تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸
فرجی‌راد، دیپلمات سابق:

مقررات گروه ویژه اقدام مالی باید از حوزه جناحی و حزبی خارج شود/ قرار نیست تا ابد تحریم باشیم

یک دیپلمات پیشین گفت: معتقد هستم مخالفان امروز اجرای قوانین FATF هنوز در این رابطه اقناع نشده‌اند و فکر نمی‌کنم این‌ها بهانه‌های خوبی باشند که ارتباط ما را با سیستم بانکی بین المللی قطع کند.
FATF
رویداد۲۴ عبدالرضا فرجی‌راد در خصوص تبعات ناشی از عدم اجرای قوانین گروه ویژه اقدام مالی در کشور و ورود مجدد به لیست سیاه و وضعیت قرمز این نهاد گفت: آنچه مسلم است، می‌دانیم دو دیدگاه موافق و مخالف در خصوص اجرای قوانین FATF در کشور وجود دارد. واقعیت این است که موافقان می‌دانند در صورت عدم اجرا، چه اتفاقاتی می‌افتد و روی آن تاکید می‌کنند؛ مخالفان هم دلایلی برای خودشان دارند؛ اما آنچه که مشخص است، عدم اجرای این قوانین پیامد خوبی برای کشور ندارد.

وی ادامه داد: من معتقد هستم که بیش از این باید در این حوزه منطقی و به دور از شعار گفتگو صورت بگیرد؛ حساسیت‌های کشور، زمان باقیمانده و پیامد‌ها باید مورد نظر قرار گرفته شود و البته این موضوع باید از حوزه جناحی و حزبی خارج شود تا کشور بتواند یک تصمیم سریع و دقیق اتخاذ کند.

وی افزود: بنده نیز مانند بسیاری از موافقان اجرای این قوانین می‌گویم که اگر ما به کشور‌های اجرا کننده قوانین گروه ویژه اقدام مالی نپیوندیم طبیعتا مشکلاتی برای کشور در زمینه مالی و بانکی به وجود می‌آید و حداقل کارمان از شرایط فعلی که تحت تحریم هستیم بسیار سخت‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به برخی نگرانی‌هایی که از سوی معترضان شامل تحریم بودن و عدم ارتباط با سیستم بانکی جهانی، عدم توانایی برای کمک به گروه‌های محور مقاومت و اطلاع بیگانگان از اطلاعات بانکی کشورمان مطرح می‌شود، گفت: باید بدانیم که ما قرار نیست تا ابد تحریم باشیم؛ تلاش ما این است که هرچه زودتر از زیر بار این تحریم‌ها خارج شویم. اگر امروز می‌بینیم که برای افزایش قیمت بنزین با مشکل مواجه می‌شویم ناشی از تحریم‌ها و مشکلات بانکی است که باعث شده با اقتصاد ما لطمه بخورد.

وی ادامه داد: لذا تصور می‌کنم که ما نباید مبنا را براین بگذاریم که تحریم هستیم بلکه مبنا باید این باشد که فردا این تحریم برداشته می‌شود و ما باید با سیستم بانکی بین‌المللی کار کنیم و همین نپیوستن به اجرای قوانین FATF بهانه‌ای می‌شود تا همین شرایط دوران تحریم ادامه پیدا کند. دومین مساله که می‌گویند دشمنان از اطلاعات بانکی ما مطلع می‌شوند طبیعتا در مورد همه کشور‌هایی است که این قوانین را اجرا می‌کنند و تنها شامل حال ما نیست. کمک‌های ما به محور مقاومت نیز می‌تواند از طرق دیگر صورت بگیرد.

فرجی‌راد گفت: معتقد هستم مخالفان امروز هنوز در این رابطه اقناع نشده‌اند و فکر نمی‌کنم این‌ها بهانه‌های خوبی باشند که ارتباط ما را با سیستم بانکی بین المللی قطع کند. بدانیم که در صورت بازگشت به لیست سیاه، مذاکرات مجدد برای بازگشت به همین شرایط تعلیق بسیار سخت است و بهانه به دست برخی کشور‌ها می‌دهیم که این مساله را مشمول مرور زمان کنند؛ ما بالاخره باید راهی که دیگران رفتند را طی کنیم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان