تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

شرط تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها در روز‌های آلوده

آلودگی هوا تا پایان هفته مهمان ناخوانده تهران است و مسئولان تنها تدبیرشان تعطیلی مدارس بود.
شرط تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها در روز‌های آلوده
رویداد۲۴ روزهای خاکستری در انتظار پایتخت، آلودگی هوا در آخرین روزهای پاییز و نخستین روزهای زمستان، نفس های تهرانی را باز هم تنگ کرد و پایتخت نشینان زمستان را در حالی آغاز می کنند که آسمان خاکستری رنگ شده است.
 
در چند سال اخیر، گویی رنگ دودی آسمان با  پاییز  و زمستان عجین شده است و تماشای آسمان آبی رنگ در برخی هفته ها آرزوی تهرانی‌ها می‌شود.

آلودگی هوا از شنبه تاکنون مدارس پایتخت و بسیاری از کلانشهرها را تعطیل کرده است و بسیاری نسبت به تعطیل نشدن دانشگاه ها و ادارات معترض هستند؛  به قول دانشجویان مگر ما آبشش داریم که مسئولان دانشگاه ها را تعطیل نمی کنند.

آلودگی هوا تنها نفس ها را تنگ نمی کند بلکه بیماری های زیادی به جان فرد می اندازد و سالیانه شماری قربانی می گیرد.


بیشتر بخوانید: تهران در مقابل آلودگی هوا تاب‌آوری ندارد 


به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت آلودگی هوا سالیانه جان بیش از ۳۳ هزار نفر ایرانی را می گیرد و  طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار و برابر با ۲.۴۸ تولید ناخالص ملی به کشور هزینه تحمیل می کند.

تعداد روز‌های سالم و ناسالم هوا در سال ۹۹

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه شاخص کیفیت هوای تهران در طول روز گذشته به عدد ۱۵۶ رسید، اظهار کرد: شرایط هوا در ۲۴ ساعت آینده در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد؛ شاخص برخی ایستگاه‌ها به ۱۵۰ هم رسید و هوا برای ساکنان این مناطق «ناسالم برای همه» شد.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: امسال ۵۴ روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، چهار روز هوا ناسالم برای همه، ۱۹۴ روز سالم و ۲۵ روز تنها پاک بوده است که در مقایسه با سال گذشته تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش پیدا کرده است.

تشخیص شرایط اضطرار منوط به گزارش وزارت بهداشت

شاهسونی درباره درباره اینکه گفته می‌شود تعطیلی ادارات استان تهران به دلیل آلودگی هوا منوط به گزارش وزارت بهداشت است گفت: اینکه گفته می‌شود و تعطیلی  ادارات استان تهران منوط به گزارش وزارت بهداشت است درست نیست بلکه تشخیص شرایط اضطرار منوط به گزارش وزارت بهداشت است .

 رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد:  با توجه به پایداری هوا در طول هفته آینده با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هماهنگی وزارت بهداشت اعلام شرایط اضطرار کرد و جلسه کمیته اضطرار تشکیل و تصمیم گیری های لازم گرفته شد.

شرط تعطیلی ادارات و دانشگاه های استان تهران در آلودگی هوا

شاهسونی به شرط تعطیلی ادارات استان تهران به دلیل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه هیئت وزیران در صورتی‌ که میانگین شاخص کیفیت هوای تهران به بالاتر از ۲۰۰ برسد و کمیته اضطرار تعطیلی ادارات استان تهران را تصویب کند؛ پس از تایید رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور ادارات استان تهران تعطیل خواهد شد.

او ادامه داد: در صورتی که میانگین کیفیت هوای تهران بالای ۱۵۰ باشد بنابر تصویب کمیته اضطرار هوا دانشگاه‌ها می‌توانند تعطیل شوند.

 رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: تعطیلی یک روزه ادارات و مدارس استان تهران بار اقتصادی فراوانی به دنبال دارد و راهکار درستی برای حل معضل آلودگی هوا نیست اما در شرایط آلودگی هوا برای حفظ سلامت مردم چاره‌ای جز تعطیلی نیست.

رکورد شکنی آلودگی هوا  در هفته گذشته

شاهسونی یادآوری کرد: امسال برای نخستین بار در طول هفته گذشته آلودگی هوای تهران رکورد زد و در چهار ایستگاه تهران شاخص هوای بالای ۲۰۰ ثبت شد.

 رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بیان کرد: غلظت ذرات معلق هوا سه برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است.

تهران دوازدهمین شهر آلوده جهان است 

شاهسونی بیان کرد: با توجه به غلظت آلاینده های هوا  در سال، تهران دوازدهمین شهر آلوده جهان است و در چین، هند و پاکستان شهرهایی داریم که شاخص آلودگی هوا در آنها بالاتر از تهران است.

 رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوا در تهران اظهار کرد: اصلاح طرح کنترل آلودگی هوای تهران، عمل به قانون هوای پاک  و بهبود کیفیت خودروها از راهکارهای کاهش آلودگی هواست و اقداماتی چون تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در حل مشکل تاثیری ندارد و فقط به دلیل حفظ سلامت این تصمیمات گرفته می شود و در طولانی مدت اثرگذار نخواهد بود.

توصیه هایی که در روزهای  آلودگی هوا باید جدی گرفت

 رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به گروه‌های حساس در روزهای آلودگی هوا توصیه کرد: گروه‌های پرخطر و حساس مثل بیماران قلبی و تنفسی، اطفال، سالمندان و خانم های باردار تا حد امکان از تردد در سطح شهر خودداری کنند چرا که بهترین راه کاهش آسیب خارج نشدن از منزل است و استفاده از موادغذایی خیلی تاثیری ندارد.

شاهسونی با بیان اینکه اگر در روزهای آلودگی هوا برخی علائم مانند سوزش، تنگی نفس، سرفه‌های شدید و سرگیجه بروز می کند،گفت: در صورت مشاهده این علائم افراد به اورژانس یا پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه افراد در روزهای آلوده و تردد در سطح شهر باید از ماسک های N۹۵ و P۲ استفاده کنند، گفت: تنها این ماسک ها مانع از عبور ذرات PM۲.۵ می شوند، چرا که این ذرات معلق هوا ۳۰ برابر از تار مو  نازک تر هستند.

امید است که مسئولان هر چه زودتر تدابیر بیندیشند تا با کاهش آلودگی هوا ساکنان کلان شهرهای کشور  بتوانند از نعمت هوای پاک بهره بیشتری ببرند و هوای پاک و سالم تنفس کنند، چرا که آلودگی هوا با  سلامت و جان مردم در ارتباط است و هزینه های بسیاری به نظام سلامت و کشور تحمیل می کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان