تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸
هانی‌زاده:

عربستان در زمان انزوای سیاسی به سمت ایران متمایل می‌شود/ بحرین و عربستان به دنبال باز کردن پای اسرائیل به خلیج فارس هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تجربه ثابت کرده است که عربستان در زمان‌های بروز انزوای سیاسی و بین‌المللی، به سمت ایران متمایل و درگفتار و رفتار تنش را به میزانی کاهش می‌دهد؛ اما باز هرگاه اندکی از انزوا خارج می‌شود بار دیگر سیاست‌های تهاجی و پرخاشگرانه خود را ادامه می‌دهد.
هانی زاده
رویداد۲۴حسن هانی‌زاده با اشاره به سخنان خصمانه مقام‌های سعودی به ویژه سخنان روز سه‌شنبه عادل الجبیر در خصوص ایران و در عین حال درخواست این کشور از نخست وزیر پاکستان برای میانجیگری میان این کشور و ایران، با تاکید بر اینکه عربستان سعودی در رفتار و گفتار خود بسیار متناقض عمل می‌کند، گفت: شاهد هستیم این کشور در طول سال‌های گذشته، به دلیل سیاست‌های تخریبی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی متحمل یک سری شکست‌های نظامی و سیاسی شده است. ریاض در جنگ یمن با هزینه ۳۰۰ میلیارد دلاری در طول این سال‌ها مواجه شده، حمله انصارالله به ارتش عربستان که منجر به نابودی سه تیپ شد و هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، تنها بخشی از شکست‌های نظامی این کشور است.

وی ادامه داد: ریاض همچنین در حوزه سیاسی نتوانست آمریکا را وادار به تشکیل ائتلاف جهانی و جنگ علیه ایران کند و تجربه ثابت کرده است که عربستان در زمان‌های بروز انزوای سیاسی و بین‌المللی، به سمت ایران متمایل و در گفتار و رفتار تنش را به میزانی کاهش می‌دهد؛ اما باز هرگاه اندکی از انزوا خارج می‌شود بار دیگر سیاست‌های تهاجی و پرخاشگرانه خود را ادامه می‌دهد.

هانی‌زاده افزود: درخواست عربستان از نخست‌وزیر پاکستان برای میانجیگری، ناشی از احساس ضعف سیاست داخلی و خارجی ریاض بود و حالا، اما با حضور نیرو‌های آمریکایی برای دفاع از تاسیسات نفتی، مجددا احساس می‌کند بار دیگر می‌تواند از ظرفیت آمریکا علیه ایران استفاده کند و لذا همین امر هم باعث بروز رفتار و گفتار متناقض می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه افق روشنی در آینده نزدیک پیش روی روابط تهران و ریاض قرار ندارد، گفت: عربستان در این سال‌ها نشان داده که به نیابت از آمریکا و اسرائیل در منطقه عمل می‌کند و سیاست‌های تخریبی این کشور بر توسعه منطقه و به خصوص توسعه محور مقاومت اثرات منفی باقی گذاشته است.

وی ادامه داد: معتقد هستم مقام‌های کشورمان نباید به گفتار سعودی‌ها دلخوش باشند. البته ایران همواره به دنبال کاهش تنش و ایجاد رابطه متعادل با همسایگان عربی است، اما عربستان تحت هیچ شرایطی حاضر نیست با ایران به تفاهم برسد و اگر تفاهمی هم اتفاق بیفتد مقطعی و تاکتیکی خواهد بود.

هانی‌زاده همچنین با اشاره به برگزاری نشست امنیتی منامه، در خصوص اهداف برگزاری اجلاس‌های ضدایرانی که هیاتی از اسرائیل نیز در آن شرکت کرده بود، گفت: با توجه به اینکه بحرین کشوری کوچک و کم اهمیت است، سعی می‌کند از ظرفیت رژیم صهیونیستی برای تقابل با ایران استفاده کند. هدف کشور‌هایی همچون عربستان و بحرین، باز کردن پای اسرائیل به منطقه به عنوان رژیم مزاحم ایران است. آن‌ها همچنین به دنبال منزوی کردن ایران و باز کردن پای قدرت‌های بین‌المللی برای حفاظت از امنیت دریانوردی به خلیج فارس و محدود کردن نفوذ ایران هستند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان