تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۸

فوت سالانه ۹۷ هزار ایرانی به علت عوارض فشار خون

خون فوت می‌کنند و بیماری‌های ناشی از فشار خون هر سال ۴۵ هزار میلیارد تومان بار اقتصادی دارد.
 عوارض فشار خون
رویداد۲۴ علیرضا رئیسی روز شنبه در همایش قدردانی از دست اندرکاران بسیج کنترل فشارخون در مرکز همایش‌های رازی تهران افزود: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت می‌شود که ۷۶ درصد آن یعنی حدود ۳۰۰ هزار مورد ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است و ۸۲ درصد این مرگ‌ها ناشی از چهار بیماری دیابت، سرطان، بیماری قلبی و تنفسی است.

وی گفت: اگر با همین روند رشد بیماری‌های غیر واگیر پیش برویم در سال ۲۰۴۰ سالانه ۸۰۰ هزار مرگ ناشی از این بیماری‌ها خواهیم داشت.

رئیسی ادامه داد: مطالعه مشترک وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی نشان داد که بیماری‌های غیر واگیر سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان به کشور هزینه تحمیل می‌کند که ۲۴ هزار میلیارد تومان آن ناشی از هزینه‌های غیر مستقیم مثل غیبت از کار یا حضور غیر موثر در محل کار است.

معاون وزیر بهداشت گفت: مصرف دخانیات، الکل، تغذیه ناسالم و کم تحرکی مهمترین عوامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر است و یکی از اهداف اصلی بسیج ملی کنترل فشار خون افزایش آگاهی مردم است که با اجرای این طرح از زیر ۵ درصد به ۶۲ درصد رسید.

رئیسی افزود: سازمان بهداشت جهانی اخیرا آلودگی هوا را هم به عنوان یکی از عوامل خطر بیماری‌های واگیر اضافه کرده و بیماری‌های روانی هم به چهار بیماری اصلی غیر واگیر اضافه شده است.

وی گفت: بعد از اجرای بسیج ملی فشار خون از ۵۱ هزار نفر از افراد شرکت کننده مصاحبه شد. ۵۶ درصد آنان گفتند از طریق مراکز درمانی از این طرح مطلع شدند، ۱۷ درصد تبلیغات شهری و دو درصد از طریق اینترنت مطلع شده بودند. ۴۵ درصد افرادی که فشار خون بالا داشتند به درمانگاه دولتی، ۳۳ درصد به مطب، پنج درصد به بیمارستان دولتی، چهار درصد به درمانگاه خصوصی و دو درصد به بیمارستان خصوصی مراجعه کردند.

وی تصریح کرد: برای ۹۵ درصد این افراد دارو تجویز شد و پنج درصد فقط به تغییر سبک زندگی و تغذیه نیاز داشتند.

معاون وزیر بهداشت گفت: اجرای این طرح انعکاس بین المللی بالایی داشت و سازمان بهداشت جهانی از این اقدام وزارت بهداشت قدردانی کرد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان