تاریخ انتشار: ۲۲:۰۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸

تاکید روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه بر حفظ برجام در رایزنی‌های مسکو

نمایندگان چهار کشور عضو برجام شامل روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس در مسکو درباره برجام مذاکره کردند.

تاکید روسیه، آلمان، انگلیس و فرانسه بر حفظ برجام در رایزنی‌های مسکورویداد۲۴  در این رایزنی ها، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، فیلیپ ارر مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه فرانسه، ریچارد مور مدیر سیاسی وزارت خارجه انگلیس و ینس پلتنر مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان شرکت داشتند.
در این مذاکرات، وضعیت پیچیده مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بررسی شد و همه شرکت کنندگان بر پایبندی خود به برجام و ادامه تلاش ها برای جستجوی راه‌های حفظ این توافق تاکید کردند.

طرف روسی در این رایزنی‌ها بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری در مورد هر اقدام که ممکن است اجرای برجام را دشوارتر کند و سرنوشت آن را مبهم کند، تاکید کرد.
بر اساس گزارش وزارت خارجه روسیه، در رایزنی مسکو همچنین بر اهمیت تلاش شرکت کنندگان در برجام برای بازگرداندن برنامه مشترک اقدامات جامع به مسیر اولیه توافق شده تاکید شد.
پیش از این رایزنی چهارجانبه، امروز وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو دیدار و گفت وگو کرد.
در گزارش گفته شد: دو طرف در خصوص برخی مسائل مهم بین المللی و دوجانبه گفت وگو و تبادل نظر کردند.
لوری بریستو سفیر انگلیس در مسکو هم دیروز به رادیو اکو مسکو گفت که مواضع کشورش با روسیه در مساله پرونده هسته ای ایران به یکدیگر نزدیک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مواضع روسیه و انگلیس در مساله برنامه هسته ای ایران مطابقت دارد، گفت: بله ما عضو گروه ۴+۱ هستیم.
بریستو افزود: ما چند سال پیش به توافق رسیدیم که بهترین راه واداشتن ایران به انصراف از اجرای برنامه هسته ای نظامی تایید برجام است.تا ایران از مواضع خاص خود صرفنظر کند.
سفیر انگلیس خاطرنشان کرد که کشورش همانند روسیه از برجام حمایت می کند و به همین دلیل باید تصمیم گرفت که چگونه به اهداف تعیین شده دست یافت و چگونه شرایطی را بوجود آورد که ایران از طراحی های نظامی هسته ای خودداری کند.
سیلوی برمان سفیر فرانسه در روسیه نیز روز دوشنبه گفته بود که فرانسه با روسیه در مساله هسته ای ایران متحد است.
او هم در گفت وگو با رادیو اکو مسکو که مواضع غربگرایانه دارد با اشاره به مواضع مشترک فرانسه با روسیه در برجام گفت: دو کشور در مورد برنامه هسته ای ایران مواضع مشترک دارند.
وی همچنین به روابط خوب روسیه با ایران به عنوان عامل مثبت در روند اجرای برجام و همکاری فرانسه با روسیه در این عرصه اشاره کرد.

در همین حال مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در تازه ترین گفت وگوی خود که با روزنامه کامرسانت چاپ مسکو منتشر شد، این امکان را بعید ندانست که ایران مجبور شود از اجرای شرایط و تعهدات خود در چارچوب برجام صرف نظر کند.

وی افزود: در پیوند با اقدامات آمریکا و غیرفعال بودن اتحادیه اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران تصمیم گرفت به صورت تدریجی هر ۶۰ روز از تعهدات هسته ای خود بکاهد، این احتمال وجود دارد که پس از چند دوره کاهش تعهدات، هیچ تعهدی که ایران بخواهد اجرا کند، باقی نماند.
به گفته سنایی، روسیه و چنین می توانند در عرصه اقتصادی اقدامات بیشتری در حمایت از ایران انجام دهند. اما در عرصه سیاسی بویژه روسیه به ایران بسیار کمک می کند.
وی افزود: روسیه در طراحی و اجرای برجام تا امروز مشارکت فعال داشته و به تلاش برای حفظ معامله هسته ای ادامه می دهد.
سفیر ایران گفت: مسکو خروج آمریکا از برجام را قاطعانه محکوم کرد و از اینستکس هر چند که در عمل چندان فعال نیست حمایت می کند.
وی ادامه داد: کشورهای اروپایی در مجموع خنثی رفتار می کنند. روسیه جدی ترین شریک ایران در این توافق (برجام) است.
سنایی گفت: ایران انتظار دارد همکاریهای کنونی ایران و روسیه در چارچوب اجرای برجام ازجمله در مورد سایت فردو ادامه یافته و حتی گسترش یابد.
گفتنی است روز ششم ماه دسامبر (۱۵ آذر ماه) نشست کمیسیون برجام برگزار شد که در آن نمایندگان ایران، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه شرکت کردند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، تحریم‌ها رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.
ایران که همواره بر حفظ برجام و غیرقابل مذاکره بودن آن تأکید کرده است؛ یک‌ سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها به ویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، از اردیبهشت‌ماه امسال گام‌هایی را با هدف کاهش تعهدات خود، طبق برجام آغاز کرد.
ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.
گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از صبح روز پانزدهم آبان با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تأسیسات (از نیمه شب شانزدهم آبان) آغاز شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان