تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

ارتباط شیوع مسمومیت‌ها با زندگی صنعتی

رئیس سازمان غذا و دارو، با تاکید بر قابل پیشگیری بودن بسیاری از عوارض مسمومیت‌ها، نسبت به سهل‌انگاری در نگهداری صحیح دارو‌ها هشدار داد.
 شیوع مسمومیت‌
رویداد۲۴  محمدرضا شانه ساز، در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها، گفت: زندگی صنعتی جوامع کنونی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و...، بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدار‌های مربوط به آن، شیوع مسمومیت‌های سهوی و تعمدی را به میزان زیادی افزایش داده است.

وی افزود: بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت‌ها به سادگی قابل‌پیشگیری است و با نگاهی نو به روند آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت‌ها و توجه به این نکته که «شاید قربانی بعدی یکی از انواع مسمومیت من یا خانواده من باشد»، هیچ‌گاه خطر را از خود دور نخواهیم دید.

شانه ساز تاکید کرد: متأسفانه سهل‌انگاری در نگهداری صحیح دارو‌ها و مواد شیمیایی در منزل، منجر به عوارض دائمی و آزاردهنده ناشی از مسمومیت‌ها خصوصاً در کودکان شده است.

وی ادامه داد: وقوع مسمومیت‌های حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانه‌های صنایع شیمیایی از یک‌سو و استفاده از وسایل گازسوز، مواد شیمیایی و شوینده در منازل و فقدان آگاهی‌های کافی در اغلب خانواده‌ها از سوی دیگر، خطرات جدی را متوجه آنان می‌کند. همچنین سوءمصرف مواد مخدر و محرک، خود می‌تواند عامل بروز مسمومیت با این مواد باشد.

شانه ساز افزود: آمار بالای مصرف دارو‌ها در جامعه از یک‌سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به‌صورت ناخواسته صورت می‌گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و متأسفانه عوارض ناشی از مسمومیت با دارو‌ها سوق دهد.

معاون وزیر بهداشت، گفت: این امر خصوصاً در مصرف دارو توسط سالمندان حائز اهمیت است. نکته حائز اهمیت دیگر ناآگاهی خانواده‌ها نسبت به نحوه نگهداری دارو‌ها در منزل است که می‌تواند منجر به بروز مسمومیت دارویی خصوصا در کودکان شود.

وی افزود: اجرای فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری از مسمومیت‌هادر یک هفته به‌صورت سالانه می‌تواند در امر آموزش و اطلاع‌رسانی کلیه اقشار جامعه و کاهش موارد مسمومیت‌های اتفاقی و تعمدی مفید واقع شود و با توجه به محدودیت تخت‌های بیمارستانی و هزینه‌های بالای دارو و درمان، می‌تواند به کاهش هزینه‌های درمانی کمک شایانی کند.

شانه ساز اظهار داشت: در هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، اهداف اطلاع‌رسانی نحوه پیشگیری از مسمومیت‌ها از طریق انتشار مطالب، انجام تبلیغات شهری، اجرای آموزش‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکزبهداشتی-درمانی، کارخانه‌ها، مؤسسات، مساجد و عملیات وسیع اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های عمومی شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون، ارسال پیامک، برپایی نمایشگاه و مسابقه نقاشی، درج پیام‌های مربوط به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها در سربرگ‌های اداری، قبوض آب و برق و فیش حقوقی کارمندان و موارد مشابه حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها برنامه‌ای است که در بسیاری از کشور‌های جهان اجرا می‌شود و در کشور ما نیز چهارده سال است که هفته نخست آبان ماه به‌عنوان هفته «پیشگیری از مسمومیت‌ها» نام‌گذاری شده است و در این هفته در خصوص راه‌های پیشگیری از بروز انواع مسمومیت‌ها و چگونگی کنترل آن و نحوه انجام اقدامات اولیه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی به‌صورت وسیع و گسترده‌ای انجام می‌پذیرد.

شانه ساز در پایان افزود: امید است تا با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم سراسر کشور و سازمان‌ها و نهاد‌های همکار، این هفته به بهترین و پرمحتواترین شکل برگزار شود و دستیابی به اهدافی مانند ارتقاء دانش جامعه در خصوص داروها، مواد شیمیایی و سموم، کاهش مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت‌ها، کاهش مراجعات مسمومیت به اورژانس بیمارستان‌ها و نحوه برخورد با حوادث شیمیایی میسر شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان