تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۸

تبعات عدم خروج آمریکا از عراق چیست؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:"در صورت عدم پذیرش مصوبه از سوی آمریکایی ها، نیرو‌های مقاومت اعلام کرده اند که برخورد نظامی خواهند کرد ودر چنین شرایطی آمریکایی‌ها باید در طی مدت کوتاه از خاک عراق خارج شوند. "
خروج آمریکا از عراق
رویداد۲۴ پارلمان عراق پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره طرح خروج آمریکایی‌ها از خاک این کشور را به تصویب رساند. گرچه این موضوع مدت‌ها در پارلمان عراق مطرح بود، اما در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس معاون رئیس سازمان حشدالشعبی به همراه هشت نفر دیگر، رنگ وبوی جدی تری به خود گرفت.

با وجود اینکه اکثر نمایندگان اهل سنت در این جلسه حاضر نشدند و ائتلاف کردستان (گروه احزاب کرد که در پارلمان عراق حضور دارند) نیز از تحریم این جلسه خبر داده بود، اما خبرگزاری الاخباریه گزارش داد که ۱۷۰ نماینده پیشنویس قانون اخراج نیرو‌های آمریکایی را امضا کردند و رای گیری با حضور اکثریت و با رعایت حد نصاب قانونی انجام شد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم در جلسه رای گیری پارلمان این کشور، خواستار خروج فوری نیرو‌های آمریکایی از عراق شده و گفته است که "منفعت عراق و آمریکا ایجاب میکند که نیرو‌های خارجی خاک عراق را ترک کنند. "

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیرو‌های آمریکایی، عراق را به اعمال تحریم‌های گسترده از سوی واشنگتن تهدید کرد. او گفت که " ما نیروهایمان را از عراق بیرون خواهیم کشید، اما اول عراق باید هزینه پایگاه هوایی آمریکا را بپردازد. "

در متن مصوبه قانون جدید پارلمان عراق در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک این کشور که در رسانه‌های عراقی منتشر شده، آمده است:

۱- دولت ملزم است درخواست کمک از ائتلاف بین المللی (به سرکردگی آمریکا) را به منظور پایان عملیات نظامی و جنگی در عراق و تحقق پیروزی در این کشور، لغو کند و دولت عراق باید برای پایان دادن به همه نوع حضور نیرو‌های خارجی در خاک این کشور اقدام کند و از هرگونه استفاده از آسمان عراق به هر دلیل جلوگیری به عمل آورد.

۲ ـ. فرمانده کل نیرو‌های مسلح به نمایندگی از دولت عراق باید تعداد تکنسین‌ها و مربیان خارجی را که به آن‌ها احتیاج دارد، محل سکونت، وظایف و مدت قرارداد‌های آن‌ها را اعلام کند.

۳ ـ. وزیر خارجه به نمایندگی از دولت عراق باید علیه آمریکا به اتهام نقض خطرناک حاکمیت و امنیت عراق به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کند.

۴ ـ. این تصمیم از تاریخ تصویب اجرایی می‌شود.

اما با این وجود برخی ناظران سیاسی معتقدند که خروج نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق با وجود مصوبه وحمایت اقلیم کردستان و نمایندگان اهل سنت پارلمان، به راحتی اجرا نمی‌شود. در مقابل برخی کارشناسان هم گفته اند که در صورتی که آمریکایی‌ها از مصوبه پارلمان پیروی نکنند مورد حمله گروه‌های مقاومت قرار خواهند گرفت.

حیات آمریکا درعراق پس از مصوبه پارلمان؛ آیا آمریکایی‌ها خاک عراق را ترک می‌کنند؟ امیر موسوی معتقد است که با مصوبه جدید پارلمان عراق، آمریکایی‌ها چاره‌ای جز ترک خاک این کشور ندارند.

بیشتر بخوانید:

آمریکایی‌ها درصورت لجاجت با برخورد نظامی گروه‌های مقاومت روبرو می‌شوند

امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو گفت: "توافق نامه‌ای که آقای نوری مالکی با آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۷ امضا کرد برای خروج آن‌ها از خاک این کشور بود. در آن بازه زمانی بیش از ۱۸۰ هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق حضور داشتند و براساس آن توافق نامه بسیاری از نیرو‌ها از خاک این کشور خارج شدند. اما با تلاش بسیار بار دیگر به عنوان آموزش نظامی و تقویت ارتش عراق وارد این کشور شدند. "

وی ادامه داد: "البته تعداد، محل ماموریت، تحرکات آن‌ها بسیار محدود و بدون حق مصونیت قضایی بود. به نظر من این قرار داد بسیار مهم و محکم بود که در حال حاضر هم مهلت آن تمام شده است. اما با حمله تروریستی اخیر آمریکایی‌ها در خاک عراق در واقع تمامیت ارضی این کشور زیر پا گذاشته شد. "

موسوی افزود: " سال ۲۰۱۶ نیرو‌های آمریکا دوباره به عنوان ائتلاف بین المللی ضد داعش وارد عراق شدند، که البته دروغین بود. چراکه اکثر افراد نظامی حاضر در این ائتلاف نیرو‌های آمریکایی بودند و تعداد بسیار اندکی هم از کشور‌های دیگر در این ائتلاف حضور داشتند. "

وی تصریح کرد: " آمریکایی‌ها در چند وقت اخیر دیگر کار‌هایی غیر از بحث ضد داعش و آموزش نظامی انجام می‌دادند و پرواز‌های آن‌ها نیز بدون هماهنگی با مقامات عراق انجام می‌شد. آمریکایی‌ها با دو اقدام اخیر خود در واقع حاکمیت عراق را زیر پا گذاشتند. به همین دلیل نخست وزیر عراق، آقای عادل عبدالمهدی در خواست کرد که این قرار خاتمه یابد. "

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: "آمریکا با دو جنایتی که در القائم و فردوگاه بغداد انجام داد، دولت عراق دیگر قادر نیست که از نیرو‌های آمریکایی حفاظت و حمایت کند. به همین دلیل خواستار خروج این نیرو‌ها شد. "

وی اضافه کرد: " درخواست عادل عبدالمهدی مورد تایید پارلمان این کشور قرار گرفت. پارلمان مصوب کرد که دولت ملزم است که نیرو‌های آمریکایی را از عراق اخراج کند؛ لذا پس از صدور قطع نامه پارلمان خروج آمریکایی‌ها تسهیل شده است. چراکه هماهنگی بین دولت و پارلمان ایجاد شده است. "

موسوی با اشاره به اینکه مصوبه پارلمان از اهمیتی بالایی برخوردار است، اذعان داشت: " از این جهت مصوبه اهمیت دارد، که دو گروه را در عراق از یکدیگر متمایز کرد، یک گروه اکثریت و یک گروه اقلیت؛ گروه اکثریت نشان دادند که به دنبال پیروی از ملت و مرجعیت هستند و از محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران طرفداری می‌کنند. گروه اقلیت که با عدم حضورشان در جلسه پارلمان ثابت کردند که پیرو آمریکا هستند وبه نفع ملت شان عمل نمی‌کنند. "

وی با بیان اینکه آمریکا در چنین شرایطی می‌تواند دو کار انجام دهد، گفت: " آن‌ها یا باید از مصوبه پارلمان تبعیت کنندو از عراق خارج شوند و یا در برابر آن مقاومت کنند. "

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: "در صورت عدم پذیرش مصوبه از سوی آمریکایی ها، نیرو‌های مقاومت اعلام کرده اند که برخورد نظامی خواهند کرد ودر چنین شرایطی آمریکایی‌ها باید از دولت درخواست زمان و امنیت کنند و در طی آن مدت کوتاه از خاک عراق خارج شوند. "

وی یادآور شد: "در صورت لجاجت آمریکایی‌ها مردم و گروه‌های مقاومت عراق برخورد جدی با آن‌ها خواهند کرد. چراکه آمریکایی‌ها دیگر پوشش بین المللی و قانونی در خاک این کشور ندارند؛ و به احتمال فراوان دست به چنین اقدام لجوجانه و خطرناکی نخواهند زد. "

اقلیم کردستان، برگ خطرناک آمریکا

موسوی ادامه داد: "البته آمریکایی‌ها یک برگ خطرناک در اختیار دارند. برگ اول آن ها، نیرو‌های سیاسی کرد و اهل سنت هستند که از طریق آن‌ها دوباره طرح "جو بایدن" معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا یا همان بحث خودمختاری اقلیم کردستان و اقلیم اهل سنت را دوباره پیش بکشند. "

وی اضافه کرد: "به احتمال فراوان آن‌ها این طرح را دوباره مطرح خواهند کرد. اما شرایط داخلی عراق بعد از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، به گونه‌ای نیست که به نفع آن‌ها باشد. "

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: "در صورتی که طرح جدایی اقلیم کردستان دوباره مطرح شود، به هیچ عنوان به سود کرد‌ها نخواهد بود، چراکه آن‌ها در تجربه اول ضربه بسیار بدی خوردند. اما این اقدام برای بار دوم در واقع خودکشی است. در حال حاضر هم داعش در منطقه حضور ندارد ونیرو‌های امنیتی عراق تقویت شده اند. "

وی تصریح کرد: "جناح‌های سیاسی کرد و اهل سنت، مخالفت خود را در زمان رای گیری برای خروج نیرو‌های آمریکایی اعلام کرده اند و نباید بیشتر از این دست به اقدامی بزنند که به ضرر آن‌ها تمام شود. چراکه بسیاری از امتیازاتی که در حال حاضر دارند را هم از دست خواهند داد. اقلیم کردستان در حال حاضر از بودجه ۱۷ درصدی، منابع اقتصادی، اختیارات سیاسی فراوانی برخوردار هستند و در صورت رویارویی با اکثریت پارلمان و دولت عراق، آن‌ها تمام این امتیازات را از دست خواهند داد. "

موسوی افزود: "البته از طرف دیگر اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی دارد و بعید به نظر می‌رسد که سلیمانیه و عراق به ایران دهن کجی کنند. جناح‌های کرد در اقلیم به این مسئله کاملا آگاه هستند که حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت مناطق آن‌ها را از دست داعش نجات دادند و دیدند که چگونه آمریکایی‌ها آن‌ها را تنها گذاشتند وبیشتر تماشاگر بودند. "
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق
نظرات شما
پیشخوان