تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۸

دفاعیات ترامپ از تهدیدش علیه اماکن فرهنگی ایران

رییس جمهوری آمریکا که تهدید به حمله به اماکن فرهنگی ایران کرده بود، از اظهارات خود که جنایت جنگی به شمار می‌آید، دفاع کرد.

ترامپ

رویداد۲۴ دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در جمع خبرنگاران از تهدیدی که علیه اماکن فرهنگی ایران مطرح کرده و انتقاد‌های فراوانی را برانگیخته بود، دفاع کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد ترامپ گفت: آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند، آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و قطع عضو کنند، آن‌ها اجازه دارند با استفاده از بمب کنار جاده‌ای مردم ما را منفجر کنند، اما ما اجازه نداریم به اماکن فرهنگی آن‌ها دست بزنیم؟ اینطوری که نمی‌شود.

رییس جمهوری آمریکا که هنگام بازگشت از تعطیلات در هواپیما صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون احتمال اقدام تلافی‌جویانه از سوی ایران، گفت: اگر چنین اتفاقی بیافتد، خب می‌افتد. اگر آن‌ها کاری کنند، تلافی بزرگی روی خواهد داد.

سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام ارشد دولت ترامپ گفتند که اظهارات روز گذشته رییس جمهوری آمریکا پیرامون حمله به اماکن فرهنگی در ایران مخالفت گسترده‌ای را در درون کابینه وی برانگیخته است.

یکی از این مقام‌ها در گفتگو سی‌ان‌ان اظهار داشت: هیچ چیزی مثل تخریب عمدی اماکن فرهنگی محبوب مردم را متحد نمی‌کند. چه تخریب مکان‌های مذهبی توسط داعش باشد چه سوزاندن کتابخانه لوون در جنگ جهانی اول؛ تاریخ نشان داده است که هدف گرفتن مکان‌هایی که دارای ارزش تمدنی هستند، نه تنها غیراخلاقی، بلکه خودبراندازانه است.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: ایرانیان تاریخ غنی و زیبایی در شعر، منطق، هنر و علم دارند. اما بهتر است آمریکا با رهبرانی اداره شود که پذیرای فرهنگ ایرانی هستند، نه اینکه تهدید به ویران کردن آن می‌کنند.

ترامپ اگرچه خود با توجه به دلال‌پیشه بودن چه بسا درکی کاملی از فرهنگ و تمدن نداشته و از اظهارات خود دفاع می‌کند، اما تهدیدش علیه ایران دردسری برای مقام‌هایش به وجود آورده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ترامپ روز گذشته چندین مصاحبه برای توجیه اقدام تروریستی کشورش در به شهادت رساندن سردار سلیمانی انجام داد. وی در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری سی‌ان‌ان داشت، توسط مجری این شبکه به چالش کشیده شد.

«جیک تپر» مجری سی‌ان‌ان از وی پرسید آیا ترامپ با تهدید اماکن غیرنظامی قصد نقض قطعنامه سازمان ملل که دولت آمریکا در سال ۲۰۱۷ رای موافق به آن داد، را دارد؟ پمپئو در پاسخ به این پرسش طفره رفت و با تکرار صحبت‌های خود درباره واکنش واشنگتن در صورت اقدامی تلافی‌جویانه از سوی ایران به ترور سردار سلیمانی، گفت که هرگونه واکنش ایالات متحده در چارچوب قوانین بین‌الملل و قانون اساسی این کشور خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به اصرار مجری که "تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی" و "اقدام در چارچوب قوانین بین‌المللی" را دو چیز متفاوت می‌دانست، همچنان به تکرار صحبت‌های خود بسنده کرد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیرو‌های مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپاد‌های وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در رشته توییتی در پاسخ به تهدید ترامپ نوشت: دونالد ترامپ که با ترور‌های بزدلانه روز جمعه، مرتکب نقض شدید قوانین بین‌المللی شده است، بار دیگر تهدید به ارتکاب نقض جدید «هنجار بنیادین» کرده است. هدف گرفتن اماکن فرهنگی یک جنایت جنگی است؛ خواه با ضربه یا فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «هنجار بنیادین» به هنجار‌های مقرر در حقوق بین‌الملل اشاره دارد یعنی خطوط قرمز بین‌المللی که یک «نه، نه» بزرگ است. یادآوری برای آنانی که توهم تقلید از جنایات جنگی داعش با هدف قرار دادن میراث فرهنگی ما را دارند طی چند هزار سال تاریخ، وحشی‌ها آمده‌اند و شهر‌های ما را تخریب کرده‌اند، بنا‌های مهم را با خاک یکسان کرده‌اند و کتابخانه‌های ما را سوزانده‌اند. اکنون آن‌ها کجا هستند؟ ولی ما همچنان با سربلندی این جا هستیم.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان