تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پس از استیضاح ترامپ چه می‌شود؟/ مجلس نمایندگان جو بایدن را به کاخ سفید می‌رسانند؟

در تاریخ آمریکا جانسون و بیل کلینتون با استیضاح مواجه شدند و البته استضیاح هیچکدام رای نیاورد. با این حال هر دو در انتخابات بعدی شکست خوردند. در آخرین مورد استیضاح ترامپ شب گذشته تصویب شد و اگر او برکنار شود، اتفاقی بی سابقه در تاریخ آمریکا افتاده است. ترامپ متهم به کارشکنی علیه کنگره و سوء استفاده از قدرت برای حذف جو بایدن بوده است.

استیضاح ترامپ

رویداد۲۴ شب گذشته مجلس نمایندگان آمریکا در جریان برگزاری جلسه استیضاح رئیس جمهور این کشور با اکثریت آرا به استیضاح ترامپ رای داد. از مجموع آرا، ۲۲۵ نماینده موافق استیضاح بودند و در مقابل ۱۹۵ نماینده رای مخالف دادند و به این ترتیب با رای اکثریت، استیضاح دونالد ترامپ تصویب شد.

دونالد ترامپ که معتقد است استیضاحش به دلیل مخالفت‌های سیاسی با او بوده، در توییتی نوشت: «باورتان می‌شود من امروز استیضاح می‌شوم، آن هم توسط دموکرات‌های چپ‌گرای هیچ کاره. من کار نادرستی انجام نداده‌ام جزییات را بخوانید، این نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری تکرار شود. دعا کنید. آن‌ها فقط می‌خواهند از رئیس‌جمهور انتقاد کنند قصد تحقیقات مناسب نداشتند، هیچ جرمی پیدا نکردند فقط اتهام واهی سوء استفاده از قدرت و کنگره را پیش کشیدند که هر دولتی از همان اول این کار را انجام می‌دهد.»

نمایندگان مجلس آمریکا با رهبری نانسی پلوسی به دو اتهام اصلی سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره ترامپ را استیضاح می‌کنند.

در موضوع سوء استفاده ترامپ از قدرت، ماجرای «جو بایدن» مهمترین اقدام ترامپ است که در آمریکا از آن با نام «اوکراین گیت» یاد می‌شود. گفته می‌شود ترامپ در جریان مکالمات تلفنی از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته دستور انجام تحقیقاتی را در مورد تخلفات مالی احتمالی پسر «جو بایدن» معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا (باراک اوباما) صادر کند و ترامپ حتی در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با ولادیمیر زلینسکی رییس جمهور اوکراین، ارائه کمک نظامی به این کشور را منوط به پذیرش همین خواسته کرده است. این اقدام ترامپ برای حذف مهمترین رقب سیاسی‌اش در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بوده است.

جو بایدن پس از تایید استیضاح ترامپ گفت: «ترامپ از قدرتش سوء استفاده کردو با نقض سوگندش به ملت ما خیانت کرد. امروز لحظه‌ای باشکوه برای آمریکاست زیرا در این کشور هیچ کس بالاتر از قانون نیست، حتی رئیس جمهور.»

مجلس نمایندگان ۲۶۷۷ صفحه سند از ۸ شاهد که در کمیته اطلاعات حضور داشتند را منتشر کرده است. این اسناد نشان می‌دهد که شواهدی از مدیریت رودی جولیانی وکیل شخصی رئیس جمهور ترامپ در موضوع اوکراین را نشان می‌دهد.

به گزارش رویداد۲۴ نمایندگان در موضوع سوءاستفاده از قدرت با ۲۳۰ موافق در مقابل ۱۹۷ رای مخالف، استیضاح را تصویب کردند و در مورد اتهام دوم یعنی اتهام کارشکنی در کار کنگره، ۲۲۹ نفر رای مثبت و ۱۹۸ نفر رای مخالف دادند. این یعنی اکثریت نمایندگان به هر دو اتهام ترامپ باور داشته‌اند. پیش از این ترامپ برای آنکه جلوی اقدامات نانسی پلوسی در مجلس نمایندگان را بگیرد، دولت را تعطیل کرد و عملا مجلس آمریکا را وادار به عقب نشینی کرد اما این بار نمایندگان تصمیم گرفته‌اند تا مرز برکناری رییس جمهور آمریکا پیش بروند. این در حالی است که تنها یکسال تا پایان ریاست جمهوری ترامپ مانده است، از این جهت به نظر می‌رسد تلاش مجلس نمایندگان آمریکا بیش از آنکه معطوف این دوره ریاست جمهوری در آمریکا باشد، اقدامی برای اطمینان آنها از انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکاست که دونالد ترامپ در آن شرکت نکند.

 

با استیضاح ترامپ چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در صورت استیضاح ترامپ و برکناری وی، مایک پنس معاون اول ترامپ تا پایان دوره ریاست جمهوری، جانشین او خواهد شد. اما پیش از آن بر اساس قوانین آمریکا، مسیر دشواری باید در پیش گرفته شود.

ابتدا رییس مجلس نمایندگان آمریکا (در حال حاضر نانسی پلوسی) «تیم استیضاح» را با حضور رئیس کمیته اطلاعات و رئیس کمیته قضایی و دیگر نمایندگان تشکیل خواهد داد و پرونده‌ها در این تیم دسته بندی خواهد شد.

این احتمال وجود دارد که استیضاح ترامپ از مجلس نمایندگان به مجلس سنا ارجاع شود. سنا با استیضاح ترامپ مخالف است و رهبر اکثریت در این مجلس گفته حتما پرونده را رد خواهد کرد.

جان رابرتز رئیس دادگاه عالی آمریکا ریاست محاکمه دونالد ترامپ را برعهده خواهد داشت. سی ان ان در گزارشی نوشته که این احتمال وجود که رابرتز جانب ترامپ را بگیرد. فکس نیوز رسانه نزدیک به جمهوری خواهان نوشته مدارکی که گفته می‌شود اسناد علیه ترامپ هستند، قابل مذاکره است و به تفاوت دیدگاه در امور دیپلماتیک بازمی‌گردد نه سوءاستفاده از قدرت بنابراین در صورت انجام استیضاح هم ترامپ تبرئه خواهد شد.

آسوشیتدپرس در گزارش نوشته با استناد به نظر اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نوشت که تعداد آرای موافق به اندازه‌ای است که بتواند ترامپ را برکنار کند، با این حال برکناری یک رییس جمهور اتفاق بزرگی است و شرایط بسیاری برای انجام آن باید آماده باشد.

سی ان ان در گزارش خود نوشته در حال حاضر جمهوریخواهان قدرت کافی را در مجلس نمایندگان ندارند و دست بالا با دموکرات‌هاست چراکه جمهوری خواهان تنها ۵۳ کرسی دارند و این تعداد برای حفظ ترامپ کافی نیست. از سوی دیگر توجه به این نکته مهم است که برای برکناری ترامپ دو سوم نمایندگان باید رای مثبت بدهند بنابراین اگر چنین اتفاقی رخ بدهد و ترامپ برکنار شود، اتفاقی بی سابقه در تاریخ آمریکا افتاده است زیرا هیچکدام از روسای جمهور این کشور تا کنون برکنار نشده‌اند. یکبار اندرو جانسون با استیضاح مواجه شد که از آن جان سالم به در برد و بار دیگر نیکسون پس از رسوایی واترگیت استعفا کرد و ماجرا به استیضاح و برکناری نکشید. بیل کلینتون نیز یکبار استیضاح شد و با وجود آنکه استیضاحش به برکناری او نینجامید، اما باعث شد در انتخابات دور بعد شکست بخورد.

به گزارش رویداد۲۴ در صورت استیضاح ترامپ و برکناری وی، بیشترین شانس را در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا برای جو بایدن اصلی‌ترین رقیب ترامپ قائل شده‌اند.


بیشتر بخوانید: چشم انداز اقتصاد آمریکا در ۲۰۲۰/ آیا ترامپ پیروز انتخابات سال آینده میلادی خواهد بود؟


نشریه فوربس درست دو روز پیش از تصویب استیضاح ترامپ، در گزارش نوشت «آمار نظرسنجی‌ها به نفع استیضاح رییس جمهور که ابتکار دموکرات‌ها بوده نیست. از سویی جمهوری خواهان کنترل سنا را در دست دارند و قرار نیست رییس جمهور را تحت تعقیب قانونی قرار دهند. این یعنی ترامپ هم با استیضاحی مشابه آنچه برای بیل کلینتون اتفاق افتاده بود مواجه است.»

عملکرد او را بررسی کرده و نوشته در دوران تصدی او، بهترین وضعیت اقتصادی برای آمریکایی‌ها وجود داشته است. این نشریه نوشته وضعیت بزرگترین اقتصاد جهان برای سال آتی خوب است زیرا رشد تولید ناخالص ملی در ۸ ماه گذشته به ۲ درصد نزدیک شده بود. بازار کار به لطف کاهش مالیات‌ها وضعیت خوبی دارد و تردید‌ها در وضعیت تجارت کسب و کار تولید کنندگان را رونق بخشیده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترامپ ، استیضاح
نظرات شما
پیشخوان