تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸
دهقانی فیروزآبادی:

عربستان دیر یا زود به اشتباهاتش اقرار می‌کند/ تهران و ریاض باید فشار‌های منطقه را کاهش دهند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان خواسته یا ناخواسته در زمین آمریکا بازی می‌کند. باز هم دیر یا زود متوجه می‌شود که در باتلاق گرفتار شده و به سیاست‌های اشتباهش مثل دوره صدام که اشتباه کرد اقرار خواهد کرد.
عربستان دیر یا زود به اشتباهاتش اقرار می‌کند/ تهران و ریاض باید فشار‌های منطقه را کاهش دهند
رویداد۲۴ کمال دهقانی فیروزآبادی در تشریح ارزیابی خود از روابط ایران و عربستان از گذشته تا کنون گفت: ما در روابط با عربستان فراز و فرود‌های زیادی را شاهد بودیم. بخشی از آن به انتقاداتی بر می‌گردد که جمهوری اسلامی ایران به عربستان داشته است. انتقادات ایران به عربستان دررابطه با این بوده که مجری سیاست‌های آمریکا و به طور مستقیم و غیر مستقیم مجری سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه بوده‌اند. این به نوعی به معنای در مقابل محور مقاومت قرار گرفتن است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کشور‌هایی هم هستند که موضع مقابلی دارند و مستقل تصمیم می‌گیرند و صدایشان را خیلی واضح در برابر دخالت‌های آمریکا بلند می‌کنند و جلوی سیاست‌های یک‌جانبه آمریکایی می‌ایستند و در مقابل هزینه‌هایی را هم پرداخت می‌کنند. از جمله حزب‌الله و حماس را داریم که با اقدامات تجاوزگرانه رژیم اشغالگر قدس مقابله می‌کنند. همچنین کشور‌هایی همچون ایران و سوریه و عراق و لبنان و... هم داریم که با سیاست‌های یک‌جانبه آمریکا مقابله می‌کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: متاسفانه حمایت‌هایی که در طول سالیان گذشته توسط رژیم عربستان از نظر فکری از تفکر وهابی‌گری در منطقه انجام می‌شد همواره مورد انتقاد جمهوری اسلامی ایران بوده است. اثرات این حمایت‌ها در ظهور و بروز طالبان و القاعده و داعش نمایان است، این نوع حمایت‌ها تاثیرات مخربی بر امنیت کشور‌ها و منطقه داشته است.

نماینده مردم تفت و میبد در پاسخ به این سوال که چرا روابط نزدیک ایران و عربستان در زمان دولت‌های هاشمی و خاتمی، در دولت نهم و دهم ادامه نیافت گفت: در زمانی که جنگ بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد کشور‌هایی مثل آمریکا و اسرائیل و کشور‌های مرتجع منطقه صدام را کمک کردند و چشم‌شان را بر واقعیت صدام بستند، فقط می‌خواستند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند و در مقابل ایران قرار بگیرند. کمک‌های مالی که عربستان و بعضی از کشور‌ها ازجمله کویت به عراق کردند قابل اغماض نیست.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به برداشت کشور‌های منطقه از حمایت آمریکا از صدام، گفت: زمانی که برخی از این کشور‌ها مورد تاخت و تاز صدام قرار گرفتند فهمیدند که سیاست‌شان اشتباه بوده و ارزیابی‌شان از صدام و مقابله با جمهوری اسلامی اشتباه بوده است. درنتیجه ما می‌بینیم که همان کشور‌ها مجددا کنار هم قرار می‌گیرند و صدام را از بین می‌برند. به‌خاطر آن اشتباهاتی که مرتکب شده بودند خودشان را به ایران نزدیک می‌کنند و متوجه می‌شوند موضع ایران در برابر صدام واقع بینانه و صحیح بوده است.

دهقانی فیروز‌آبادی گفت: عین این موضوع را در سال‌های بعد از آن هم شاهد بودیم. نحوه سیاست‌های اشتباهی که عربستان در موضوع بحران سوریه و عراق اتخاذ کرد و همچنین دخالت‌هایی که در یمن کرد آن رویکرد را نشان داد. عربستان با همان رویه جلو می‌رود دلیل آن هم این است که سیاست‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس را در منطقه پیاده می‌کند. خواسته یا ناخواسته در زمین آمریکا بازی می‌کند. باز هم دیر یا زود متوجه می‌شود که در باتلاق گرفتار شده و به سیاست‌های اشتباهش مثل دوره صدام که اشتباه کرد اقرار خواهد کرد.

این عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی گفت: ولی عربستان با این رویه هزینه‌هایی را به کشور خودش، مردم و منطقه تحمیل می‌کند و قابل بخشش نیست. از همه مهمتر استفاده ابزاری است که آمریکا از عربستان می‌کند و این‌ها را گاو شیرده قلمداد می‌کند و شان و اعتباری برایشان قائل نیست و با پروژه ایران‌هراسی آن‌ها را می‌دوشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: واقعیت قضیه این است که این اختلاف افکنی‌ها از خارج از منطقه است و شاید اگر این اختلاف افکنی‌ها نباشد و آمریکا و اسرائیل از این کشور‌ها اینگونه استفاده ابزاری نکنند، کشور‌های منطقه نباید با هم اختلاف داشته باشند. کشور‌های منطقه هم ثروت دارند و هم نیروی انسانی خوبی دارند و اقتصاد‌هایشان می‌تواند مکمل یکدیگر باشد. ایران، عراق، سوریه، لبنان، عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس با این ثروتی که دارند می‌توانند کنار هم قرار گرفته و با هم همکاری کنند.

نماینده مردم تفت و میبد خاطرنشان کرد: مهم این است که کشور‌های عربی به این عقلانیت برسند که خطی را از بیرون منطقه دنبال نکنند که آخر و عاقبت آن اختلاف افکنی بین کشور‌های منطقه است. خطی که آن‌ها باید دنبال کنند خطی است که باید بر اساس منافع ملی درازمدت خودشان باشد. این‌ها در منطقه هستند و می‌خواهند در این منطقه بمانند، امنیت را باید همینجا تامین کنند. همین کشور‌ها باید امنیت خودشان را تامین کنند. همین کشور‌ها باید اقتصاد خودشان را شکوفا کرده و در کنار هم قرار بگیرند و اجازه ندهند نیرو‌هایی از بیرون به این کشور‌ها تاثیر بگذارند یا فشار آورده و سیاست‌هایشان را دیکته کنند. چراکه سیاست آن‌ها بر «تفرقه انداز و حکومت کن» مبتنی است.

این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که اخیرا چند مقام سعودی نسبت به گفتگو واکنش نفی گرایانه نداشتند، و آیا این اظهارات می‌تواند زمینه‌ای برای بهبود روابط ریاض و تهران باشد؟، گفت: به نظر من با توجه به دو عامل جغرافیایی و فرهنگی و همچنین با توجه به عوامل سیاسی و اقتصادی متعددی که داریم باید با هم بایستیم و با هم کار کنیم، امنیت را باید خودمان برقرار کنیم و روابط اقتصادی خود را کامل کنیم و فشار‌هایی که از خارج به مجموعه‌ای از منطقه می‌آید را تا حد امکان کاهش دهیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: ایران باید روابط با همسایگان در اولویت اولش باشد و این سیاست ثابت و پایدار جمهوری اسلامی ایران است که بهترین روابط را با همسایگان خود داشته باشد. حالا اگر همسایگانی که با جمهوری اسلامی ایران هستند بخواهند همان رویه صدام را پیش بکشند یا نادانی کنند یا ابزاری در دست کشور‌های خارج از منطقه شوند، آن راه باطل است و نهایتا به شکست منجر می‌شود.

این عضو منیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر با یک منطق واقعیت‌های منطقه را در نظر گرفته و جلوی دخالت‌های خارجی را بگیرند و بیشتر به فکر مصالح و منافع دائمی مردم منطقه و منافع کشور‌های اسلامی باشند و در دفاع از حقوق مسلمانان مخصوصا بیت‌المقدس و مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی بایستند و مواضع محکم و متحدی اتخاذ کنند، این به همگرایی منطقه کمک خواهد کرد و می‌تواند مبانی خوبی برای همکاری و برقراری یک امنیت پایدار و دسته‌جمعی در منطقه و بدون حضور کشور‌های بیگانه باشد.

وی درباره اظهارات یکی از مقام‌های سعودی که چندی پیش گفته بود «کشور‌هایی که خواستار گفتگو هستند باید سیاست‌های مبتنی بر صادرات انقلاب را کنار بگذارند و از مداخله در امور کشور‌ها اجتناب کنند» گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب پویا و پایدار است. آن‌ها هستند که باید از وابستگی به سیاست‌ها و مجری بودن سیاست‌های آمریکا دست بردارند. جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران استقلال و مردم سالاری دارد و وجه بارز این خصوصیت استقلال در تصمیم‌گیری و وابسته نبودن است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: خیلی زیباتر است که آن‌ها از این وابستگی دست بردارند و مستقل شوند. چون پیام انقلاب اسلامی ایران هم چیزی جز استتقلال و مقابله با وابستگی نیست.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان