تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

هاآرتص: ایران توانایی هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی را دارد

اسحاق بریک، ژنرال اسرائیلی در گزارشی انتقادی میزان آمادگی ارتش برای جنگ بعدی را زیر سوال برده بود.

رابطه ایران و اسرائیل

رویداد۲۴  یانیو کوبوویچ در هاآرتص نوشت: اسحاق بریک، ژنرال اسرائیلی در گزارشی انتقادی میزان آمادگی ارتش برای جنگ بعدی را زیر سوال برده بود. گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل پیش از بازنشسته شدن به شدت از این گزارش انتقاد کرده است. آیزنکوت در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ در اقدامی غیر عادی نامه‌ای به همه اعضای کابینه امنیتی و کمیته امور خارجی پارلمان اسرائیل ارسال کرد.

او در این نامه می‌نویسد: «من به عنوان مسئول اصلی آماده سازی ارتش اعلام میکنم که ما آماده انجام هر ماموریتی هستیم. نیرو‌های ما از لحاظ اطلاعاتی و قدرت هوایی نسبت به همه دشمنان برتری دارند. تجارب عملیاتی غنی در گذشته به تحقق نیاز‌های کنونی کشور کمک خواهند کرد».

او در مراسم خداحافظی خود در حضور آویو کوچاوی، رئیس جدید ستاد ارتش نیز صحبت‌های مشابهی را بر زبان آورد. آیزنکوت گفت که ارتش اسرائیل دارای پیشرفته‌ترین قابلیت‌های نظامی است و هیچ کدام از گروه‌های متخاصم تا شعاع دو هزار کیلومتری نمی‌توانند نیرو‌های مسلح اسرائیل را به چالش بکشند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز از دستاورد‌های خود در نبرد علیه نیرو‌های تحت حمایت ایران در خاورمیانه راضی است. اما در هفته‌های اخیر شاهد تغییر لحن مقامات امنیتی ارشد اسرائیل بوده ایم. نتانیاهو در سخنرانی ماه گذشته خود بیشتر از گذشته نگران به نظر می‌رسد.

او خطاب به نمایندگان پارلمان گفت: «من به دنبال ترساندن جامعه و شایعه پراکنی نیستم. ایران در حال تقویت قابلیت‌های نظامی خود است. ما باید آمادگی خود در مقابل این تهدیدات را افزایش دهیم. سال آینده باید میلیارد‌ها دلار به بودجه دفاعی کشور اضافه کنیم».

بسیاری از مقامات دفاعی در گذشته بر روی آمادگی نیرو‌های مسلح اسرائیل تاکید کرده بودند. اما به نظر می‌رسد که آن‌ها نیز اخیر در حال تکرار هشدار‌های نتانیاهو هستند. هفته گذشته کوچاوی گفت که خطرات بزرگ تری پیش روی کشور قرار دارند.

او در گفتگو با خبرنگاران گفت: «اوضاع در مرز‌های شمالی و جنوبی پرتنش به نظر میرسد و ممکن است وارد یک درگیری نظامی شویم، اگرچه دشمنان ما تمایلی به جنگ ندارند. نیرو‌های مسلح باید به سرعت سطح آمادگی خود را تقویت کنند».

یکی از مقام‌های دیگر وزارت جنگ اسرائیل حتی اخیرا در جلسه‌ای محرمانه هشدار داده بود که چنانچه ارتش فرایند تقویت خود را شروع نکند، برتری خود نسبت به نیرو‌های متخاصم را از دست خواهد داد. او هشدار داد که حزب الله به تهدید بزرگتری برای اسرئیل تبدیل شده است. اخیرا تعداد زیادی از مقامات امنیتی هشدار داده اند که بودجه دفاعی اسرائیل باید افزایش پیدا کند.

اما آیا اسرائیل واقعا با تهدیدات بی سابقه‌ای روبرو شده است؟ آیا مقامات در مورد دستاورد‌های گذشته خود اغراق کرده اند؟ شاید دولت نتانیاهو برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در حال اغراق در مورد تهدیدات امنیتی است.

نتانیاهو در حال حاضر تلاش می‌کند که بقای سیاسی خود را تضمین کند. او در ماه‌های گذشته دو بار در تشکیل دولت جدید شکست خورده است. نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل به رهبری او برای مقابله با تهدیدات موجود نیاز دارد.

مقامات ارتش خواستار تصویب بودجه سال بعد شده اند تا رئیس ستاد نیرو‌های مسلح بتواند برنامه چند ساله خود را پیاده سازی کند. البته تهدیدات اشاره شده توسط رهبران نظامی و سیاسی واقعی هستند. اما هیچ کدام از آن‌ها خطر جدیدی محسوب نمی‌شوند. حزب الله، برنامه هسته‌ای ایران، دسترسی شبه نظامیان شیعه به موشک‌های نقطه زن در بین چالش‌های کنونی در مقابل اسرائیل قرار دارند.

مقامات دفاعی اسرائیل در طول پنج سال گذشته در حال آماده شدن برای مقابله با همین تهدیدات بوده اند. اسرائیل برای کنترل این تهدیدات تسلیحات پیشرفته‌ای همچون جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ و تانک‌های باراک ۴ را خریداری کرده است. نیرو‌های اطلاعاتی نیز در سال‌های اخیر بودجه هنگفتی برای توسعه قابلیت‌های خود دریافت کرده بودند.

اسرائیل از سال ۲۰۱۵ به منظور جلوگیری از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه و لبنان دست به حملات هوایی گسترده‌ای زده است. دولت اسرائیل در گزارش سال ۲۰۱۹ به مجلس استراتژی نظامی خود را موفقیت آمیز توصیف کرده بود: «حملات ارتش ضربه مهلکی به نیرو‌های تحت حمایت ایران وارد کرده اند. ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۸ توانست تعدادی از پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را نابود کند. ما همچنین موفق شدیم که از پیشرفت پروژه موشک‌های نقطه زن حزب الله جلوگیری کنیم». در این گزارش احتمال شروع یک جنگ جدید بین اسرائیل و گروه حزب الله لبنان پایین ارزیابی شده بود.

یکی از مقامات امنیتی در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت که ارتش اسرائیل در شرایط کنونی توانایی پیروزی در هر درگیری نظامی در مرز‌های خود را دارد. در هفته‌های اخیر شاهد تحولات بزرگی از جمله عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از سوریه بوده ایم.

این مقام امنیتی گفت: «در سال‌های اخیر صرفا چند درگیری چند روزه در مرز‌های ما رخ دادند. اسرائیل هیچ وقت در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار نگرفت. دو طرف هنوز تمایلی برای یک درگیری نظامی در مقیاس بزرگ ندارند».

حتی بنی گاتس، رهبر حزب مخالف آبی و سفید نیز بر روی ضرورت جلوگیری از انتقال موشک‌های هدایت شونده از ایران به حزب الله تاکید کرده است. در شرایط کنونی نیرو‌های ایرانی در سوریه توانایی جنگیدن علیه اسرائیل را ندارند. به همین خاطر حزب الله و گروه حماس در نوار غزه تهدیدات بزرگتری محسوب می‌شوند.

اخیرا یکی از مقامات اطلاعاتی اسرائیل گفته بود که ایرانی‌ها به خوبی از قابلیت‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل آگاه هستند. رهبران حزب الله نیز از شروع یک جنگ جدید پرهیز دارند، زیرا می‌دانند که مردم لبنان هزینه گزافی را پرداخت خواهند کرد.

در سال‌های گذشته تحریم‌های فلج کننده آمریکا ضربه مهلکی به ایران و حزب الله وارد کرده بودند. کارشناسان نظامی معتقدند که حضور نظامی ایران در سوریه، یمن و عراق هزینه بالایی برای تهران داشته است. با توجه به بحران اقتصادی کنونی ایران از هر گونه درگیری نظامی پرهیز خواهد کرد.

مطابق با یکی از گزارش‌های منتشر شده در ماه مه، سازمان حزب الله در بدترین موقعیت خود در دهه‌های اخیر قرار دارد، زیرا ایران همچون گذشته توانایی حمایت مالی از این گروه نیابتی خود را ندارد.

ماه گذشته شاهد حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای علیه تاسیسات نفتی عربستان بودیم. این حادثه باعث افزایش نگرانی مقامات امنیتی اسرائیل شد. اما کارشناسان اطلاعاتی معتقدند که ایران عجله‌ای برای حمله به اسرائیل ندارد. مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند که ایران توانایی هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی را دارند. اما ظاهرا ایرانی‌ها می‌دانند که چنین اقدامی به تشدید درگیری در منطقه منجر خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
0
سلام
اسراییل
جاسوس دولت ایران است..
....
نظرات شما
پیشخوان