و رئیس جمهوری از وی خواسته است هر چه زودتر به تشکیل کابینه جدید اسرائیل اقدام کند.

 

 

 

منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان