تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران:

فرونشست ناشی از کاهش آب‌های زیرزمینی تهران را تهدید نمی‌کند

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: وضعیت موجود نشان می‌دهد در داخل شهر تهران اتفاق جدی‌ای در فرونشست ناشی از کاهش آب‌های زیرزمینی شاهد نیستیم.
فرونشست زمین
رویداد۲۴   رضا کرمی محمدی در نشست تخصصی کاهش خطرپذیری پدیده فرونشست ناشی از تغییرات آب زیرزمینی در شهر تهران با تأکید بر اینکه پدیده فرونشست موضوعی جدی است که در شهر تهران گسترش پیدا کرده است، اظهار کرد: توسعه و بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی یکی از دلایلی است که باعث بروز پدیده فرونشست شده است. البته فرونشست انواع مختلفی دارد که به عنوان مثال یکی از آن‌ها فروچاله است.

وی با اشاره به اینکه در دهم مهر سال ۹۵ به منظور بررسی این موضوع جلسه‌ای در وزارت کشور تشکیل شده است، اضافه کرد: صورت‌جلسه این جلسه نشان می‌دهد که برای همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع وظایف مشخص تعیین شده است که عمده این وظایف بر عهده سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه جای سازمان زمین‌شناسی در این صورت‌جلسه خالی به نظر می‌رسد، عنوان کرد: هم‌اکنون مطالعات دقیقی درباره قنوات شهر تهران انجام شده و نقشه‌های آن موجود است. در آن جلسه به منظور جبران خسارات ناشی از پدیده فرونشست هر یک از سازمان‌های مربوطه بودجه مدنظر خود را اعلام کرده‌اند. به عنوان مثال، آب‌منطقه‌ای شهر تهران بودجه‌ای حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان را در سال ۹۶ مدنظر قرار داده که امروزه به طور حتم با توجه به افزایش قیمت‌ها این بودجه باید دو برابر شود.

کرمی ادامه داد: همچنین به منظور مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، بودجه‌ای حدود ۱۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برای رصد و پایش، سازمان نقشه‌برداری بودجه ۳۸ میلیارد تومانی را در نظر گرفته که البته با توجه به بودجه‌های محدودی که در این باره وجود دارد تنها قسمت اندکی از اقدامات لازم انجام شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تأکید بر اینکه وظایف دستگاه‌های مسئول مشخص شده، عنوان کرد: کمیته‌ای تحت این عنوان تشکیل شده و در زمانی مشخص جلساتی برای گزارش‌دهی تشکیل می‌شود. اما متأسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهند پیشرفتی که مدنظر است اتفاق نمی‌افتد، زیرا در این باره بودجه لازم تصویب نشده و در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه سازمان فاوای شهرداری تهران ۴ دستگاه جی‌پی‌اس به منظور رصد مناطق تحت فرونشست در اختیار دارد، تصریح کرد: با تلاش انجام شده از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران هم‌اکنون اطلاعات این جی‌پی‌اس‌ها به صورت روزانه و ماهانه در اختیار سازمان پیشگیری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهند در داخل شهر تهران اتفاق جدی در بحث فرونشست ناشی از کاهش آب زیرزمینی به وقوع نپیوسته است، عنوان کرد:، اما در فرونشست‌های ناشی از فروریزش می‌توان گفت مشکلاتی جدی وجود دارد. به همین منظور تصمیم‌گیری‌هایی نیز انجام شده است.

بیشتر بخوانید:
زنگ خطر رکوردی عجیب در تهران/ فرونشست زمین در کمین پایتخت


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به برنامه تفکیک سیستم دفع آب باران از فاضلاب اضافه کرد: به منظور جلوگیری از پدیده فرونشست در شهر تهران، شهرداری در هنگام ارائه مجوز ساخت‌وساز باید این موضوع را مدنظر قرار دهد و سازمان نظام مهندسی هم باید به این موضوع ورود پیدا کند.

احداث ساختمان‌ها در محدوده‌هایی با سطح آب زیرزمینی بالا موضوع دیگری بود که کرمی به آن اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید در این باره ضوابطی را ارائه دهد که مناطق بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران باید با هدف تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی به حفظ و گسترش جوی‌های باغچه‌دار و همچنین اجرای نوار جاذب آب توجه کند.

وی با تأکید بر این نکته که پدیده فرونشست در شهر تهران ناشی از بروز اتفاقات در ۳۰ سال گذشته است عنوان کرد: نمی‌توانیم یک پدیده‌ای را که طی ۳۰ الی ۴۰ سال اتفاق افتاده است به سرعت از بین ببریم. بلکه به همین میزان برای رفع این مشکل زمان نیاز داریم.

کرمی با تأکید بر اینکه نشت لوله‌های آب در زیر زمین و استفاده از دستگاه‌های TBM برای حفظ تونل مترو یکی از موضوعاتی بود که باعث فروریزش ناگهانی زمین می‌شود، تصریح کرد: به گفته سازمان آب منطقه‌ای ۴۰ درصد از لوله‌های شهر تهران دارای نشتی هستند و همین موضوع باعث می‌شود خاک مرطوب شده و در قسمت‌هایی که دستگاه‌های TBM فعالیت می‌کنند به ناگهان زمین فروریزش کند و اگر لوله گازی هم در آن جا وجود داشته باشد ما شاهد اتفاقی همچون خیابان شهران خواهیم بود. در حال حاضر می‌توان گفت در برخی از خیابان‌ها از جمله خیابان مولوی شاهد این موضوع بودیم که خوشبختانه با اقدامات انجام شده به موقع جلوی این اتفاق گرفته شد.

وی در پایان تأکید کرد: مطالعات انجام شده از سوی مرکز مطالعات قابل توجه است و در راستای بهینه‌سازی وضعیت موجود می‌توان از آن استفاده کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مدیریت بحران
نظرات شما
پیشخوان