تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

محل اختفای ابوبکر بغدادی را چه کسی لو داد؟/ حمله به کردهای شمال سوریه، ارتباطی با کشته شدن سرکرده داعش داشت؟

محال است کرد‌ها اطلاعاتی به آمریکا داده باشند؛ چرا که ان‌ها عملا در منطقه حضور ابوبکر بغدادی نبودند و این طرف ترکی است که مکان اختفای البغدادی را مشخص کرده است.

کرد‌ها محل اختفای ابوبکر البغدادی را لو دادند یا ترکیه یا...؟ / عملیات ترکیه در شمال سوریه، ارتباطی با کشته شدن سرکرده داعش داشت؟

رویداد۲۴ ویلیام لورانس استاد روابط بین الملل معتقد است که رئیس جمهور آمریکا عملیات کشته شدن البغدادی، رهبر داعش را ترتیب داد، تا با مشکلات داخلی مقابله کند؛ چرا که ترامپ بیش از آنکه با کنگره در این باره صحبت کند، با ترک‌ها و دولت‌های خارجی وارد مذاکره شده و همین مساله باعث برانگیخته شدن موجی از خشم در بین آمریکایی‌ها شده است، که تاکید می‌کنند ترامپ به پروتکل داخلی احترام نگذاشته است.

لورانس در گفتگو با الجزیره افزود: اطلاعات اساسی در مورد البغدادی، از سوی کرد‌ها به دولت آمریکا رسید؛ اما باید توجه داشت که داعش می‌تواند بار دیگر احیا شده و با روی کار آمدن جانشینی برای البغدادی، امکان جمع کردن عناصر این گروه تروریستی، تحت یک رهبری واحد، وجود دارد.

در مقابل، علی باکیر نویسنده و تحلیلگر سیاسی به وجود مشکل در داخل آمریکا اشاره کرده و گفت: برخی طرف‌ها نمی‌خواهند این عملیات به ترکیه ارتباطی داشته باشد؛ اما این طرف ترکی است که با قاطعیت وارد میدان شده و کمی قبل از انجام عملیات، با آمریکا تبادل اطلاعات و هماهنگی داشته است؛ بویژه انکه منطقه انجام عملیات، نزدیک به مرز‌های ترکیه بوده است و عدم هماهنگی بین نیرو‌های ترکیه و آمریکا، بعید به نظر می‌رسد.

باکیر تاکید کرد که محال است کرد‌ها اطلاعاتی به آمریکا داده باشند؛ چرا که ان‌ها عملا در منطقه حضور البغدادی نبودند و این طرف ترکی است که مکان اختفای البغدادی را مشخص کرده است.

وی معتقد است هدف آمریکا از مطرح کردن کرد‌ها بعنوان طرفی که محل پنهان شدن البغدادی را مشخص کرده اند، اعطای نوعی مشروعیت به کردهاست؛ اما واقعیت‌های موجود، با ادعای آمریکا در این باره مطابقت ندارد و عملیات چشمه صلح، نقش اساسی را در تسریع عملیات ترور البغدادی ایفا کرد.

از سوی دیگر، حسن ابوهنیه، پژوهشگر مسائل سیاسی، بر این عقیده است که داعش در ۸ دولت منتشر شده، در مناطق گسترده‌ای سیطره پیدا می‌کنند و از قدرت زیادی برخوردار می‌شوند؛ به این دلیل که شرایط برای قدرتمند‌تر شدن داعش فراهم شده است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان