تاریخ انتشار: ۲۰:۰۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
الشرق الاوسط مدعی شد؛

دی میستورا با فشارهای روسیه و آمریکا برای برگزاری مذاکرات جدید ژنو روبه‌روست

منابع دیپلمات اروپایی اعلام کردند که فرستاده سازمان ملل به سوریه آماج فشارهای روسیه و آمریکا برای دعوت به دور دید مذاکرات ژنو قرار دارد.
 رویداد۲۴-به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این منابع که از نزدیک در جریان پرونده سوریه و تحولات سیاسی و دیپلماتیک آن هستند، با بیان این مطلب گفتند، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به شدت مقابل این اعمال فشارها مقاومت می‌کند و "وی در این امر حق دارد" چراکه می‌خواهد آنچه که از اعتبار روند سیاسی باقی مانده است، حفظ کند و از طرف دیگر شروط لازم  که به وی اجازه دعوت به نشست جدید در ژنو را می‌دهد، "از پایین‌‌ترین حد مطلوب فاصله دارد".

بر این اساس، فرستاده سازمان ملل پیشنهاد داده است تا "مناقشات فنی" با دولت و مخالفان صورت بگیرد تا از یک سو فشارهایی را که آماج آن قرار دارد، به سمت دیگری منحرف کند و از سوی دیگر "مخالفان را در تنگا قرار ندهد"، مخالفانی که مشارکت خود را در دور سوم مذاکرات ژنو به دلیل آنچه که "نقض آتش بس توسط نظام و همپیمانانش و عدم رسیدن کمک‌های انسانی و عدم بررسی پرونده بازداشت شدگان و مخالفت نظام با بررسی روند گذار سیاسی" خواندند، به حالت تعلیق درآورده بودند.

طبق گفته این منابع، کسی که این مناقشات را رهبری می‌کند، شخص دی میستورا نیست، بلکه گروهی است که با وی در ژنو همکاری می‌کند و هدف از این مناقشات "مطرح ساختن اندیشه‌های جدید پیرامون روند انتقال سیاسی و احیای آن در دستور کار مذاکرات و همچنین اطلاع نزدیک از دیدگاه طرف‌ها نسبت به آن" است.

اما این منابع اروپایی نسبت به فایده بخش بودن تحرکات بین‌المللی در مرحله کنونی اظهار "بدبینی" کرده و علت این امر را سیاست "سست" آمریکا در قبال طرف روسی خواندند که بسیاری از برگ برنده‌ها را در مورد سوریه در دست دارد، تا جایی که واشنگتن بالاخص شخص جان کری، وزیر خارجه آمریکا اینگونه به نظر می‌رسد که گویی "از تابستان گذشته پرونده سوریه را به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تحویل داد".

کری و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آي ای) معتقدند که تمامی تلاش‌ها برای بیرون راندن داعش و خروج از تنگنای سیاسی باید "با همکاری روسیه صورت بگیرد".

این منابع حتی به مساله‌ای وسیع‌تر از این امر اشاره کرده و گفته‌اند، " این جریان حتی ممکن است با این نظر روسیه موافق باشد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و نظامش بهترین گزینه برای مبارزه با داعش هستند و در نتیجه وی باید در منصبش بماند."

در مقابل، یک طرف دیگر در نظام آمریکا یعنی پنتاگون (وزارت دفاع) است که اعتمادی به طرف روسی ندارد و معتقد است که سیاست واشنگتن "در مسیر اشتباه قرار دارد" و علاوه بر آن، پیوستن به جهت گیری روسیه در زمینه سیاسی و حتی نظامی "راه حل نیست". پذیرفتن اسد برای ماندن در قدرت با این استدلال که جایگزینی برای وی وجود ندارد، سیاست مفیدی نیست.

منابع گفتند که مساله مشخص این است که مواضع واشنگتن در حال حاضر کاملا تغییر نخواهد کرد چراکه دولت آمریکا در حال حاضر تنها برایش این امر اهمیت دارد که موفقیت‌هایی را علیه داعش در سوریه و عراق و همچنین در لیبی رقم بزند و سرنوشت اسد در اولویت‌ دولت آمریکا قرار ندارد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان