تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۸

بسکتبالیست‌های آمریکایی در ایران می‌مانند

سایت یاهواسپرت در گزارشی به وضع بازیکنان آمریکایی بسکتبال در ایران پرداخت.

شهادت سردار سلیمانی

رویداد۲۴ لیگ برتر بسکتبال امسال با توجه به رقابت بیشتر میان تیم‌ها با افزایش بازیکنان خارجی روبرو شد. تعدادی از بازیکنان خارجی حاضر در ایران هم بازیکنان آمریکایی هستند و بعد از اقدام به ترور هفته قبل شهید سپهبد سلیمانی، وضع آن‌ها مورد توجه سایت یاهو اسپرت قرار گرفت.

این گزارش با وضع کلوین آمایو بازیکن توفارقان آذرشهر آغاز شده که جمعه از سفر به شهرکرد همراه تیمش به تبریز باز می‌گشت. آمایو با روشن کردن گوشی موبایل خود بعد از نشستن هواپیما در تبریز متوجه خبر ترور سردار سلیمانی شد و به عنوان یک بازیکن آمریکایی سیاهپوست در ایران به طور ناگهانی احساس نگرانی کرد، هر چند مردم ایران تا این لحظه با او همراه با احترام و مهربانی رفتار کرده بودند.

آمایو در این باره می‌گوید: سعی کردم به طور مستقیم به هیچکس نگاه نکنم، نمی‌خواهم بگویم ترسناک بود؛ اما وضع راحتی نبود. در این موقعیت نمی‌دانید که مردم چه فکری می‌کنند؟

علاوه بر آمایو، چند بازیکن دیگر هم برای بازی در این فصل به ایران آمده اند که همه آن‌ها از سابقه میان ایران و آمریکا باخبر بودند؛ اما هیچکدام نمی‌توانستند شرایط فعلی میان دو کشور را بعد از این اتفاق تصور کنند.

ترامپ جمعه عملیات ترور را به علت نقشه برای حمله به دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی عنوان کرده و آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ بر انتقام سختی که انتظار آمریکایی‌ها را می‌کشد، تاکید کرده بود.


بیشتر بخوانید: تظاهرات در آمریکا به خاطر ترور قاسم سلیمانی +فیلم


بازیکنان آمریکایی که یاهو با آن‌ها تماس گرفته، تاکید کردند که وضع را در چند هفته آینده دنبال می‌کنند تا مشخص شود آیا ایران به اهداف آمریکایی حمله می‌کند یا جنگ منطقه‌ای در می‌گیرد؟ همه این بازیکنان فعلا تصمیم دارند که برای ادامه فصل در ایران بمانند؛ اما نگرانند که تنش‌ها باعث شود تصمیم از دست آن‌ها خارج شود.

در ادامه این گزارش آمده است که بازیکنان آمریکایی بعد از رویای NBA به اروپا، چین یا استرالیا می‌روند؛ اما بازیکنانی که تلفن آن‌ها برای مدتی زنگ نمی‌خورد، ریسک بازی در مناطق دیگر را مثل خاورمیانه را می‌پذیرند تا دوره بسکتبال و دریافت حقوق خود را طولانی‌تر کنند.

لیگ ایران برای بازیکنان آمریکایی جذابتر از سایر لیگ‌های خاورمیانه است، چون به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شود و به رفتار خوب با بازیکنان خارجی معروف است. حقوق‌های شش رقمی در این لیگ معمول است و حقوق بازیکنان به موقع پرداخت می‌شود. تیم‌ها معمولا بازیکنان را در هتل‌ها و آپارتمان‌های خوب اسکان می‌دهند و پرواز‌های مناسبی به شهر‌های محل برگزاری مسابقات دارند.

در میان بازیکنان شناخته شده که تا به حال در لیگ ایران بازی کرده اند، لورن وودز و جیمز وایت بازیکنان سابق انتخاب شده در یارکشی NBA؛ ادگار سوسا و جیکوب پولن ستاره‌های سابق کالج به چشم می‌خورند. نگرانی از مسائل امنیتی، بسیاری از بازیکنان آمریکایی را دور از ایران نگه داشته است؛ اما آن‌هایی که در ایران بازی کرده اند، معمولا از تجربه خود لذت برده اند.

ویورلی استین بازیکن شیمیدر می‌گوید: «همه فکر می‌کنند اینجا خطرناک است؛ اما اصلا اینطور نیست.»

وی که دومین فصل حضور در ایران را سپری می‌کند، ادامه می‌دهد: «ایران جای خوبی برای زندگی است. از بیرون رفتن ترسی ندارم و کسانی که با آن‌ها صحبت می‌کنم، آمریکایی‌ها را دوست دارند. من به تنهایی بازار و رستوران می‌روم و اگر احساس ناراحتی می‌کردم، دومین سال به اینجا بر نمی‌گشتم.»

آمایو هم تجربه مشابهی در ایران داشته و حتی ارزش خود را با میانگین ۲۵.۳ امتیاز در هر مسابقه بالا برده بود. او می‌گوید: «اینجا مردم واقعا خوبی دارد و هواداران واقعا عاشق تیم‌های خود هستند. بعد از مسابقه هفته قبل، ۷۰ تا ۸۰ نفر برای عکس گرفتن با من انتظار می‌کشیدند. در حالی که می‌شنویم مردم ایران، آمریکایی‌ها را دوست ندارند، به هیچ وجه چنین چیزی را اینجا نمی‌بینم. اگر به مردم احترام بگذاری، دقیقا به همان شکل با شما رفتار می‌کنند.»

آمایو با این وجود جمعه مستقیم از فرودگاه به هتل رفته و تا شب از هتل خارج نشد. او توضیح می‌دهد: «شک داشتم که اتفاق خاصی بیافتد؛ اما نمی‌خواستم شخصی که احتمالا احساسات خاصی دارد، با من مواجه شود. عاقلانه نیست که خود را بی جهت در شرایط بدی قرار دهید.»

زمانی که خانواده آمایو اخبار را شنیدند، با او در ایران تماس گرفتند. همچنین همتیمی‌ها و کادرفنی نیز تماس‌هایی برقرار کردند؛ اما تا زمانی که ایجنت این بازیکن با او تماس گرفت، خیالش آسوده نشد. ایجنت آمایو به او اطمینان داد که ایران امن است و به بازی در این کشور ادامه دهد.

آمایو تاکید می‌کند: «اگر لیگ تعطیل نشود، من به کارم در اینجا ادامه می‌دهم. اگر هم تعطیلی پیش بیاید، می‌دانم سوابقم به قدری خوب هست که بتوانم لیگ خوبی برای بازی پیدا کنم.»

یاهو اسپرت از سایت‌های مرجع مسابقات حرفه‌ای ورزشی آمریکاست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان