تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
کواکبیان:

رهبری باید هرچه زودتر شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه را منحل کنند/ سیاست‌های کلی نظام خط قرمز شده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین ضعف مجلس دهم را غیرحزبی بودن آن است، ما دموکراسی تعریف شده‌ای داریم و برمبنای آن می‌خواهیم عمل کنیم، اما همه جوانب دموکراسی را در نظر نمی‌گیریم.

رویداد۲۴ مصطفی کواکبیان در جلسه نقد و بررسی عملکرد مجلس دهم که به همت جبهه آرمانخواهان واقع‌بین برگزار شد، در خصوص افول جایگاه مجلس در کشور اظهار کرد: من قبول ندارم که ماجرای مربوط به بنزین نشان می‌دهد که مجلس در راس امور نیست، اتفاقا این بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی است؛ یعنی تصمیماتی که مصوب شورای عالی امنیت ملی است، چون با اذن رهبری است لازم‌الاجرا است.

وی ادامه داد: یکشنبه صبح آقای شمخانی آمدند و نامه رسمی رهبری در جلسه غیر علنی مجلس خوانده شد و رهبری فرموده بودند که من از تصمیمات سران سه قوه حمایت می‌کنم و شورای عالی امنیت ملی برای اجرایی شدن آن فعالیت می‌کند و همه حمایت کنید. به نظر من این کاملا قانونی است چراکه در قانون اساسی داریم حالا اینکه تصمیمات سران سه قوه اشتباه است یا نه بحث جدایی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما دو طرح برای موضوع بنزین داشتیم. یکی طرح دو فوریتی است که قیمت‌ها به قبل از تصمیم گیری سران قوا بازگردد و یک بحث هم این بود که اگر این حالت نمی‌شود قیمت‌ها به قیمت ۱۵۰۰ تومان تک نرخی شود و سهمیه بندی نباشد، اما دیگر مجال مطرح شدن نداشت.

وی با اشاره به این مساله که پنج مورد باعث افول مجلس از راس امور شده است، بیان کرد: یکی از مواردی که مجلس را از راس امور انداخته است تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه است که این را هیچ جای قانون اساسی نداریم. قبل از بازنگری در قانون اساسی رئیس جمهور مسئول هماهنگی قوا بود و بعد از آن رهبری مسئول هماهنگی قوا شدند و ایشان این اختیار را دارند که جلسه‌ای را برای هماهنگی اقتصادی ایجاد کنند، اما اینکه آن‌ها بتوانند مصوبه داشته باشند جای بحث است به عنوان مثال در این شورا می‌گویند فلان گروه برای ۱۰ سال از مالیات معاف است حال اینکه این قانون گذاری و دخالت در کار مجلس است.

کواکبیان افزود: ما اعتقاد داریم که رهبر معظم باید هرچه زودتر انحلال این شورا را اعلام بفرمایند چراکه آن زمان گفته می‌شد این شورا موقتی و به خاطر تحریم‌ها ایجاد شده است، اما مشخص است که به این زودی تحریم‌ها از بین نمی‌رود پس این شورا هم دائم می‌شود، اشکال این است که ما هر تصمیمی بگیریم شورای نگهبان رد می‌کند به این دلیل که می‌گوید شورای هماهنگی اقتصادی با ابلاغ مقام معطم رهبری ایجاد شده است و مجلس بد کاری کرده است که بعد از تصمیم آن‌ها مصوبه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی دیگر از موارد موثر در افول جایگاه مجلس از راس امور کشور گفت: ما هر مصوبه‌ای که داشته باشیم توسط شورای نگهبان به دلیل مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است، رد می‌شود حال اینکه اصلی از قانون اساسی برای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد. امام (ره) این شورا را تاسیس کردند و ما هم به آن احترام می‌گذاریم، اما نه اینکه مصوبات آن خط قرمز محسوب شود.

وی در خصوص شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد: اگر شورای عالی فضای مجازی هم مصوبه‌ای داشته باشد شورای نگهبان به استناد اینکه این شورا توسط رهبری ایجاد شده است بیان می‌کند که مجلس نمی‌تواند خلاف مصوبات آن حرفی بزند. این خیلی عجیب است قبلا می‌گفتیم دو خط قرمز داریم یکی شریعت اسلام و یکی هم قانون اساسی بود، اما اکنون این موارد اضافه شده است.

کواکبیان گفت: سیاست‌های کلی نظام نیز خط قرمز شده است. حق رهبری است که سیاست‌های کلی نظام را تصویب کند و شورای نگهبان می‌تواند مصوبات مجلس را در این خصوص برگرداند ما در این خصوص حرفی نداریم که شورای نگهبان مصوبه مجلس را برگرداند و بعدا ما اصرار می‌کنیم و به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و در آن‌جا تعیین تکلیف می‌شود، اما اکنون هر مصوبه‌ای داشته باشیم اول به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و در آن‌جا شورایی وجود دارد تا بررسی کند تا این مصوبه با سیاست‌های کلی نظام منافات نداشته باشد که اگر منافات وجود دارد شورای نگهبان اصلا ورود پیدا نکند یعنی مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس دوم شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این حق رهبری است که از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سیاست‌های کلی نظارت داشته باشد، اما نه اینکه ساز و کار قانونی برای آن ایجاد شود و عملا دست و پای مجلس بسته شود.

وی در مورد مسائلی که بر سر راه فعالیت مجلس قرار می‌گیرد، بیان کرد: در برخی موارد گفته می‌شود که ما به عنوان مجلس در فلان استیضاح یا مورد قانونی ورود نکنیم چرا که بیت رهبری مخالف است حال آنکه رهبری شاداب و سرزنده بر راس کشور هستند و هر زمان لازم باشد دستور می‌دهند.

کواکبیان افزود: یکی از کسانی‌که ما می‌گوییم باید استیضاح شود وزیر کشوراست به دلیل حوادث اخیر درمورد بنزین، رئیس جمهور هم می‌گوید که من از ساعت اجرای این اتفاق خبر نداشتم. اصل این تصمیم خود یک بحث است، اما این تصمیم با بی‌تدبیری کامل اجرا شده است. ما با آقای رئیسی دیدار کردیم و ایشان گفتند که ما مهرماه این مصوبه را داشتیم و من هم زمانش را خبر نداشتم و وقتی فهمیدم نامه نوشتم که من در نحوه اجرا مساله دارم.

وی در خصوص اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، تصریح کرد: رئیس مجلس هیچ توضیحی به نمایندگان نداده که آن‌ها تصمیمی در خصوص افزایش قیمت بنزین گرفته‌اند و قرار است شب جمعه هم اجرا شود تا ما هم به عنوان نمایندگان برویم افکار عمومی را توجیه کنیم که بالاخره چهار سال است که قیمت‌ها زیاد نشده و این افزایش قیمت نیاز است.

کواکبیان افزود: این مساله که قیمت‌ها در چهارسال افزایش پیدا نکرده است اشتباه و خلاف قوانین است. اگر ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه گفته شده است که دولت می‌تواند قیمت‌ها را تا ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند چرا در این چهار سال این تصمیم را انجام نداده است؟ اما بالاخره ما در مرداد ماه در جلسه غیرعلنی مخالفت ۱۰۰ درصدی خود را با هرگونه افزایش قیمت بنزین اعلام کردیم، دولت خبر داشت و همچنین رئیس مجلس نیز خبر داشت.

وی اضافه کرد: من در جلسه غیر علنی در سه، چهار ماه قبل پیشنهاد داده بودم که قیمت را ۵۰۰ تومان گران کنید و سهمیه بندی هم نکنید مردم این ۵۰۰ تومان را می‌پذیرند، اما مجلس به همین هم رای نداد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد مجلس دهم گفت: حداکثر نمره‌ای که از ۲۰ به این مجلس می‌دهم ۱۲ است و من بیشتر از این نمره نمی‌دهم و خیلی بهتر از این می‌شد عمل کرد و کارنامه‌ای از خود به جا گذاشت تا افکار عمومی رضایت بیشتری داشته باشند.

وی افزود:بزرگترین ضعف مجلس دهم را غیرحزبی بودن آن می‌دانم. ما دموکراسی تعریف شده‌ای داریم و برمبنای آن می‌خواهیم عمل کنیم، اما همه جوانب دموکراسی را در نظر نمی‌گیریم و فقط به همین جنبه که انتخابات برگزار شود، می‌پردازیم و انتخابات هم به صورتی شده که فقط جبهه‌ها حضور پیدا می‌کنند و به صورت حزبی شکل نمی‌گیرد.

کواکبیان ادامه داد: ما اکنون در مجلس نهایتا فراکسیون داریم که شامل مجموعه‌ای از احزاب و جریان‌های سیاسی است و به نظر من این راه به جایی نخواهد برد و این خاص مجلس دهم نیست. حزبی نبودن باعث می‌شود که نمایندگان جایی پاسخگو نباشند. اگر می‌خواهیم واقعا پارلمان داشته باشیم باید نظام حزبی حاکم شود.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: برخی از نمایندگان با کار‌هایی مانند لابی‌گری، وارد کردن خودرو و موارد دیگر حرمت مجلس را شکانده‌اند. این کار‌ها سطح نمایندگی را افت داده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان باید برای تائید صلاحیت توسط شورای نگهبان دست به عصا باشند، گفت: در مُر قانون گفته شده است که شورای نگهبان باید از چهار مرجع استعلام کند؛ وزارت اطلاعات، سازمان ثبت احوال، نیروی انتظامی و دادگستری، اما شورای نگهبان می‌گوید که من غیر از این چهار مرجع از هرجایی بخواهم اطلاعات را می‌گیرم.

کواکبیان تصریح کرد: شورای نگهبان فقط به همین ۱۲ نفر محدود نمی‌شود بلکه ۳۰۰ هزار نیرو در کل کشور دارد و این‌ها گزارش‌هایی می‌آورند. من نمی‌گویم که نظارت استصوابی باید از بین برود، اما باید حد و حدود و مبنای آن مشخص شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
منوچهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
0
بهتراست امثال ایشان بجای تعیین تکلیف برای رهبری،به وظایف خودشان رسیدگی کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
0
0
باید؟ شما اگه راست می گید به دولت که زیر دست مجلسه بگید باید. نمیخواد برا سرورتون تعیین تکلیف کنید.
مجلس دو تا وظیفه داره: 1. وضع قانون 2. نظارت بر اجرای قانون. اما مجلس ما فقط اولی را انجام میده چون راحته و دومی را رها کرده چون سخته. قانونی که اجرا نشه به چه دردی می خوره؟ پارسال 60 درصد و امسال تا الان 50 درصد تخلف در اجرای قانون بودجه داشته دولت. مجلس هم نشسته نگاه می کنه.
نظرات شما
پیشخوان