تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۸

چرا راستگرا‌های اسرائیلی به فکر سرنگونی پادشاهی اردن افتاده اند؟

برخی روزنامه‌های راست گرای اسرائیلی، از جمله اسرائیل الیوم، معاریو و مکور ریشون، در یک حمله سخت به پادشاه اردن، همصدا شده اند؛ به نحوی که تمایل خود برای سرنگونی خاندان هاشمی در اردن را علنا اعلام می‌کنند.

سرنگونی پادشاهی اردن

رویداد۲۴  القدس العربی چاپ لندن نوشت: برخی روزنامه‌های راست گرای اسرائیلی، از جمله اسرائیل الیوم، معاریو و مکور ریشون، در یک حمله سخت به پادشاه اردن، همصدا شده اند؛ به نحوی که تمایل خود برای سرنگونی خاندان هاشمی در اردن را علنا اعلام می‌کنند، به این اعتبار که این مساله می‌تواند طرح راست گرایان اسرائیلی مبنی بر اینکه فلسطین، همان اردن است و بر این اساس، فلسطینی‌های حاضر در سرمین اشغالی، در این خاک، بیگانه هستند و باید به اردن بازگردانده شوند را تقویت کند!

نویسنده‌های روزنامه‌های اسرائیلی، تلاش زیادی برای پیشبرد این طرح کردند، که با اعلام پیوستن منطقه غور اردن و لغو توافق صلح با این کشور، آغاز شد؛ تا نظام اردن را به یک هدف مشروع برای سرنگونی تبدیل کند.
بیشتر بخوانید:
نظرسنجی اندیشکده کارنگی از کارشناسان درباره کلیدی‌ترین اتفاق خاورمیانه در سال ۲۰۲۰


کراهت روزافزون اسرائیل، به مخالفت دولت اردن با تجدید توافق اجاره باقوره و الغمر، و نیز وارد نشدن این کشور در معامله قرن آمریکا و دفاع از حقوق سیاسی و دینی اردن در قدس و مقدسات اسلامی در کرانه باختری، باز می‌گردد.

طرح‌های الحاق و مهاجرت اجباری که اسرائیل در مورد فلسطین و اردن مطرح می‌کند، با حمایت بی سابقه برخی نظام‌های عربی مانند عربستان سعودی و امارات، مواجه شده است، که به نوبه خود بر اردن فشار وارد می‌کنند و با جناح راست گرای اسرائیل، هماهنگ هستند.

این در حالی است که رابطه بین اسرائیل و امارات، روز به روز در حال گرم شدن است و به گفته نتانیاهو، سمت یک ائتلاف جدید در خاورمیانه، تحت عنوان ائتلاف اسرائیلی –عربی، پیش می‌رود.

اما واقعیت آن است که آنچه در حال وقوع است، ائتلاف اسرائیلی عربی نیست، بلکه به معنای ورود برخی دولت‌های عربی در توطئه علیه دولت‌ها و ملت‌های عربی دیگر، به نفع اسرائیل است؛ که نتانیاهو علت این گرایش دولت‌های عربی را قدرت گرفتن اسرائیل در منطقه و جهان می‌داند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اردن ، فلسطین
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان