تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
معصومه ابتکار:

نظر رهبری درباره چندهمسری کاملا روشن است/ اجرایی کردن فاز اول طرح «گفت‌وگوی ملی خانواده» در ۳۱ استان

معاونت زنان و نهاد خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: به جای تلبیغ چند همسری باید باید معضلات و مشکلات از سر راه ازدواج جوانان برداشته شود.

رویداد۲۴ معصومه ابتکار، در واکنش به تبلیغ چند همسری در یکی از برنامه‌های صدا و سیما آن هم در صورتی که برخی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی مانع شده است که جوانان در سن ازدواج تشکیل خانواده بدهند و در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست این معضلات برطرف شود به جای اینکه یک مرد متاهل چندین همسر اختیار کند، گفت: بله، این نکته بسیار درست است که ما باید مشکلات و معضلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد را برطرف کنیم تا آنان خانواده خود را تشکیل دهند.

معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که ازدواج جوانان باید تسهیل شود و دولت هم در این راستا تمام تلاشش انجام داده است، بیان کرد: دولت برای اینکه جوانان به معنا و مفهوم ازدواج و تشکیل خانواده پی ببرند اقدامات خوبی را مانند آموزش‌های لازم قبل، حین و بعد از ازدواج و همچنین ترویج ازدواج آسان توسط وزارت ورزش و جوانان انجام داده است.

وی با اشاره به افزایش سطح تسهیلات ازدواج ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دیگر دولت در تسهیل ازدواج جوانان افزایش سقف وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان است که خوشبختانه با روندی آسان در حال پرداخت است و متقاضیان برای دریافت آن مانند گذشته در نوبت نمی‌مانند.

ابتکار خاطرنشان کرد: دولت همه تلاش خود را به کار بسته است تا حمایت‌های لازم برای ازدواج جوانان انجام پذیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به جای کمک به دولت و سایر نهاد‌های ذی ربط عده‌ای در حال تبلیغ چندهمسری هستند، عنوان کرد: متاسفانه دیدگاه‌های سلیقه‌ای اعمال می‌شود.

معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: نظر صریح مقام معظم رهبری درباره چندهمسری کاملا مشخص است ایشان فرمودند که حتی شوخی آن نباید انجام شود و مردی که یک همسر رسمی و قانونی دارد و با آن زندگی می‌کند نباید چنین موضوعی را مطرح کند، زیرا خانم را نسبت به ادامه زندگی دلسرد می‌کند.

وی ادامه داد: چنین مسئله‌ای آسیب‌ها و لطمات زیادی را به خانواده‌ها وارد کرده است؛ زیرا به منزله شکستن تمامی عهد و پیمان‌هایی است که یک زوج به هنگام ازدواج بر پایه اعتماد با یکدیگر می‌بندند، حال بماند که به شکل غیر رسمی تحت عنوان خیانت مطرح می‌شود.

ابتکار خاطر نشان کرد: شرایط ازدواج مجدد در جامعه ما بسیار خاص است و عنوان می‌کند که همسر اول باید با آن موافقت کند.

وی درباره اینکه معاونت زنان و نهاد خانواده چه اقداماتی در زمینه تسهیل ازدواج جوانان انجام داده است، گفت: ابتدا ستاد ملی زن را تصویب و راه‌اندازی کردیم که در آن آموزش‌های لازم را قبل، حین و بعداز ازدواج در اولویت قرار دادیم که مرتباً هم در حال رصد آن هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: مسئله بعدی که برای ما بسیار مهم و حائز است، تحیکم خانواده است در همین راستا طرح «گفت‌وگوی ملی خانواده» را جهت ارتقاء مهارت‌های ارتباطی بین افراد خانواده اجرایی کردیم.

وی درباره چگونگی اجرایی شدن طرح «گفت‌وگوی ملی خانواده» گفت: فاز اول آن را در سطح ملی در ۳۱ استان اجرایی کردیم و فاز دوم هم در حال اجرا است.

معاونت زنان و نهاد خانواده با اشاره به نقش رسانه در آسیب‌های اجتماعی و کمک به بحران‌ها بیان کرد: به طور مثال رسانه‌ها زمانی مسئله طلاق را بزرگ کردند که این خود یک عامل بازدارنده برای خانواده شد در حالی که واقعا به این گونه نبود، مسئله اجتماعی طلاق از گذشته بوده و اتفاق جدیدی هم در زمینه آن رخ نداده است.

وی تاکید کرد: ما به عنوان مسئولان و خانواده‌ها به عنوان هسته اصلی رشد یک جوان باید آن‌ها را به ازدواج آسان و ساده ترغیب کنیم.

ابتکار در خاتمه بیان کرد: یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد اشتغال پایدار بر خلاف گذشته است که فقط برای آقایان مطرح می‌شد، اما الان برای زوجین است تا بتوانند برای زندگی مشترک آماده شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
1
عدم تمایل جوانان به ازدواج فقط مالی نیست بلکه حدود مسیولیت هرکدام به طور دقیق مشخص نشده است با ضد تبلیغی که در دهه اخیر بر روی مردان انجام شده واقعا پسرها با ترس به سمت ازدواج میروند و از آن طرف آنقدر دخترها مظلوم نشان داده شده اند که معلوم نیست یک پسر با ازدواج تا چه اندازه باید تیازهای همسر خود را برآورده کند این نیاز امروزه هیچ محدودیتی ندارد زیرا به محض ایجاد محدودیت متهم به زن ستیزی میشود و زندگی دچار نوسان و اختلاف شده و باز هم مردها باید پاسخگو باشند و باید شلاق شرمندگی جدایی یک زندگی را تحمل کنند برای همین وام ازدواج آخرین گزینه برای تصمیم ازدواج است ولی اگر نهادینه شود که مسئولیت یک جوان برای تشکیل یک زندگی تا این اندازه است آنوقت اگر یک زندگی دجار مشکل شد مسئول جدایی مشخص میشود امروزه بسیاری از فاکتورهای تمایل ازدواج که نزد دخترها بود تغییر ماهیت داده و با واژه هایی نظیر تحصیل،اشتغال،استقلال،تمایل به جوان ماندن با تکنیک تمایل حداقلی مادر شدن و خانه داری که اینها از خواسته های اختیاری آنان است باعث شده که پسرها مدت زمان بیشتری را صرف انتخاب همسر بگذرانند و یا اصلا قید یک زندگی مشترک را بزنند برای همین آمار ازدواج آنطور که دل جامعه میخواهد رشد چشمگیر نداشته است.اما یکی از فاکتورهایی که میتواند انگیزه دختران را برای پاسخ به درخواست ازدواج افزایش دهد بیمه شدن آنها به طور مستقل پس از ازدواج از سوی دولت است تا لااقل اگر زندگی آنان دستخوش بی مهری قرار گرفت آینده خود را نابود شده نبینند و با این ابزار میتوانند در تعیین مهریه نیز همکاری داشته باشند.
در مورد ایجاد اشتغال پایدار برای زوجه آیا این واقعیت به حق به نظر شما باعث ترغیب به ازدواج میشود یا نه انتخاب او را سخت تر میکند و باعث میشود که به انتظار فردی با درامد بالاتر از خود سالهای زیادی را بگذراند آیا یک دختر شاغل تمایل دارد که با یک پسر بدون شغل و درآمد ازدواج کند اگر تمایل داشته باشد آثار روانی منفی که ممکن است در زندگی بوجود بیاورد چقدر است آیا اگر این شغل به جوان مذکر تعلق میگرفت چقدر در ایجاد انگیزه ازدواج تاثیر گذار بود اینها واقعیت هایی است که به طور ناخواسته فرهنگ مادری و ازدواج را با الگوهای غربی به بهانه حقوق یک اقلیت آماری دچار دیگرگونگی قرار دادیم اگر غیر از این است پس گِله چرا؟خروجی تفکر فعلی همینقدر است چون اینگونه فرهنگ سازی کردیم.
H
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
1
آقایون متاهل و دختران مجرد این کار رو نکنید تو زندگی دوم هیچ شانسی برا سلامتی و خوشبختی شما وجود نداره . خانم عزیز اسیب رسونون به یک روح واحد اثرات بدی برای خودت داره چون باید منتظر حکمت الهی باشی تا در موردت جاری بشه .‌.. هیچ زن دومی خیر ندیده شما دومیش باشین اگر با قانون خدا جور بود همه خوش بودن به اسم شرع و اسلام خرابکاری نکنید علی ع تا فاطمه س زنده بود ازدواج نکرد ..... شکستن دل یکی به چه قیمتی جلوی هوس و شکم خودتونو بگیرین همه چی خوردن و خوابیدن نیس . عاقلانه فکر کنین .... زن دوم تعریف شده تحت چه مواردی .... پس واقع بین باشین و بنیان خانواده رو به هم نریزین که شکست خورده و بی نصیب خودتون میشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
1
شما اول برای جوونا شغل با درامد مناسب و مسکن مناسب تامین کنید از زوجهای جوان حمایت مالی و اقتصادی کنید مثل جوامع پیشرفته به هرکس که حانواده تشکیل میده امتیازات ویژه بدید امکاناتی مثل وام بلند مدت برای خانه دار شدن یا اجاره های مناسب وام کم سود برای ماشین بعد به ازای فرزند دار شدن بهشون مشاوره های بهداشتی ؛ اقتصادی؛ خانواده؛ تحصیل و کار بدید به بچه ها کمک هزینه های خوب بدید مثلا ماهی ۵۰۰ هزار تومن
اینکارا رو کشورای آبرودار و معتبر کردن دیگه والا اگه مسوولین نمیخوان ببینن و بدونن هرچی هم بگیم فایده نداره
آخه اینکارا چیه چندهمسری برای جوونا نیست که واسه تربیت نسل آینده مخربه
نظرات شما
پیشخوان