تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸

بازسازی تصویر چهره مجرمان در چین با کمک نمونه DNA

دانشمندان چینی تلاش دارند با استفاده از نمونه خون افراد تصویر چهره آنها را بازسازی کنند.

بازسازی تصویر چهره مجرمان در چین با کمک نمونه DNA

رویداد۲۴  دانشمندان چینی تلاش دارند با استفاده از نمونه خون افراد تصویر چهره آنها را بازسازی کنند. این تکنولوژی تجربی که DNA phenotyping خوانده شده هم اکنون مراحل اولیه توسعه خود را میگذراند اما می تواند تصاویری نزدیک به چهره واقعی افراد بسازد و در بازرسی های قضایی برای محدود نمودن تعداد مظنونین مورد استفاده قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید: می‌توان پیری را به تأخیر انداخت؟


عملکرد این تکنولوژی هم به این شکل است که به دنبال خصوصیاتی از جمله رنگ پوست، رنگ چشم، جنسیت و اجداد یک فرد می گردد. با این کار امکانی برای سیستم فراهم می شود که به صورت نظری تصاویر پروفایل افراد را با استفاده از دیتایی علمی تر و موثق تر نسبت به حافظه شاهدان عینی ایجاد نماید. با این حال DNA نمی تواند جزئیاتی نظیر سن و وزن را نشان دهد و آنطور که گفته می شود هم اکنون ایالات متحده آمریکا نیز در گوشه دیگری از این عالم تلاش می کند تکنولوژی مشابه به این را توسعه دهد.

آمریکا هم مشغول توسعه تکنولوژی مشابه به این است

البته که ایده ساخت ابزاری جدید برای شناسایی مجرمان و مقابله با آنها بسیار جذاب به نظر می رسد اما دلایلی هم برای ایجاد نگرانی در این رابطه وجود دارد. نیویورک تایمز در گزارش خود خاطر نشان کرده که مقامات چینی برای توسعه این فناوری از صدها مسلمان اویغور بازداشتی در این کشور نمونه خونی دریافت کرده اند، در حالی که برای این منظور رضایت آنها دریافت نشده و مشخص نیست که چطور از این اطلاعات استفاده خواهد شد.

 

تحلیل DNA
 

 

در استان Xinjiang چین (جایی که کمپ های نگهداری اویغورها قرار دارد) شمار انبوهی از این افراد نگهداری می شوند و آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده هیچ انتخابی برای ارائه نمونه DNA خود ندارند و به این کار مجبور شده اند. طبق گفته تعدادی از اویغور هایی که از چین گریخته اند این نمونه های خونی به صورت کاملا اجباری و در چارچوب برنامه چکاپ سلامتی جمع آوری می شوند.

بخشی از تحقیقات در این رابطه توسط آزمایشگاه های تحت نظر وزارت امنیت کشور چین انجام می گیرد که بودجه این آزمایشگاه ها نیز تا حدودی توسط موسسات اروپایی تامین می گردد. در گزارش نیویورک تایمز اشاره شده که برخی نشریات بین المللی بدون بررسی کامل منشا نمونه های DNA مورد استفاده در این پژوهش ها، نتایج آنها را منتشر کرده اند.

در هر حال اگر تکنولوژی DNA phenotyping موفق عمل کند یک مورد دیگر بر تکنولوژی های نظارتی پیشرفته چین اضافه خواهد شد. گفته می شود چین قصد دارد از این فناوری برای دنبال نمودن مخالفان خود استفاده نماید کمااینکه دولت چین نیز همواره به شکلی صریح از خواست خود برای کنترل بهتر جمعیت این کشور سخن به میان آورده و تکنولوژی های جدید را ابزاری برای تحقق این امر دانسته است.

چین با در اختیار داشتن ۸۰ میلیون نمونه DNA بزرگترین بانک اطلاعاتی در این باره را در اختیار دارد.

منبع: دیجیاتو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان