تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

رد صلاحیت زیباکلام و آغاز گفتمان تحریم در اصولگرایان!/ تردید جنبش عدالتخواه در آستانه مجلس یازدهم

سعید زیباکلام چهره شناخته شده جریان عدالتخواه برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شد. این مسئله موجب شد اختلاف نظر در اصولگرایان تقویت یابد. برخی از اعضای این جریان حتی از تحریم انتخابات سخن گفتند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی

رویداد۲۴ میثم سعادت: سعید زیباکلام چهره‌ای که فعالان سیاسی او را در قالب جنبش عدالتخواه می‌شناسند، توسط هیات‌هایی اجرایی برای انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده است؛ این اتفاق باعث شد حامیان این جریان با اختلاف نظر جدی مواجه شوند. این استاد دانشگاه با استناد به بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات رد صلاحیت شده است.

علی صابری تولایی استاد حقوق دانشگاه امام صادق (ع) درباره این رد صلاحیت می‌نویسد: «‏استاد فلسفه که برای کفالت یک کامیون‌دار معترض از تهران تا بهارستان گز می‌کند و با چرتکه و علم حساب میانه خوبی ندارد، قطعاً آدم خطرناک و مخل آرامشی است و نباید پایش به مجلس شورا برسد.»

چهره‌های اصولگرا در توئیت‌هایشان دیگری تاکید کرده‌اند که شورای نگهبان را بیش از دولت در رد صلاحیت سعید زیباکلام مقصر می‌دانند. 

سلمان کدیور و وحید اشتری هم دیگر افرادی بودند که به تندی به این رد صلاحیت واکنش نشان دادند: «شاید به نظر برسد که این واکنش‌ها، یک نمایش است تا با تایید صلاحیت سعید زیباکلام در انتخابات، رد صلاحیت اصلاح طلبان تحت الشعاع قرار بگیرد، اما همزمان با اعلام خبر رد صلاحیت سعید، برخی رسانه‌های اصولگرا از جمله خبرگزاری فارس حملات تندی را علیه این استاد دانشگاه صورت دادند. خبرگزاری فارس درباره رد صلاحیت سعید زیباکلام، با اشاره به انتقادات او می‌نویسد اگر باید با عدالت خداحافظی کرد و این ۴۰ سال را به فساد گذراندیم و عقبگرد داشتیم و همه مسئولین ما فاسدند و همه دستگاه‌ها در هم تنیده فسادساختاری‌اند و غیره، آقای زیباکلام چرا عزم مجلس کردند؟ به تعبیر ایشان، این مخروبه فساد و این لجنزار تباهی، چهل سال است عمق گرفته است و چرا فکر می‌کنند با رفتن به مجلس این فساد سیستمی اصلاح می‌شود؟»

به گزارش رویداد۲۴ پیش از این تصاویری که در اینستاگرام خبرنگاران خبرگزاری فارس منتشر شده بود نشان می‌داد تعداد زیادی از این خبرنگاران در ماه‌های گذشته در برنامه‌های متعدد هیات نظارت شورای نگهبان حضور داشته‌اند و از رد صلاحیت‌های آن دفاع کرده‌اند. از سوی دیگر همزمان بسیاری از چهره‌های جریان عدالتخواه، صراحتا از عدم شرکت در انتخابات به خصوص بعد از اعتراضات آبان سخن می‌گویند بنابراین به نظر می‌رسد گسست جدی بین جریان اصولگرا‌ها و آرمان خواهان عدالتخواه این جریان ایجاد شده است.

محمدجواد معتمدی‌نژاد دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به رد صلاحیت سعید زیباکلام می‌نویسد «در راستای انجام مسئولیتم و به قصد اصلاح مملکت در این انتخابات که شرکت در آن مشروعیت‌بخش مناسبات و وضعیت ناسالم فعلیست، رای نمی‌دهم.»

از طرفی در مدیریت کانال مکتوبات که نظرات این جریان را بازتاب می‌داد، اختلاف نظر جدی به وجود آمده است، گروهی از نویسندگان این کانال، نسبت به مواضع اخیر آن اعتراض دارند و انتظار دارند این مجموعه بیشتر در اختیار انتخابات اصولگرایان باشد.

در آستانه انتخابات اصولگرایان نیز با مشکل ساماندهی ستاد‌های خود مواجه هستند. در حالی که بعضی چهره‌های موثر این جریان مثل عیسی شریفی و علیرضا رحیمی که نقش معاونت مالی ستاد‌ها را بر عهده داشتند، از فعالیت خود کاسته‌اند، پوستر چسبان‌های این جریان نیز ممکن است در حمایت از اصولگرایان دچار تردید شوند.

جریان عدالتخواه دانشجویی چگونه شکل گرفت؟

جریان عدالتخواه دانشجویی در دوران محمود احمدی نژاد شکل گرفت و در سال‌های ابتدایی، یکی از ۵ اتحادیه اصولگرا در دانشگاه‌ها به شمار می‌رفت که قرار بود مقابل دفتر تحکیم وحدت، جریان دانشگاه‌ها را به سمت اصولگرایان مدیریت کند. هر چند از همان سال‌ها آن‌ها از مشی متفاوت خود سخن می‌گفتند.

با پایان دولت احمدی نژاد، به مرور تفاوت آن‌ها با سایر جریان‌های اصولگرا بیشتر دیده شد. آن‌ها هم مثل احمدی نژاد از پیرمرد‌های جریان اصولگرا انتقاد می‌کردند و ثروت‌اندوزی آنان را تقبیح می‌کردند و در عین حال سعی داشتند مرزبندی خود را با جریان مشایی-مرتضوی حفظ کنند. این انتقاد در دولت بعد از احمدی نژاد بیشتر دیده شد؛ زمانی که پشتوانه‌های خود را در دولت یکی بعد از دیگری از دست داده بودند. این مسائل موجب شد بعضی از سران این جریان در شیراز حتی راهی دادگاه شوند.

آن‌ها سال گذشته در نامه‌ای، از رهبری درخواست کردند که روز دانشجو در دانشگاه حضور پیدا کند. این نامه بازتاب بسیار بدی در میان رسانه‌های اصولگرا داشت که معتقد بودند در این مواقع دولت روحانی (با حمایت‌های هاشمی و خاتمی و موسوی) را باید پاسخگوی وضعیت چهل سال گذشته باشند. سایت‌های اصولگرا حتی در مقطعی از قول بعضی اعضای جنبش عدالتخواه تیتر زدند که نامه به رهبری توسط طیف منحرف جریان عدالتخواه منتشر شده است.


بیشتر بخوانید: انتقاد از بیت رهبری در بیت رهبری! / جنبش عدالتخواه دانشجویی چگونه از دل اختلافات اصولگرایان برآمد؟


به گزارش رویداد۲۴ گام مهم دیگر آنها، نامه‌ای بود که خرداد امسال در بیت رهبری قرائت شد و انتقاداتی به برخی مدیران ارشد بیت در آن مطرح شده بود «رفتار‌های غیرشفاف برخی اعضای ارشد دفتر، دخالت در موضوعات نامربوط با وظایفشان و حضور چند دهه‌ای بعضی از افراد، آسیب‌هایی را به همراه داشته است؛ سوالات و ابهاماتی نظیر ماجرای تصویب برجام، تلاش برخی برای تصویب لوایح مربوط به FATF، انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلوگیری از تحول‌های انقلابی در نهاد‌هایی مثل صداوسیما، و استفساریه‌گیری برای بستن دهان کارشناسان از جمله مواردی است که در ذهن دانشجویان انقلابی رسوب کرده است.»

این جریان، رویه خود را حفظ کرده است. نامه مفصل به صدا و سیما در انتقاد از تبلیغ فرهنگ مصرف گرایی غربی روز ۲۲ آبان منتشر شده است. با این حال در بیانیه بعدی که بعد از اتفاقات آبان و درباره سهمیه بندی بنزین منتشر کردند، بار دیگر به تنظیمات سابق خود بازگشتند و اشاره‌ای به آسیب دیدگان حوادث نداشتند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
0
0
اینها جریان مخوف حجتیه ای هستند که تازه سربرآوردند جریانی درمسیر انحراف مثل جریان مصعب ابن زبیر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان