تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

آیا پذیرش FATF مانع دور زدن تحریم‌ها توسط ایران می‌شود؟

دور زدن تحریم‌ها، فروش نفت، تحصیل منابع درآمدی نفت، تسهیل تجارت کشورمان با سایر کشور‌ها و تامین بودجه سالانه دولت بر عهده دولت است و مطمئنا دولت چنین اراده‌ای ندارد که روش‌های رسیدن به این اهداف را مختل کند.
پیوستن FATF
رویداد۲۴ آیا ایران برای پیوستن به FATF مجبور به پذیرش شرایط محرمانه چهار صفحه‌ای شده که به ایران دیکته کرده‌اند؟

گروه ویژه اقدام مالی، معیار‌های ارزیابی یکسانی برای همه کشور‌ها دارد و این معیار‌ها را در مورد دولت‌هایی که قصد همکاری برای اجرای استاندارد‌های آن را دارند، اعمال می‌کند. در ارزیابی از وضعیت کشور‌ها مجموعه نقاط ضعف قانونی و اجرایی و کاستی‌های موجود در قالب برنامه اقدام به کشور مربوطه اعلام می‌شود. بدلیل این که وضعیت هر کشوری متفاوت است، برنامه‌های اقدام هم منطبق با ارزیابی‌های فنی، تفاوت‌هایی باهم دارند. لیکن ماهیت همه برنامه‌های اقدام، جرم انگاری پولشویی و تامین مالی تروریسم و اطمینان از وجود بستر‌های قانونی در هر کشور برای مقابله با این جرائم است.

با وجود تحریم‌های ثانویه خروج ایران از لیست سیاه FATF بی‌فایده است؟

تحریم‌های یک جانبه آمریکا بخش مهمی از محدودیت‌ها علیه نظام بانکی و مالی را تشکیل می‌دهد. اما فقدان تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی به معنای بستن همه منافذ تعامل با دولت‌هایی است که تحریم‌های آمریکا را رعایت نمی‌کنند. تحریم‌های آمریکا ممکن است دچار شدت یا افول شوند لیکن محدودیت‌های ناشی از FATF بصورت اصولی و فراگیر تا زمان عادی شدن روابط کشورمان با این نهاد، پابرجا خواهد بود.

مضافا اینکه با توجه به تلاش‌های بسیار سنگین آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان برای جلوگیری از عادی شدن وضعیت کشورمان با این نهاد، کاملا محرز است که آن‌ها وضعیت جاری را بهترین ابزار مقابله با کشورمان می‌دانند و این موضوع مکمل تحریم‌های یکجانبه آمریکاست. هرگونه تاخیر در اجرای کامل برنامه اقدام به منزله مساعدت به دشمنان برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

آیا با پذیرش FATF ایران ملزم به همکاری قضایی با آمریکا و مسترد شدن محکومین (از اتباع ایرانی) خواهد بود؟

بحث استرداد مجرمین یک موضوع حقوقی بسیار حساس برای همه کشور‌ها است. جمهوری اسلامی ایران مطابق هیچ قانون داخلی و سند بین‌المللی ملزم به مسترد کردن اتباع خویش به کشور‌های دیگر نیست. در این زمینه حتی کوچک‌ترین ابهامی برای دستگاه‌های تصمیم گیر در این خصوص بویژه قوه قضاییه وجود ندارد. هر اظهار نظری در این خصوص حاکی از دانش بسیار اندک از مبانی اولیه حقوقی و قانونی کشور است.

با پذیرش FATF بانک‌های غربی با ایران همکاری خواهند کرد؟

بیشترین تاکید بر لزوم عادی سازی وضعیت کشورمان با این نهاد از سوی کشور‌های غیرغربی و همسایگان و طرف‌های عمده تجاری کشورمان بوده است که بار‌ها به صراحت نام برده شده اند از جمله دو شریک عمده تجاری چین و روسیه در دیدار‌ها در سطوح مختلف بر ضرورت این امر تاکید کرده‌اند. رفع نواقص فنی مطابق با استاندارد‌های FATF بهانه‌های فنی را از طرف‌های تجاری کشورمان می‌گیرد و البته بهانه از بانک‌های غربی هم گرفته می‌شود، ولی در صورت انجام تبادلات با کشور‌های همسایه و غیرغربی همکاری بانک‌های اروپایی دیگر از درجه اهمیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

پذیرش FATF مانع دور زدن تحریم‌ها توسط ایران می‌شود؟

دور زدن تحریم‌ها، فروش نفت، تحصیل منابع درآمدی نفت، تسهیل تجارت کشورمان با سایر کشور‌ها و تامین بودجه سالانه دولت بر عهده دولت است و مطمئنا دولت چنین اراده‌ای ندارد که روش‌های رسیدن به این اهداف را مختل نماید. هیچ یک از اقدامات مندرج در برنامه اقدام کشورمان به اهداف دولت در این زمینه خدشه‌ای وارد نمی‌کند. ضمن اینکه برخی روش‌های پیشنهادی بین‌المللی با همکاری دولت‌های دیگر، تنها با عادی شدن وضعیت ایران نزد FATF قابل اجرا شدن است. در سال‌های اخیر دولت‌های تحت تحریمی همچون روسیه، کوبا، ونزوئلا و سوریه برنامه اقدام خود را اجرا کرده‌اند و وضعیت آن‌ها نزد این نهاد عادی شده است.

برای عضویت FATF اطلاعات صرافی‌ها باید گزارش شود؟

این موضوع همچنان که در اطلاعیه چهارم مهرماه وزارت اقتصاد آمده، کذب محض است. اطلاعات هیچ صرافی به هیچ طرفی داده نشده و اصولا این موضوع در برنامه اقدام FATF جایی ندارد. تکرار این اتهام قابل پیگرد قانونی است
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: fatf ، لیست سیاه FATF
نظرات شما
پیشخوان