تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک:

ایران در زمینه ورزش معلولین در زمره سه کشور برتر جهان است

نایب رییس کمیته ملی‌پارالمپیک گفت: از نظر کمیته بین المللی پارالمپیک ایران در زمه سه کشور برتر جهان در ورزش معلولین قرار دارد.

ایران در زمینه ورزش معلولین در زمره سه کشور برتر جهان استرویداد۲۴  سیما لیموچی امروز(دوشنبه)در حاشیه همایش «ورزش برای همه» اظهار داشت: ۱۵ درصد از جمعیت جهان درگیر نوعی از معلولیت‌ها هستند و به عبارتی از هر ۷ نفر، یک نفر از گروه‌های مختلف دارای معلولیت هستند که به طور تقریبی سه برابر بیشتر از افراد سالم از فقر حرکتی رنج می‌برند.

وی افزود: سازمان ملل از سال ۱۹۹۲ روزی را به نام روز بین‌المللی معلولین نامگذاری کرد تا سازمان‌های جهانی را به سمت حمایت‌های ویژه از این اقشار سوق دهد.

نایب‌رییس کمیته‌ ملی‌ پارالمپیک تصریح کرد: یکی از دستاوردهای خوبی که جنبش پارالمپیک ایران با کمک‌های فدراسیون‌های ورزشی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی انجام داده افزایش مشارکت معلولین در روز پارالمپیک ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۲۰۰۳ به ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ است.

لیموچی خاطر نشان کرد: بعد از ورزش همگانی، کمیته ملی‌ پارالمپیک در بخش قهرمانی نیز دستاوردهای خوبی داشته است.

به گفته وی، کاروان‌های ورزشی ایران در دوره‌های مختلف پارالمپیک هم از نظر کمی و هم کیفی طی دوره‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و این رشد در هر ۲ قسمت ورزش همگانی و قهرمانی وجود داشته به گونه‌ای که امروز ما جزو ۳ کشور برتر و برگزیده جهان از نظر کمیته بین‌المللی پارالمپیک هستیم.

در ادامه این همایش حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز گفت:‌ ورزش در کشور ما با وجود تمام مشکلات جایگاه خوبی دارد، هرچند نیازمند توجه بیشتر بویژه ورزش معلولین است.

وی ادامه داد: متأسفانه در شهر بزرگی چون تهران شرایط برای پیاده‌روی فراهم نیست چه برسد که برای حرکت معلولین و این اصلا خوب نیست.

ایوبی خاطرنشان کرد:‌جامعه به سمت بزرگسالی حرکت می‌کند اما نمی‌تواند امکانات لازم را برای حرکت این بخش از جامعه در سطح شهری مانند تهران فراهم کند بنابراین باید زیرساخت های لازم برای ورزش متناسب برای افراد و نیازهای آنان فراهم شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران گفت: در یونسکو محور برنامه‌ها، شهرها هستند به عبارتی به سمت شهر محوری حرکت می‌شود و به تازگی ۲ شهر سنندج و بندرعباس به شهرهای خلاق ایران پیوسته‌اند و درکمیته ورزش یونسکو آمادگی کامل را برای انتقال زیست شهری استاندارد از کشورهای دیگر به ایران را داریم.

وی اظهار امیدواری کرد تا فضاهای کافی در شهرهایی چون تهران برای ورزش شهروندی فراهم شود و این امکانات و فضاها با هزینه‌های ناچیز در اختیار مردم قرار گیرد.

ایوبی اضافه کرد:‌ در کشوری زندگی می‌کنیم که ورزش تنها برای پرورش جسم نبوده و با اخلاق و جوانمردی رابطه مستقیم دارد و این موضوعی است که در یونسکو هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته شده است.

در این همایش همچنین «سوتان اسوتکوفسکی» رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران گفت:‌ به خاطر داشته باشیم برای توسعه ورزش در میان معلولان موانعی بر سر راه قرار دارد که البته نباید مانع از حرکت ما شود.

وی ادامه داد: ایران تلاش زیادی برای ترویج ورزش معلولین کرده و این بسیار ارزشمند است زیرا ورزش ابزار مهمی برای تقویت زمینه‌های اجتماعی بوده و رابطه‌ مثبتی بین افراد دارای معلولیت و سایر افراد ایجاد خواهد کرد.

رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران گفت: یونسکو نیز فعالیت‌های زیادی در حوزه تربیت بدنی انجام داده و برای توسعه جهانی در ورزش نیز تلاش کرده است.
همایش یک روزه "ورزش برای همه" با هدف ترویج مشارکت افراد دارای معلولیت در امر ورزش، امروز در محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد و عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان، سیما لیموچی نایب رئیس کمیته ملی پارالمپیک، حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، سوتان اسوتکوفسکی رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، سلیمانی نماینده سازمان ورزش شهرداری تهران، سعیده صالح غفاری مدیر عامل انجمن اوتیسم و جمعی دیگر از مسئولین ورزش کشور در خصوص توسعه ورزش و ورزش برای همه سخنرانی کردند.

در پایان این همایش یک روزه نیز تفاهم نامه همکاری میان فدراسیون ورزش های همگانی، فدراسیون اسکیت و انجمن اوتیسم منعقد شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پارالمپیک
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان