تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شهرداری شیراز بلای جان باغ‌های قدیمی/ تخریب باغ برای ساخت محل بازی کودکان!

شهرداری شیراز قصد دارد به بهانه ساخت مکان بازی برای کودکان یکی از باغ‌های مشهور این شهر را تخریب کند. یکی از فعالان محیط زیستی شیراز می‌گوید این اقدام غیرقانونی است و مصوبه لازم را ندارد.
تخریب باغ های شیراز
رویداد۲۴ خبر طراحی و ساخت باغ کودکان در مقیاس ۱۴۰۰۰ متر مربع و افتتاح طرح بهسازی کوچه باغ رمضانی در قلب باغ‏‌های شیراز تا جایی نگران‏ کننده است که موج نگرانی عمیقی را در میان فعالان و شهروندان برای حفظ باغ‌های شیراز پدید آورده است؛ مبادا چنین پروژه‏‌هایی به طور هدفمند و هوشمند برای سرعت بخشیدن به تخریب باغ‌‏ها، طراحی و سازماندهی و اجرا می‏‌شوند.
 
داریوش مختاری کارشناس ارشد حوزه مدیریت آب، کشاورزی و منابع طبیعی در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ به موضوع تخریب باغ‌های شیراز برای ساخت مکان تفریحی اشاره کرده و گفته این پروژه‏‌ها محرک و عامل شتاب‏‌دهنده برای تخریب بقایای باغ‏‌های شیراز هستند و زمینه ساخت هتل یا موزه در این پهنه‌‏ها فراهم می‌‏شود و اگر این ساخت و ساز‌ها باب شود، مقصر اصلی آن، طراحان پیاده‌راه سلامت هستند. پیامد اصلی این پروژه‏‌ها برخوردارشدن عده انگشت شماری از یک رانت مالکیتی چندهزار درصدی است.
 
او معتقد است اقدامات شهرداری شیراز نشان می‏‌دهد که انتقاد‌های مطروحه از سوی کارشناسان مستقل به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری به شماره ۳۱۰/۳۳۷۶ تاریخ ۷/۹/ ۱۳۷۹، کاملا درست بوده است و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص بازگذاشتن دست شهرداری شیراز در خرید و تملک این پهنه‏‌های ارزشمند اشتباهی بزرگ بوده و به واقع با یک مصوبه کاملا سطحی و غیرکارشناسی روبرو هستیم لذا  حفاظت از بقایای پهنه‏‌های باغی، نیازمند برچیده‏ شدن چنین تصمیم‌‏های غیرکارشناسی و بعضا غیرقانونی است.

بیشتر بخوانید:
این کارشناس باغ‌های شیراز می‌گوید: محدوده استحفاظی باغ‌‏های شیراز به این دلیل گروه‏‌بندی شده است که هیچگونه پروژه جذاب مدیریت شهری در این پهنه‌‏ها اجرا نشده و پهنه‏‌های باغی حفظ و نگهداری شوند. در حالی که قطع گسترده درختان در مقیاس ۶ هکتار برای ساخت پیاده‏ راه سلامت یا تخریب نزدیک به ۵۰ درصد بافت بوستان سیب‌زار به همراه صدور مجوز برای نزدیک دو هکتار از این باغ اوقافی یا اجرای باغ موزه، هیچکدام جزو مصوبه عالی شورای شهرسازی نیست و نمی‏‌تواند باشد.
 
او می‌گوید:باید توجه داشت که اصول پایه‌‏ای در قانون اساسی، اجاز تغییر قانون حفظ و گسترش فضای سبز (۱۳۸۸) یا فروکاست و خنثی‎سازی آن را نمی‏‌دهد. مسکوت ‏بودن دستورالعمل شورای عالی شهرسازی و معماری به شماره ۳۱۰/۳۳۷۶ تاریخ ۷/۹/۱۳۷۹ در خصوص نیاز‌ها و مشکلات و مسایل باغ‏‌های حوزه استحفاظی، به این معنا نیست که اقدام‏‌هایی انجام شوند که زمینه تغییر کاربری را فراهم کند. اعضای شورای اسلامی شهر و کارگروه‌‏های برنامه‏‌ریزی و زیربنایی استان نیازمند دقت و اطلاع بیشتر از قوانین حوزه باغ‌‏های شیراز هستتند تا تصمیم‏‌های غیرقانونی نگیرند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تخریب باغ ها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
0
0
واقعا هنری جز تخریب ندارن توی قزوین هم باغات سنتی اطراف شهر ببلا تکلیف رها شدن و یه عده لحظه شماری میکنن برای خشک کردن درختا و ساخت و ساز توی اونها درحالیکه این درختا بسیار با ارزش هستن و برای شهر مثل ریه هستن اونم در روزگاری که آلودگی هوا رکز افزون شده
نظرات شما
پیشخوان