تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

قوه قضاییه استقلال خود را در پرونده بازداشتی‌های بنزینی نشان دهد/ رئیسی نگذارد نهادهای امنیتی در رسیدگی‌ها دخالت کنند

عبدالله ناصری می‌گوید: در ۸۸ از اول تا آخر پرونده بازداشت شدگان در دست وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بود و آنها بر تمام سیر پرونده نظارت و حتی نفوذ داشتند. به نظرم بزرگترین اقدام آقای رئیسی در قوه قضائیه می‌تواند این باشد که در رسیدگی به مسائلی مانند پرونده اعتراضات به افزایش قیمت بنزین، بازپرس‌های مستقل قوه بر تمام سیر پرونده‌هایی احاطه داشته باشند و اگر چنین کاری انجام شود، فصل جدیدی را ایجاد کرده و اتفاق کاملا مثبتی خواهد بود.

بازداشتی‌های اعتراضات بنزینی

رویداد۲۴ آمار‌های رسمی و غیر رسمی خبر از بازداشت معترضان به افزایش قیمت بنزین را می‌دهد. رئیس زندان فشافویه با ۲۰ هزار نفر گنجایش اعلام کرد که دیگر ظرفیت نگهداری بازداشتی‌های جدید را نداریم.

تعداد بازداشتی‌ها آنقدر افزایش یافت که دادستان کل کشور نیز برای اطمینان از نحوه نگهداری آنها، از فشافویه بازدید کرد. دادستان تهران نیز از جمله افرادی بود که به رسانه‌ها اطمینان خاطر داد که قرار نیست حوادثی همچون کهریزک تکرار شود. عبدالله ناصری معتقد است برای اطمینان از سلامت بازداشت‌شدگان باید پرونده آنها مستقلا در اختیار قوه قضاییه باشد و رئیسی تمهیدی فراهم کند که چنین پرونده‌هایی از دست نیروهای نیرو‌های امنیتی خارج و زیر نظر قضات مستقل بررسی شود. به اعتقاد ناصری انجام این کار، برگ برنده‌ای برای رئیسی و قوه قضائیه است.

عبدالله ناصری به رویداد۲۴ می‌گوید: به نظرم از لحاظ ظاهری و دیسپلین، مسئولین قوه قضاییه ممکن است کار‌هایی را انجام دهند، اما در کنار همین کارها، مواضع دیگری اتخاذ می‌شود که حتی اقدامات قابل تامل را هم کم رنگ و بی اثر می‎کند. در همین حوادث اخیر دادستان تهران اعلام کرد که در روند بازدید از دستگیرشدگان از بازجو‌های ویژه استفاده خواهیم کرد. کسانی که سابقه بازجویی، زندان رفتن و کنشگری سیاسی دارند، ارزیابی‌شان از سخنان دادستان این بود که بازجو‌های ویژه نیرو‌های امنیتی هستند که روند پرونده را پیش می‌برند اما امیدوارم آقای رئیسی در تحولاتی که ایجاد کرده، به این موضوع دقت کند و اقدامش در راستای جایگاه قوه قضائیه باشد.

ناصری ادامه داد: در ۸۸ از اول تا آخر پرونده بازداشت شدگان در دست وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بود و آنها بر تمام سیر پرونده نظارت و حتی نفوذ داشتند. به نظرم بزرگترین اقدام آقای رئیسی در قوه قضائیه می‌تواند این باشد که در رسیدگی به چنین مسائلی، بازپرس‌های مستقل قوه بر تمام سیر پرونده‌هایی احاطه داشته باشند و اگر چنین کاری انجام شود، فصل جدیدی را ایجاد کرده و اتفاق کاملا مثبتی خواهد بود.


بیشتر بخوانید: در اعتراضات به افزایش قیمت بنزین چند نفر بازداشت شدند؟ +جدول


ناصری با بیان اینکه قضات و بازپرس‌های دستگاه قضا باید این پرونده‌ها را رسیدگی کنند، که استقلال قوه قضاییه نیز حفظ شود، یادآور شد: پرونده‌های موسوم به امنیتی معمولا از دست چند قاضی خاص می‌گذرد. چه درست چه غلط، تصور عمومی بر این است که احکام از پیش صادر شده زیرا این قضات و وابسته به دستگاه‌های امنیتی هستند و معمولا توجهی به آیین دادرسی کیفری ندارند.

عضو بنیاد باران بازدید مقامات قوه قضاییه از زندان‌ها به محض بازداشت افراد را مناسب توصیف می‌کند اما می‌گوید این انتقاد وجود دارد که دادستان کل کشور زمانی که به عنوان یک مقام قضایی برای بازدید با بازداشت شدگان به زندان رفته تا حرف دستگیر شدگان را بشنوند، همان جا حکم صادر کرده و در سخنانی که از او منتشر شده، گفته اگر شماها کاری نکردید، پس چه کسی خیابان‌ها را آتش زده است.

ناصری ادامه داد: اگر رئیسی با توجه به ادعا‌هایی که در مدت حضورش در قوه قضاییه داشته است، بتواند استقلال قوه قضاییه را در پرونده‌های اخیر حفظ کند، پیروزی بزرگی را کسب کرده است. زیرا در کنار موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی که انتقادهایی هم به آن نیز وجود دارد، برگ برنده رئیسی در روند رسیدگی به پرونده‌های بازداشت شدگان اعتراضات اخیر خواهد بود.

ناصری خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات و سپاه که معترضان را بازداشت کردند، به عنوان ضابطین قضایی مرحله بازجویی را انجام می‌دهند و بعد از پایان مرحله باجویی و برای مراحل دیگری مانند بازپرسی به دست قوه قضاییه خواهد بود، اما این صرفا عملیاتی و اجرایی نمی‌شود و نیرو‌های وزارت اطلاعات و سپاه تا آخرین مرحله رسیدگی به پرونده حضور خواهند داشت و در چنین پرونده‌هایی قوه قضاییه هیچ‌گاه استقلال را تجربه نخواهند کرد؛ مگر آنکه نظارت رئیسی بر این مراحل دقیق باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ببند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
همتون از یک قماشین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان