تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵

واشنگتن پست: کره شمالی، باید اولویت نخست رئیس جمهور آینده آمریکا باشد

دیوید ایگناشس' ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در شماره روز پنجشنبه این روزنامه نوشت:خلع سلاح هسته ای کره شمالی، باید اولویت نخست دستورکار سیاست خارجی رئیس جمهور آینده آمریکا باشد .
رویداد24-ایگناشس در این تفسیر می نویسد: ظرف همین چند سال آینده روزی خواهد رسید که رئیس جمهور آینده آمریکا متوجه خطری عظیم و بس جدی از جایی در شرق دور خواهد شد؛ موشکی از کره شمالی که با کلاهک اتمی نصب شده بر رویش قابلیت آن را دارد که آمریکا را هدف قرار دهد.
یک کره شمالی هسته ای در دوردست ها؛ طبق محاسبات وزارت دفاع آمریکا ' پنتاگون' فوری ترین چالش برای آمریکاست.
کره شمالی کشوری است بی پروا که از درون در حال انفجار است. مسئولان آمریکا گوشزد می کنند که لازم است این اوضاع از نزدیک رصد شود و طرحهایی فوری برای پاسخگویی به سناریوهای حمله محتمل کره شمالی پاسخ داده شود.
با این ارزیابی ها, بر دولت ' اوباما' واجب است برای مهار و خلع سلاح هسته ای کره شمالی با چین وارد تعامل شود.
آمریکا در ماه مارس حمایت چین از قطعنامه شورای امنیت که برنامه هسته ای و آزمایش های موشکی کره شمالی را محکوم می کرد و تحریمهای محدودی را علیه پیونگ یانگ در نظر می گرفت , ستود .
به گفته یک منبع در کره جنوبی ؛ چین و آمریکا مشغول همکاری با هم هستند اما قوت و شتاب حرکت آنها با هم متفاوت است.
چین خواهان آن است که در مورد کره شمالی و همچنین بسیاری دیگر از موضوعات در حیطه سیاست خارجی آهسته عمل کند، اما طراحان سیاسی در آمریکا سردرگم مانده اند که در مقابل کشوری که همین سه ماه پیش هشدار داد امکان دارد علیه تمرین نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی دست به یک حمله بازدارنده و تهاجمی بزند ؛ آیا لازم است دست به عصا حرکت کنند؟
'کورت کمپبل' معاون سابق وزیر خارجه در امور آسیا و مشاور کلیدی 'هیلاری کلینتون' نامزد دمکراتها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در باب این موضوعات گفته است :' چین باید درک کند که این شیوه برخورد او موثر نخواهد بود. چین به انجام اقدامات در این زمینه ادامه می دهد اما آنچه که در این مبحث ضرورت دارد تحریمهای سخت تر است . اگر چین با یک چنین تحریمهای تنبیه کننده ای همراه نشود , آمریکا امکان دارد به تنهایی وارد عمل شود '.
ژاپن و کره جنوبی که پیش ازاین برنامه موشکی کره شمالی را هدف قرار داده اند؛ با نگرانی های آمریکا هم عقیده اند.
چین در این راه گام های مثبتی برداشته است و به نشانه تبعیت از قطعنامه سازمان ملل ، مرزهایش را با کره شمالی تحکیم کرد اما هنوز هم یک وارد کننده بزرگ ذغال سنگ از کره شمالی است.
پیونگ یانگ عمدا با بی اعتنایی به قطعنامه ماه مارس سازمان ملل پس از صدور این قطعنامه چند آزمایش دیگر موشکهای برد متوسط ' موسادان' Musudan انجام داد .
کارشناسان آمریکایی بر این باورند که 'موسادان' صرفا برای هدف قراردادن اهدافی نزدیک در سرزمینهای تحت قلمرو آمریکا در 'گوام' طراحی شده است. کره شمالی مشغول توسعه دادن به این طرحهایش است و در حال ساخت موشکهای بزرگتر یعنی بالستیک بین قاره ای است که قابلیت آن را دارد که هاوایی , آلاسکا؛ و یا خود قاره آمریکا را هدف قرار دهد.
طبق اعلام رسانه های کره شمالی , کره شمالی اخیرا موشک هایی آزمایش کرده است که می تواند کلاهک هسته ای حمل کند . صاحب نظران در کره جنوبی هم می گویند که کره شمالی در هر آزمایش جدیدش نشان داده است که تمام تمرکزش بر این است که حتی الامکان کوچک ترین و سبک ترین سلاح را بسازد تا بتواند به خوبی بر روی موشک سوار شود.
به نظر می رسد تحریمهای سازمان ملل هیچ تاثیری بر روی تحت کنترل در آوردن این اقدامات تحریک برانگیز کره شمالی نداشته است.
'شورای امنیت ' هفته گذشته آزمایش های اخیر موشکی کره شمالی را محکوم کرد و آن را نقض 'بزرگ' قطعنامه ماه مارس این شورا دانست و از کشورهای جهان خواست که ' فشارها' را بر این کشور تقویت کنند. اما شورای امنیت اشاره نکرد که این اقدامات تا چه اندازه باید سخت تر شود .
از نگاه این نویسنده : کره شمالی بزرگ ترین دردسر امنیتی آسیاست و بعید نیست که در صدر اولویت های دستور کار رئیس جمهور آینده آمریکا قرار گیرد.
در منطقه آسیا, نقطه قابل اشتعال دیگر 'دریای چین جنوبی' است.
دولت اوباما اخیرا نشان داده است که تصمیمات جدیدی علیه ادعاهای ارضی چین در این دریا در سر دارد. 'اشتون کارتر' وزیر دفاع آمریکا یکشنبه گذشته در سفر به سنگاپور هشدار داد که ادعای ارضی چین در منطقه مورد مشاجره 'اسکار بارو شول' Scarborough Shoal 'تحریک آمیز' و 'برهم زننده ثبات ' است و آمریکا را تحریک خواهد کرد که دست به اقدامات نامشخصی بزند.
'جان کری ' وزیر خارجه هم در دیدار اخیرش در مغولستان اخطار مشابهی را مطرح کرد و در مورد هرگونه تلاش چین برای اعمال یک 'منطقه شناسایی دفاع هوایی' در 'دریای چین جنوبی' هشدار داد.
خوب پاسخ چین چه بوده است ؟
برخی معتقدند که پکن پیام را گرفته و فعلا شتاب توسعه طلبی هایش در دریای چین جنوبی را کند کرده است .
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان