تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸
عراقچی:

چین مواضع محکمی در ارتباط با حفظ و بقای برجام دارد

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست مشورتی در مورد برجام به پکن سفر کرده است.

چین مواضع محکمی در ارتباط با حفظ و بقای برجام داردرویداد۲۴ عراقچی روز یکشنبه بعد از نشست مشورتی برجام با مقامات چینی افزود: برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی و چند جانبه گرایی است و دوستان چینی هم تاکید دارند که این دستاورد باید در برابر یکجانبه گرایی و قلدری های آمریکا در عرصه بین المللی، حفظ شود.

وی اظهار کرد از دیدگاه دوستان چینی، حفظ برجام نه فقط از بابت امتیازاتی که برای ایران دارد یا توافقی که بین ایران و شش کشور بوده است اصولا به عنوان یک دستاورد بین المللی در برابر زورگویی و قلدری آمریکا، یک امر واجبی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد نشست امروز خود با طرف چینی هم گفت: امروز حدود ۴ ساعت مذاکرات جدی با معاون وزیر خارجه چین داشتیم و بعد از نشست نیز مذاکرات تخصصی و کارشناسی با حضور همکاران دو طرف ادامه یافت.

وی اظهار کرد در این نشست ابعاد مختلف مربوط به برجام، ایده ها و طرح های مختلفی که وجود دارد و همچنین مسایل مربوط به آژانس بین المللی انرژی هسته ای، شورای امنیت سازمان ملل و همکاری های تجاری مانند اینستکس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عراقچی بیان کرد در همین راستا ایده های مختلفی که برای حفظ برجام وجود دارد را بررسی کردیم و مسایل، اختلافات و مشکلات به ویژه مشکلاتی که آمریکایی ها در امر تجارت دیگر کشورها با ایران، در کار آژانس بین المللی انرژی هسته ای و در راه اینستکس و کار اروپایی ها ایجاد کرده اند مورد بررسی قرار گرفت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قرار شد به مشورت های نزدیک تر بین دو کشور در مورد برجام و مسایل دو جانبه ادامه دهیم گفت: باید با زورگویی ها و قلدری های آمریکا مقابله شود تا این توافق بتواند با اجرای کامل، به روال خودش برگردد.

وی در مورد کمیسیون مشترک برجام هم تصریح برگزاری نشست کمیسیون برجام برای ۱۵ آذر قطعی شده است و یکی از دلایلی که باعث شد این مشورت ها را در این تاریخ داشته باشیم آمادگی برای این کمیسیون بود.

نشست مشورتی مشترک ایران و چین در مورد برجام، امروز یکشنبه با حضور «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و با هدف بررسی آخرین تحولات برجام و پیرامون آن در پکن برگزار شد.

در این نشست همچنین در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته آینده در سطح معاونان وزیر در وین برگزار می شود بحث و گفت و گو شد، در کمیسیون مشترک برجام آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام از سوی همه طرف ها بررسی می‌شود.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، احیای تحریم‌های هسته‌ای و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح روز پانزدهم آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، چین
نظرات شما
پیشخوان