تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۱ دی ۱۳۹۸
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی:

هیچ اصراری بر ترک اعتیاد معتادان در مراکز کاهش آسیب وجود ندارد

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هیچ اصراری بر ترک اعتیاد معتادان در مراکز کاهش آسیب نداریم، گفت: در این مراکز سعی می‌کنیم تا معتادان بدون عوارضی که برای آن‌ها متصور است، مواد مصرف کنند.
مراکز کاهش آسیب بهزیستی
رویداد۲۴ «مجید رضازاده» معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور درباره مراکز کاهش آسیب گفت: برنامه کاهش آسیب اعتیاد به این معناست که در مراکزی به فردی که مصرف کننده مواد است و تمایلی به ترک مصرف مواد مخدر ندارد، غذا و سرپناه داده می‌شود.

وی با اشاره به دیگر خدمات ارائه شده در مراکز کاهش آسیب ادامه داد: در این مراکز خدمات دیگری از جمله اشتغال، مددکاری، روانشناسی و ... نیز ارائه می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در این مراکز هیچ اصراری بر ترک اعتیاد معتادان نیست و ما هیچ وقت به آن‌ها نمی‌گوییم که چنانچه در پروسه ترک وارد شوند به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنیم. مراکز ترک اعتیاد نیز به تعداد زیاد وجود دارد و اگر کسی تمایل و انگیزه به ترک داشته باشد، می‌تواند از این مراکز استفاده کند.

رضازاده خاطرنشان کرد: در مراکز کاهش آسیب سعی می‌کنیم، آسیبی که به فرد معتاد و جامعه وارد می‌شود، کمتر شود. به طور مثال اگر فردی معتاد تزریقی است، ما از او می‌خواهیم از سوزن مشترک استفاده نکرده تا به ایدز مبتلا نشود و به او سوزن یکبار مصرف استریل داده می‌شود و در حقیقت در این مراکز به فرد معتاد کمک می‌کنیم تا مواد را مصرف کند، اما بدون عوارضی که برای او متصور است. در حال حاضر حدود ۱۴۰ مرکز کاهش آسیب در کشور وجود دارد.

وی درباره آمار زنان معتاد در کشور گفت: آمار دقیقی از زنان درگیر اعتیاد در کشور نداریم، اما در حدود ۱۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور درباره طرح‌های جمع‌آوری معتادان که توسط پلیس انجام می‌شود، تصریح کرد: این معتادان در مراکز ماده ۱۶ مورد درمان اجباری قرار می‌"یرند. درمان معتادان منع پذیرش نیز برعهده وزارت بهداشت است. همچنین کودکان معتادانی که سرپرست نداشته باشند بعد از درمان در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان