تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸

برپایی تجمعات قانونی می‌شود؟

معاون پژوهش قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: دولت مقدمات تدوین پیش نویس لایحه «برپایی تجمعات و راهپیمایی ها» را فراهم کرده است.
برپایی تجمعات قانونی
رویداد۲۴ بیژن عباسی گفت: در معاونت حقوقی به دنبال این هستیم که پیش نویس لایحه‌ای برای برپایی تجمعات و راهپیمایی‌ها تهیه و به دولت ارسال شود تا علاوه بر احزاب، سندیکاها، انجمن‌های صنفی، کارگری و کارفرمایی، سازمان‌های مردم نهاد و حتی افراد عادی هم بتوانند در چارچوب مشخص و شرایط معین قانونی اقدام به برپایی تجمعات و راهپیمایی‌ها داشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای اصل ٢٧ قانون اساسی، قانون عادی که حدود و ثغور برپایی تجمعات و راهپیمایی‌ها را مشخص کرده باشد، نداریم.
 
این حقوقدان اظهار داشت: طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها به شرطی که مسلحانه و مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.
 
عباسی ادامه داد: درباره بسیاری از اصول قانون اساسی و اجرایی شدن آن‌ها قانون عادی وضع شده است، اما درباره برپایی اجتماعات و راهپیمایی‌ها قانونی وجود ندارد؛ فقط آیین نامه‌ای با عنوان «چگونگی تأمین امنیت اجتماعات قانونی» در سال ١٣٨١ مصوب و در این آیین نامه شرایطی به طور اجمالی مشخص شده است.
 
وی با اشاره به ماده ١٠ قانون احزاب افزود: درباره برپایی تجمعات و راهپیمایی احزاب، کمیسیون ماده ١٠، تصمیم گیری می‌کند و برخی معتقدند که این ماده مربوط به همه است درحالی که چنین نیست.
 
عباسی گفت: در چارچوب قانون، برپایی تجمعات و راهپیمایی توسط احزاب، نیازمند مجوز است و غیر از احزاب اگر افرادی بخواهند تجمع و راهپیمایی داشته باشند در چارچوب آیین نامه چگونگی تأمین امنیت اجتماعات و راهپیمایی‌ها باید از فرمانداری و استانداری مجوز بگیرند.
 
این حقوقدان یادآور شد: دولت برای اجرایی شدن برپایی تجمعات و راهپیمایی‌ها آیین نامه‌ای در سال ٩٧ وضع کرد که در آن مکان‌هایی برای برگزاری تجمعات در تهران و شهر‌های مختلف تعیین شده بود، اما متاسفانه در دیوان عدالت اداری این تصویب نامه هیات وزیران ابطال شد.
 
این مقام مسئول در معاونت حقوقی اضافه کرد: البته دولت، مکاتباتی با دیوان عدالت اداری داشته است تا این مسأله مجدد بررسی شود؛ نامه اعتراض دولت آماده شده است و به زودی به دیوان ارسال می‌شود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان