تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی دولت:

دستاوردهای بی‌نظیری در عرصه دیپلماسی داشتیم/ آمار کشته‌های اعتراضات آبان ماه را دادستانی اعلام می‌کند

سخنگوی دولت اعلام کرد که دیپلماسی فعال و سازنده دولت همچنان با قدرت ادامه دارد.

علی ربیعی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر روحانی به مالزی و ژاپن، این سفر‌ها را حائز اهمیت خواندو گفت: این سفر‌ها و سطح دیدار‌ها و مذاکرات نشان‌دهنده آن بود که دیپلماسی فعال و سازنده دولت همچنان با قدرت ادامه دارد و هیچ‌گاه روند‌های دیپلماتیک و گفتگو محور برای توسعه کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا، تعطیل نخواهد شد.

دولت دستاورد‌های بی‌نظیری در عرصه دیپپلماسی داشته است

وی ادامه داد: دولت اگر چه دستاورد‌های بی‌نظیری در عرصه دیپپلماسی داشته است و طی چندین سال گشایش‌های فراوانی در سطح بین المللی برای کشور فراهم کرده است، از جمله خارج کردن کشور از قطعنامه‌های فصل هفتی شورای امنیت سازمان ملل، اما هرگز از ظرفیت‌های داخلی خود نیز غافل نبوده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نگاه معطوف به حمایت از تولید داخلی، استقلال اقتصادی و اتکا به توان و ظرفیت‌های ملی همواره از جمله اولویت‌های دولت و تمام دستگاه‌های زیرمجموعه آن بوده است، خاطرنشان کرد: اگر منصفانه و با توجه به شرایط تحریمی کشور به عملکرد دولت نگاه شود، پیداست که دولت هم زمان هم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته و هم از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرده است. دولت از ابتدا معتقد به استفاده از همه ظرفیت‌های ایران و نیز هم افزایی بوده است. دولت باور دارد که دو مسیر دیپلماسی و تحریم شکنی و تحریم زدایی و قوی کردن اقتصاد کشور راهگشا خواهد بود.

سفر به مالزی و ژاپن نشان داد که تحریم را به رسمیت نمی‌شناسیم

ربیعی با یادآوری اینکه سفر رئیس جمهور به مالزی و ژاپن نشان داد که تحریم را به عنوان یک واقعیت موجود در زندگی ملت ایران به رسمیت نشناخته و از همه ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای شکستن این تحریم ضد بشری استفاده می‌کند، افزود: برای این منظور و همچنین با هدف توسعه و ارتقای جایگاه ایران و حمایت از منافع ملی، توجه به هر دو ظرفیتِ سرمایه‌های داخلی و استفاده از توان دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد: جمع بندی رئیس جمهور از مجموع مذاکرات ژاپن و مالزی این بود که فشار‌ها به لطف دیپلماسی ملی و انقلابی کاملا شکست پذیر هستند و این یک راهبرد دو وجهی است. استقامت و انسجام ملی در داخل و «صلح گستری در منطقه و دیپلماسی فعال در مناسبات منطقه‌ای و جهانی».

سخنگوی دولت ادامه داد:با همین راهبرد صلح و آزادی است که می‌توان حصر ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه را شکست. سخن امام خمینی در گوش ماست که در دشوار‌ترین روز‌های میهن فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود.

حصر ایران شکستنی است

وی با بیان اینکه اکنون ما با نوع تازه‌ای از جنگ در قالب تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم که به نوع دیگری کل ایران را در معرض یک حصر و یک اشغالگری جدید قرار داده است، افزود: پیام رئیس جمهور این است که حصر ایران باید شکسته شود و حصر ایران شکستنی است. حصر ایران آنگاه شکسته خواهد شد که به تحلیل دقیق مقام معظم رهبری تولید داخلی چنان رونق گیرد که تحریم گران بی اثر بودن اقدامات خود را به چشم ببینند.

وی افزود:من این راهبرد دو ستونه و دو وجهی در مقابله با تحریم‌ها را این گونه می‌توانم توضیح بدهم که هر کجا تحریم هست و آثار وتوابع خودش را آشکار کرده مقاومت در مقابل تحریم‌ها و همزمان با آن تلاش دیپلماتیک برای شکست دادن تحریم هم هست. هدف این است که به نقطه‌ای برسیم که دولت امریکا اگر برای مذاکره با ایران و رفع تحریم‌های غیر انسانی اش پیش قدم نشود بیشتر زیان ببیند.

سخنگوی دولت همچنین در تبیین دستاورد‌های سفر روحانی به مالزی و ژاپن گفت: این سفر دستاورد‌های قابل توجهی برای کشورمان به همراه داشت، حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس سران کشور‌های اسلامی با سه پیشنهاد و طرح اجرایی از سوی ایران همراه بود که با استقبال کشور‌های اسلامی مواجه شد.

وی ادامه داد: تاسیس «صندوق مشترک برای تأمین مالی همکاری‌های فناورانه میان کشور‌های اسلامی»، تاسیس «مرکز تحقیقات مشترک در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی» و «امنیت سایبری» و تاسیس «بازار مشترک کشور‌های اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال» و همکاری و تبادل تجربیات در زمینه رمزارزها، طرح‌های اجرایی ایران در این اجلاس بود که از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شد.

ربیعی اضافه کرد:علاوه بر آن، نشست سران کشور‌های مالزی، ایران، ترکیه و قطر به عنوان قطب‌های اقتصادی جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که در مجموع گام‌های مهمی در جهت مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه ملت‌ها به شمار می‌رود.

تلاش اروپایی‌ها و ژاپن برای شکستن تحریم‌های یکجانبه آمریکا

وی در ادامه با یادآوری اینکه سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن در نودمین سال روابط سیاسی دو کشور نیز اهمیت ویژه‌ای داشت، خاطرنشان کرد: علی‌رغم برخی حاشیه‌سازی‌ها، این سفر در راستای گسترش همکاری‌های دوجانبه میان ایران و ژاپن در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود. همچنین گام مهمی در جهت اجماع جهانی علیه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا بود چرا که علاوه بر اروپایی‌ها، کشور‌هایی مثل ژاپن که از هم‌پیمانان آمریکا به شمار می‌روند در تلاش برای شکستن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هستند.

وی اضافه کرد:در دیدار رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر ژاپن مسئله طرح صلح هرمز مورد استقبال آقای آبه قرار گرفت و گفتگو‌ها و پیشنهاد‌هایی در زمینه انرژی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطرح شد. در مجموع این سفر و دستاورد‌های آن در راستای دیپلماسی فعال دولت و با حفظ استقلال و حمایت از منافع ملی، در حالی انجام شد که دولت هیچ‌گاه از نگاه به داخل و حمایت از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های داخلی غافل نبوده و این دو در کنار هم می‌تواند به عنوان مکمل، توسعه کشور، حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی را به همراه داشته باشد.

ما ایران را شایسته تحریم نمی‌دانیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما ایران را شایسته تحریم نمی‌دانیم و با همین رویکرد نگاه و اتکاء به توان داخلی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی، آمریکا را به عقب می‌رانیم و به الزامات این مسیرهم توجه داریم. الزامات این مسیر هم چیزی نیست جز تلاش برای افزایش سطح رضایت عمومی، افزایش درک مشترک با مردم و قوی کردن اقتصاد در داخل، تعمیق جمهوریت و دیپلماسی فعال.

تشریح مصوبات یک شنبه شب دولت

ربیعی در ادامه به تشریح مصوبات جلسه شب گذشته دولت پرداخت و با بیان اینکه در جلسه دیشب دولت علاوه بر مسایل جاری، سه موضوع مهم مورد بحث قرار گرفت، گفت: اولین موضوع، بحث آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ است. گزارشی در این خصوص در هیئت دولت ارائه شد که علل و ریشه‌های مرتبط با ساختار‌های ناقص گذشته در آن مورد اشاره قرار گرفته بود. پس از آن برخی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار گرفت که از همکار خوبم اقای بندپی استاندارمحترم تهران خواسته ام تا دقایقی دیگر مجموعه تصمیمات را تشریح کند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در دولت مفصلا مورد بحث قرار گرفت مشکلات مردم خوزستان بود. در این خصوص هم گزارش‌هایی از سوی وزرای کشور، رفاه و نیرو ارائه شد و تصمیماتی نیز برای حل این مشکلات اتخاذ شد. دولت تصمیم گرفت با توجه به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی اقداماتی اساسی را در کوتاه مدت و بلند مدت برای حل مشکلات فاضلاب اهواز انجام دهند.

ربیعی افزود: برای کمک به جبران خسارات وارده به زندگی مردم هم دولت کمک‌های نقدی در نظر گرفته است. مقرر شد وزرا برنامه‌های خود را برای حل مشکلات استان با زمانبدی مشخص به هیئت دولت ارائه کنند و در جلسه بعد نیز درباره آن گزارش بدهند. همچنین مقرر شد مصوبه مورخه ۱۵ فروردین ۹۶ که هنوز به طور کامل اجرا نشده در دستور کار قرار گیرد. دولت تا کنون شش هزار میلیارد تومان در راستای اجرای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز هزینه کرده است که با اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ان‌شاءالله اصلاح و تکمیل می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین علاوه بر مسایل زیر ساختی، مقرر شد با توجه به توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری که در استان صورت گرفته در جهت ملموس کردن این سرمایه گذاری‌ها در زدگی مردم، استخدام نیرو‌های بومی در صنایع در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به موضوع کولبران، تصریح کرد: همچنین گزارشی از سوی وزیر کشور و وزیر راه درباره وضعیت کولبران ارائه شد و تصمیماتی در خصوص بهبود وضعیت معیشت این عزیزان و جلوگیری سوء استفاده از این قشر زحمت کش به دلیل نبود شغل اتخاد شد. از جمله راهکار‌ها گسترش بازارچه‌های مرزی است که مقرر شد در این هفته مسایل و مشکلات مرتبط با بازارچه‌های مرزی توسط وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و موانع توسعه و رونق گرفتن این بازارچه‌ها برداشته شود.

سخنگوی دولت همچنین با تبریک کریسمس، گفت: ایام کریسمس و ولادت حضرت عیسی بن مریم علیه السلام هم نزدیک است. از همین جا این روز بزرگ و ایام کریسمس را نیز به همه هموطنان مسیحی تبریک عرض می‌کنم. همچنین عید اخلاص یا حانوکا هم نزدیک است که این روز را هم به هموطنان یهودی تبریک می‌گویم و برای همه آن‌ها بهترین آرزو‌ها را داریم.

بنزین تاکسی‌های اینترنتی

ربیعی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به این پرسش که وزارت کشور هنوز سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را نداده است، گفت: دو شرکت بزرگ تاکسیرانی اینترنتی گزارش پیمایش‌های خود را به وزارت کشور ارایه می‌کنند و بعد از ارایه گزارش یک ماهه، پول به کارت‌های آنان واریز می‌شود. مشکلی تحت این عنوان که صدی هفت پرداخت کردن سهیمه بنزین کم است مطرح شده، اما اینکه بگویند اصلا پولی واریز نمی‌شود را نشنیده ام، ولی پیگیری خواهم کرد.

آخرین وضعیت طرح‌های ارایه شده برای ادامه برجام

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح‌های ایران و ژاپن برای ادامه برجام، گفت: این طرح‌ها مطرح شده است و تبادل آن‌ها هم انجام شده است. هم ما طرح‌هایی ارایه کردیم و هم آنها، برخی از طرح‌ها هم رد شده و ابتکارات فرانسوی‌ها هم در این موضوع بوده است، اما در نهایت به دلیل عدم انعطاف آمریکا و مواضع ما درباره برداشتن تحریم‌ها هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

دادستانی مرج اعلام تعداد کشته شده‌های آبان ماه

وی در پاسخ به این پرسش که آمار جانباختگان در سخنان محمدجواد لاریجانی به دو دسته تروریستی و امنیتی تقسیم شده است و اینکه آیا دولت این آمار را تایید می‌کند، اظهار کرد: این سوال را باید از خود ایشان بپرسید. بنابر وعده‌ای که با وزیر کشور داشته ایم و بر اساس تقسیم کار قرار شد دادستانی آمار را با تفکیک و دقیق ارایه کند و از آمار‌های دبیر ستاد حقوق بشر هیچ اطلاعی ندارم. البته از نیرو‌هایی امنیتی ما هم عده‌ای شهید شدند که به این موضوع شک نداریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
1
آبان ۹۸ خار گلویتان خواهد ماند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان