تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۸

جنگ در شمال غرب سوریه و ۲۳۵ هزار آواره / نگرانی سازمان ملل از بی‌توجهی دولت بشار اسد به شرایط غیرنظامیان

بمباران شدید شمال غرب سوریه در دو هفته گذشته باعث بسته شدن جاده‌های این منطقه و آواره شدن بیش از 235 هزار غیر نظامی در شمال این کشور شده است.

آوراگان سوریه

رویداد۲۴ دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه این حمله را بخشی از جنگ علیه تروریسم و بازگردندن کنترل دولت مرکزی به این مناطق می داند اما سازمان ملل از آواره شدن غیرنظامیان و آسیب دیدن آنها نگران است. 

دولت ترکیه هم این حملات را علیه "مخالفان مسلح و انقلابیون" توصیف می کند که در آنها "کودکان و زنان و دیگر غیرنظامیان" کشته و زخمی می شوند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: در روز جمعه بسیاری از غیر نظامیان برای فرار از بمباران نیروهای سوری و متحدان روسی آنها خانه‌های خود را خالی کرده و به سمت مناطق امن‌تر روانه شدند. اقدامی که باعث بسته شدن جاده‌های شمالی سوریه شده است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در گزارش خود به شرایط منطقه پرداخته و از حال و هوای مردم و نظامیان در این شرایط می‌گوید.

بسیاری از مردم این منطقه با خانواده‌های خود سوار بر وانت‌های پیک‌آپ در حال حرکت به سوی مناطق شمالی این کشور هستند. وانت‌های آنها پر از تشک، لباس و تجهیزات خانه است.

از اواسط ماه دسامبر، نیروهای سوریه و متحدان روسی آنها بمباران مناطق جنوبی ادلب به عنوان آخرین پایگاه مخالفان دولت را افزایش داده‌‌اند. در 8 سال گذشته سوریه شاهد یک جنگ ویرانگر بوده است.

مردم برخی از شهرهای استان ادلب سوریه شهر خود را ترک کرده و آواره شدند-جادههای شمالی سوریه شلوغ و مسدود است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

آوارگان استان ادلب سوریه

با وجود یک توافق آتش‌بس در ماه آگوست و افزایش درخواست‌های بین‌المللی برای تشنج‌زدایی از این منطقه، عملیات‌های خشونت‌آمیز گروه‌های افراطی باعث کشته شدن تعدادی از غیر نظامیان در سوریه  شده است.

براساس گزارش آژانس همکارهای بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، بیش از 235 هزار نفر بین روزهای 12 تا 25 دسامبر (21 آذر تا 4 دی) از منطقه گریخته و آواره شدند. شهر "معره النعمان" تقریبا خالی مانده است.

"دیوید سوانسون" سخنگوی این آژانس سازمان ملل در روز جمعه گفت: بیش از  80درصد از آوارگان در جنوب ادلب زن و کودک هستند.

"ام عبدو" مادر یک کودک 5 ساله که اخیرا وارد به یک اردوگاه آوارگان در استان ادلب شده است در این باره گفت: من نمی‌توانم در این اردوگاه و در این شرایط زندگی کنم.

او که چشمان خسته‌اش از زیر حجاب‌اش معلوم است، گفت: باران بسیار شدید است و ما به وسایل گرم‌کننده، لباس و غذا نیاز داریم.

جنگ‌های آتشین، اردوگاه‌های کثیف

منطقه ادلب میزبان جمعیت 3 میلیون نفری است. بسیاری از آنها در سال‌های گذشته و پس از جنگ این کشور به مناطق آمده‌اند.

این منطقه تحت کنترل و سلطه "هئیت تحریر شام" یکی از شاخه‌های وابسته به گروه افراطی سابق القاعده است. رهبر این گروه در هفته جاری از نیروهای وفادار خود خواست تا در میدان نبرد با "اشغالگران روسی" و نیروهای سوریه بجنگند.

از تاریخ 19 دسامبر، "هئیت تحریر شام" و نیروهای وفادار و متحد آنها در نبرد شدید با نیروهای سوریه در اطراف شهر معره النعمان محبوس شده‌اند.

مردم در روزهای سرد زمستان و زیر باران‌های شدید به کمپ‌های بی‌امکانات پناه آورده‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

آوارگان سوریه

نیروهای وفادار دمشق نیز در ده‌ها شهر و روستا در این منطقه را تصرف کرده و در این درگیری‌ها بیش از صدها جنگاور از دو گروه کشته شده‌اند.

 در حال حاضر آنها تا 4 کیلومتری شهر مرآت النعمان -یکی از بزرگترین مراکز شهری ادلب- پیشروی کرده و در برابر نیروهای افراطی (مخالفان) قرار دارند.

به گزارش آژانس امور بشردوستانه سازمان ملل، نبردهای جاری آوارگی‌ مردم از شهر مرات النعمان و شهر نزدیک به آن "سراقب" را تشدید کرده است.

این آژانس در گزارش خود نوشت: مردم سراقب و مناطق شرقی این شهر از خانه و زندگیشان فرار می‌کنند. آنها نگران سرایت درگیری‌ها به مناطق زندگی خود هستند.

این جابه‌جایی و آوارگی در زمان بسیار بدی رخ داده است. بارندگی‌های شدید این فصل اردوگاه‌های کثیف و بی‌امکانات آوارگان را به جایی گل‌آلود و بدتر تبدیل کرده می‌کند.

موقعیت شهر مرات النعمان در استان ادلب سوریه/ خبرگزاری فرانسه

استان ادلب مرات النعمان

گزارش آژانس همکارهای بشردوستانه سازمان ملل متحد در این باره اعلام کرد: حرکت در ماه‌های سرد زمستان آسیب به زنان، کودکان، افراد سالخورده و معلولین را افزایش می‌دهد.

طبق گزارش ناظر جنگی حقوق بشر در سوریه درگیری‌های ماه دسامبر  باعث کشتار بیش از 80 غیر نظامی شده است.

تعلیق کمک‌ها

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روز پنجشنبه در توییتی به خشونت‌های این منطقه واکنش نشان داد و اظهار داشت: روسیه، سوریه و ایران در حال  کشتار هزاران غیر نظامی در استان ادلب هستند.

او اضافه کرد که ترکیه برای "توقف این قتل عام" تلاش کند.

این کودکان آواره در اردوگاهی در نزدیکی شهر "دانا" در نزدیکی مرزهای ترکیه گرفته‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

آوارگان ماه دسامبر سوریه

 آژانس همکارهای بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در این باره گفت: افزایش درگیری‌ها در این منطقه فعالیت‌های گروه‌های امدادی در ادلب را به حالت تعلیق درآورده است. از این رو شرایط حقوق بشری در این منطقه بدتر می‌شود.

ساکنان مناطق ادلب معمولا به کمک‌های مرزی این منطقه وابسته هستند. کمک‌هایی که پس از رای‌گیری هفته گذشته سازمان ملل با وجود رای اکثریت اعضا با حق وتوی چین و روسیه تعلیق شد.

این موضوع نگران کننده است. تا جایگزین نشدن توافق جدید ورود کمک‌های بشردوستانه از ماه ژانویه به ادلب متوقف خواهد شد.

دمشق با حمایت مسکو حملات تهاجمی زیادی را علیه بخش‌های ادلب در ماه آوریل عملیاتی کرده است. عملیات‌های ماه آوریل گذشته باعث کشتار 1000 غیرنظامی و آوارگی 400 هزار نفر شده است.

فرانسه از روز پنج شنبه خواستار "تشنج زدایی سریع" از منطقه شد و در مورد وخامت اوضاع بشردوستانه در این منطقه هشدار داد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان